Iluminace 2019, 31(1):5-23 | DOI: 10.58193/ilu.1601

Profesionální versus fanouškovská kulturní kritika. Kvalitativní výzkum sémantiky a normativity hodnocení filmových děl

Pavel Zahrádka
Univerzita Palackého

Článek se zabývá rekonstrukcí a srovnáním jazykových her profesionálních filmových kritiků a filmových fanoušků při hodnocení filmových děl. V rámci této rekonstrukce se zaměřuji na pragmalingvistickou analýzu sémantiky a normativity hodnotících soudů, která metodicky vychází z analýzy příslušných písemných recenzí a polostrukturovaných rozhovorů s recenzenty. Můj výzkum ukazuje, že profesionální filmoví kritici a fanoušci hrají v podstatě stejnou jazykovou hru milovníků umění, v níž se hodnotící soudy opírají o osobní vkus mluvčího. Nejvýraznější rozdíl mezi jazykovými hrami obou typů respondentů spočívá v reflexivní práci s emocemi, které při sledování filmu prožívají, konkrétně v odlišném vztahu mezi emocionálním prožitkem filmových kritiků/fanoušků a jejich hodnocením.

Klíčová slova: filmová kritika, jazyková hra, normativita, sémantika, emoce

Professional vs. Fan Cultural Criticism. Qualitative Analysis of Semantics and Normativity in Evaluation of Films

The article deals with the reconstruction and comparison of language games played by professional film critics and film fans evaluating film works. As part of this reconstruction, I focus on a pragmalinguistic analysis of semantics and normativity of evaluative judgments, which is methodically based on the analysis of relevant written reviews and semi-structured interviews with reviewers. My research shows that professional film critics and fans play essentially the same language game of the art lover, in which evaluative judgements rely on the speaker's personal taste. The most striking difference between the language games of both types of respondents lies in the reflexive work with the emotions they experience while watching a movie, namely in a different relationship between film critics'/fans' emotional experience and their evaluation.

Keywords: film criticism, language game, normativity, semantics, emotions

Zveřejněno: 1. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zahrádka, P. (2019). Profesionální versus fanouškovská kulturní kritika. Kvalitativní výzkum sémantiky a normativity hodnocení filmových děl. Iluminace31(1), 5-23. doi: 10.58193/ilu.1601
Stáhnout citaci

Reference

  1. Rónán McDonald, The Death of the Critic. London, New York: Continuum 2007.
  2. James Elkins, What Happened to Art Criticism? Chicago: Prickly Paradigm Press 2003. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Maurice Berger (ed.), The Crisis of Criticism. New York: The New Press 1998.
  4. Marc Verboord, The Impact of Peer-produced Criticism on Cultural Evaluation: A Multilevel Analysis of Discourse Employment in Online and Offline Film Reviews. New Media Society 16, 2014, č. 6, s. 921-940. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Mattias Frey, The Permanent Crisis of Film Criticism: The Anxiety of Authority. Amsterdam: Amsterdam University Press 2015.
  6. Matt Carlson - Sath C. Lewis (eds.), Boundaries of Journalism: Professionalism, Practices and Participation. London: Routledge 2015.
  7. Ludwig Wittgenstein, Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief. Berkeley: University of California Press 1967.
  8. Nete Kristensen - Unni From, From Ivory Tower to Cross-media Personas: The Heterogeneous Cultural Critic in the Media. Journalism Practice 9, 2015, č. 6, s. 854. Přejít k původnímu zdroji...
  9. John G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood 1986.
  10. Anselm Strauss - Juliet Corbin, Základy kvalitativního výzkumu. Praha: Albert 1999.
  11. Werner Strube, Sprachanalytische Ästhetik. München: Fink 1981.
  12. Maria E. Reicher, Einführung in die philosophische Ästhetik. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft 2005.
  13. Daniel Kaufman, Normative Criticism and the Objective Value of Artworks. Journal of Aesthetics and Art Criticism 60, 2002, s. 151-166. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Daniel Kaufman, Critical Justification and Critical Laws. The British Journal of Aesthetics 43, 2003, s. 393-400. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Noël Carroll, On Criticism. New York: Routledge 2008.
  16. Alfred Ayer, Language, Truth and Logic. Harmondsworth: Pelican 1971.
  17. Isabel Hungerland, The Logic of Aesthetic Concepts. Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association 36, 1962, s. 43-66. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Barbara H. Smith, Contingencies of Value: Alternative Perspectives for Critical Theory. Cambridge, MA: Harvard University Press 1988.
  19. David Hume, O normě vkusu. Aluze 5, 2002, č. 2, s. 82-91.
  20. Immanuel Kant, Kritika soudnosti. Praha: Odeon 1975.
  21. Edward Bullough, "Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip. Estetika 32, 1995, č. 1, s. 10-30.
  22. Helmut Leder a kol., What Makes an Art Expert? Emotion and Evaluation in Art Appreciation. Cognition and Emotion 28, 2014, č. 6, s. 1137-1147. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Elisabeth Schellekens, A Reasonable Objectivism for Aesthetic Judgements: Towards an Aesthetic Psychology. London: King's College London 2008.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.