Iluminace 2018, 30(3):77-92 | DOI: 10.58193/ilu.1577
A High Contrast Portrait. Representations of the Czech-German Borderland in Recent Czech Film and TV Productions
- Univerzita Karlova
Příspěvek s využitím nástrojů vizuální sociální sémiotiky studuje reprezentace česko-německého pohraničí ve filmu Schmitke (2014) a dvou televizních seriálech Pustina (2016) a Rapl (2016). Česká kinematografie se v posledních letech vydala cestou světové kinematografie a produkuje filmy a televizní seriály, které lze zařadit do kategorie (severský) noir. Od roku 2015 vznikla hrstka produkcí navazujících na tento celosvětově uznávaný žánr. Dějištěm těchto produkcí se stalo severozápadní pohraničí České republiky, známé také jako Sudety. Vysoce kontrastní postindustriální krajina, opuštěná místa a divoké hory jako by přitahovaly pozornost filmařů hledajících méně nápadné a nejednoznačnější pozadí. Cílem studie je analyzovat významy, které se za těmito reprezentacemi skrývají, a poukázat na prvky, které jsou pro českou produkci navazující na světový noirový trend odlišné.
Klíčová slova: Czech, film, television series, noir, borderland, representation, visual semiotics
Using visual social semiotics tools, the paper studies representations of the Czech-German borderland in the film Schmitke (2014) and two television series Pustina (2016) and Rapl (2016). In recent years, Czech cinema has followed the path of world cinema in producing films and television series that could be classified as (Nordic) noir. Since 2015, a handful of productions following this globally recognized genre have been made. The northwestern borderland of the Czech Republic, also known as the Sudetes, has become the setting for these productions. The high contrast postindustrial landscape, abandoned places, and wild mountains seem to catch the attention of filmmakers searching for a less obvious and more ambiguous background. The aim of the study is to analyze meanings behind the representations and to point out elements that are distinct to Czech productions following the global noir trend.
Zveřejněno: 1. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Antikomplex and associated authors, Zmizelé Sudety (Domažlice: Antikomplex / Český les, 2015).
- Barbora Drbohlavová, Martin Špolc, Zuzanna Tion Leštinová, Kateřína Grohmannová and Viktor Mravčík, 'Socioekonomické souvislosti hazardního hraní', Adiktologie, vol. 15 (4) (2015), pp. 377-86.
- Barbora Spalová, and Jakub Grygar (eds.), Anthropology at Borders: Power, Culture, Memories (Prague: MKC Prague, FHS UK, 2006).
- Barbora Spalová, 'Remembering the German Past in the Czech Lands: A Key Moment between Communicative and Cultural Memory', History and Anthropology, vol. 28 (1) (2017), p. 84.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, Post-colonial studies. The Key Concepts (London: Routledge, 2007).
- Carolyn M. Byerly and Karen Ross, Women and Media (Blackwell Publishing, 2006).
- Donnan Hastings and Thomas M. Wilson, Borders. Frontier of Identity, Nation and State (Cambridge: Cambridge University Press, 2001).
- Eagle Glassheim, 'Ethnic Cleansing, Communism, and Environmental Devastation in Czechoslovakia's Borderlands, 1945-1989', The Journal of Modern History, vol. 78, no. 1 (March 2006), pp. 65-92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Edward Quinn, A Dictionary of Literary and Thematic Terms (New York: Facts On File, 2006).
- Ewa Mazierska, Eva Naripea and Lars Kristensen (eds.), Postcolonial Approaches to Eastern European Cinema: Portraying Neighbours on Screen (London: I.B. Tauris, 2014).
Přejít k původnímu zdroji...
- Gillian Rose, 'discourse I: text, intertextuality, context', in Visual Methodologies (SAGE Publications, 2002), p. 136.
- Jakob Stougaard-Nielsen, 'Nordic noir in the UK: the allure of accessible difference', Journal of Aesthetics & Culture, 8:1 (2016), pp. 2-4.
Přejít k původnímu zdroji...
- James Duncan and David Ley (eds.), Place / Culture / Representation (London: Routledge, 1993).
- Johan Andersson and Lawrence Webb (eds.), Global Cinematic Cities: New Landscapes of Film and Media (London; New York: Wallflower Press; Columbia University Press, 2016).
Přejít k původnímu zdroji...
- Karolina Ćwiek-Rogalska, Zapamiętane w krajobrazie. Krajobraz czesko-niemieckiego pogranicza w czsach przemian (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2017).
- Katharina Schramm, 'Introduction: Landscapes of Violence: Memory and Sacred Space', History and Memory, vol. 23, no. 1 (2011), pp. 5-22.
Přejít k původnímu zdroji...
- Krajenbrik Marieke and Kate M. Quinn (eds.), Investigating identities: questions of identity in contemporary crime fiction (Amsterdam: Rodopi, 2009).
Přejít k původnímu zdroji...
- Martin Šimon, 'Measuring Phantom Borders: The Case of Czech/czechoslovakian Electoral Geography', Erdkunde, vol. 69 (2) (2015), pp. 139-50.
Přejít k původnímu zdroji...
- Matěj Spurný, 'Czech and German memories of forced migration', Hungarian Historical Review vol. 1, no. 3-4 (2012), pp. 353-367.
- Michael Stewart (ed.) The Gypsy Menace: Populism and the New Anti-Gypsy Politics (London: C. Hurst & Co., 2012), pp. 67-81.
- Paul Bauer, 'Territoire et mémoire en Bohême : la gestion post-socialiste du passé allemand le long de la frontière germano-tchèque', Annales de géographie, no 686, (4) (2012), pp. 367-386. [accessed 10 May 2018].
Přejít k původnímu zdroji...
- Pavla Lejčková, Viktor Mravčík and Josef Radimecký, Srovnání užívání drog a jeho dopadů v krajích České republiky v roce 2002: Situační analýza v širším demografickém a socioekonomickém kontextu (Praha: Úřad vlády ČR, 2004).
- Pierre Bourdieu, Language and Symbolic Power (Cambridge: Harvard University Press, 1991).
- Theo van Leeuwen and Carey Jewitt (eds.), Handbook of Visual Analysis (SAGE Publications, 2004).
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.