Iluminace 2018, 30(3):49-76 | DOI: 10.58193/ilu.1576
Filmári verzus Audiovizuálny fond. Štúdia inštitúcie perspektívou ekonomických ukazovateľov, diskurzu o nej a jej vzťahov s filmovými profesionálmi
- Masarykova univerzita
Tato studie se zaměřuje na Slovenský filmový fond jako hlavní možnost financování slovenských filmových profesionálů. Filmový fond vznikl v roce 2009 a od té doby podpořil stovky projektů: hrané filmy, dokumenty, animace, ale také rekonstrukce kin, výzkumné projekty atd. Od počátku existence fondu se objevily příklady ukazující asymetrii ve vztazích mezi filmaři a institucí, které lze vysledovat ve veřejném diskurzu. Tato studie poskytuje hlubší vhled do toho, jak se tento diskurz asymetrie vytváří a jak se promítá do vztahů mezi filmaři a veřejnou institucí Slovenským filmovým fondem. Tento diskurz může také dát vzniknout hnutí, které může volat po rozpuštění celého systému financování, jak naznačují nedávné události. Tato studie také ukázala, že i jasná formální kritéria pro výběr projektů, které mají být podpořeny, mohou v závěru vést k nepříliš jasnému rozhodovacímu procesu.
Klíčová slova: filmový fond, systém filmové podpory, veřejný diskurs, dokument, Slovensko
Filmmakers Versus Slovak Film Fund. Study of an Institution from the Economic Perspective and from the Perspective of Public Discourse
This study focuses on the Slovak Film Fund as a main funding option for Slovak film professionals. The film fund was created in 2009 and since then it has supported hundreds of projects: fiction movies, documentaries, animations but also reconstructions of cinemas, research project, etc. Since the beginning of the fund examples showing asymmetry in relations between filmmakers and the institution has come up and they can be traced in public discourse. This study provides deeper insight into how this discourse of asymmetry is created and how it reflects upon relations between filmmakers and the public institution of Slovak Film Fund. This discourse can also give rise to a movement that can call for the dissolution of the whole funding system as recent events indicate. This study has also shown that even clear formal criteria for choosing projects that are to be supported can in conclusion lead to a not so clear decision-making process.
Keywords: film fund, film support policies, public discourse, documentary, Slovakia
Zveřejněno: 1. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Martin Šmatlák, Znovu na prahu zrelosti? Slovenská kinematografia po dvoch desaťročiach (ne)samostatnosti. Kino-Ikon 18, 2014, č. 1, s. 59-62.
- Pavel Branko, Slovenský dokumentárny film - Generácia 90, Film.sk 5, 2004, č. 2. Dostupné online:, [cit. 4. 7. 2018].
- Katarína Mišíková - Mária Ferenčuhová (eds.), Nový slovenský film. Produkčné, estetické, distribučné a kritické východiská. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Filmová a televízna fakulta 2015.
- Martin Kaňuch, 1993: Lepší začiatok. Kino-Ikon 12, 2008, č. 1, s. 83-91.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jana Dudková a Katarína Mišíková (eds.), Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media, Bratislava: FTF VŠMU a ÚDFV SAV 2016.
- Marek Urban, Identita autora. Príbehy, sociálne reprezentácie a naratívne Self v slovenskej kinematografii v rokoch 2012-2017. Bratislava: VEDA a ÚDFV SAV 2017.
- Manuel Avararado - Milly Buonanno - Herman Gray - Toby Miller (eds.), The SAGE Handbook of Television Studies. Los Angeles: Sage Reference 2015. Dostupné online:, [cit. 1. 12. 2017].
Přejít k původnímu zdroji...
- James Curran (eds.), Media and Society. Londýn: Bloomsbury Academic 2010.
- Richard A. Peterson - Narasimhan Anand, The Production of Culture Perspective. Annual Review of Sociology 30, 2004, č. 4, s. 311-334.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ruth Wodak - Michael Meyer (eds.), Methods of Critical Discourse Analysis. Londýn: Sage Publications 2002.
Přejít k původnímu zdroji...
- Teun A. van Dijk, Discourse studies and hermeneutics. Discourse Studies 13, 2011, č. 5, s. 609-621.
Přejít k původnímu zdroji...
- Teun A. van Dijk, Ideology and discourse analysis. Journal of Political Ideologies 11, 2006, č. 2, s. 115-140.
Přejít k původnímu zdroji...
- Martin Kaňuch (ed.), Iluzívne a antiiluzívne vo filme. Bratislava: Asociácia slovenských filmových klubov v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom 2018.
- Jana Dudková - Katarína Mišíková (eds.), Slovenský film v roku 2016. Zborník hodnotiacich príspevkov z Týždňa slovenského filmu. Bratislava: FTF VŠMU, SFTA, SFÚ 2017.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.