Iluminace 2019, 31(1):27-43 | DOI: 10.58193/ilu.1603

Tracing Past Exchanges between European and South American Cinematheques. A Key to Understanding the Impact of Sharing

Beatriz Tadeo Fuica
Univerzita Paříž III

Cílem tohoto článku je přispět k odhalení a analýze filmové výměny mezi francouzskou kinematografií a kinematografiemi v Buenos Aires (Argentina) a Montevideu (Uruguay) v období po druhé světové válce. Kromě stručné historie vzniku jihoamerických institucí se tento článek zabývá studiem konkrétních titulů, které putovaly mezi těmito třemi zeměmi. Na jedné straně zkoumá, jak filmy, které přišly z jihu, umožnily obnovit tituly považované za ztracené a přispěly k programům francouzských kinematografií. Na druhé straně zkoumá, jak výběr, který byl zaslán ze severu, přispěl jak k udržení kánonu klasiky, tak k šíření verzí, které mají vliv na současné zpřístupňování a restaurátorské projekty.

Klíčová slova: cinematheques, film circulation, film archives, film history, Henri Langlois

The aim of this article is to contribute to uncovering and analyzing film exchanges between the French cinematheque and the cinematheques in Buenos Aires (Argentina) and Montevideo (Uruguay) in the aftermath of World War II. In addition to providing a brief history of the creation of the South American institutions, this article studies specific titles that travelled between these three countries. On the one hand, it explores how films that arrived from the south allowed for the recovery of titles thought to be lost and contributed to the programs of the French cinematheque. On the other hand, it examines how the selection that was sent from the north contributed to both the perpetuation of a canon of classics and the circulation of versions that have an impact on current access and restoration projects.

Zveřejněno: 1. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fuica, B.T. (2019). Tracing Past Exchanges between European and South American Cinematheques. A Key to Understanding the Impact of Sharing. Iluminace31(1), 27-43. doi: 10.58193/ilu.1603
Stáhnout citaci

Reference

  1. Catherine A. Surowiec (ed.), The Lumiere Project: The European Film Archives at the Crossroads (Lisbon: Associação Projeto Lumiere, 1996).
  2. Eugenio Hintz, Algo para recordar: la verdadera historia de Cine Club del Uruguay (Montevideo: Ediciones de la Plaza, 1998).
  3. Gian Luca Farinelli, 'XXVI Mostra Internazionale del Cinema Libero IL CINEMA RITROVATO 1997, undicesima edizione', [accessed 10 August 2018].
  4. Åke Bergvall, 'Apocalyptic Imagery in Fritz Lang's "Metropolis"', Literature/Film Quarterly, vol. 40, no. 4, (2012), pp. 246-257.
  5. Thomas Elsaesser, Metropolis (London; New York: Palgrave Macmillan, 2012). Přejít k původnímu zdroji...
  6. Erika Balsom, After Uniqueness. A History of Film and Video Art in Circulation (New York: Columbia University Press, 2017). Přejít k původnímu zdroji...
  7. Richard Maltby, Daniel Biltereyst and Philippe Meers (eds.), Exploration in New Cinema History: Approaches and Case Studies (Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2011). Přejít k původnímu zdroji...
  8. Eric Schaefer, 'Introduction. In Focus: the 21st Century Archive', Cinema Journal, vol. 46, no. 3 (2007), p. 112. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Caroline Frick, Saving Cinema: The politics of Preservation (Oxford: Oxford University Press, 2011).
  10. Pierre Barbin, La Cinémathèque française 1936-1989: Inventaire et légendes (Paris: Vuibert, 2005).
  11. Laurent Mannoni, Histoire de la Cinémathèque française (Turin: Gallimard, 2006).
  12. Christophe Dupin, 'FIAF: From a Promising Start to Forced Hibernation (1938-1945)', The Journal of Film Preservation, vol. 99, 2018, pp. 77-89.
  13. Raymond Borde, Les Cinémathèques ([Paris]: Ramsay Poche cinema, 1988).
  14. Léo Souillés-Debats, La culture cinématographique du mouvement ciné-club: une histoire de cinephiles (1944-1999) (Paris: AFRHC, 2017).
  15. Juan Carlos Torre (ed.), Nueva historia argentina: los años peronistas 1943-1955 (Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 2002).
  16. Gerardo Caetano and José Rilla, Historia contemporanea del Uruguay: de la colonia al Siglo XXI (Montevideo: Editorial Fin de Siglo, 2005).
  17. Christian Dimitriu, 'La Cinemateca argentina - Entrevista con Guillermo Fernández Jurado', The Journal of Film Preservation, vol. 74-75, 2007, pp. 15, 17-18.
  18. Germán Silveira, 'Réseaux culturels, réseaux politiques. Les archives du film en Amérique latine, des années 1950 aux années 1970', Artl@s Bulletin, vol. 3, 2017, pp. 38-41.
  19. Bregt Lameris, Film Museum Practice and Film Historiography: The Case of the Nederlands Filmmuseum (1946-2000) (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017). Přejít k původnímu zdroji...
  20. Marie Frappat, 'Histoire(s) de la restauration des films', The Journal of Film Preservation, vol. 94, 2016, pp. 45-46.
  21. Beatriz Tadeo Fuica, 'Echange de Films avec l'Amérique du Sud: une étude de séances envisagées par la Cinémathèque française et le ministère des Affaires étrangères au cours des années 50', Kinétraces Éditions (forthcoming).
  22. Janet Ceja Alcalá, 'Imperfect Archives and the Principle of Social Praxis in the History of Film Preservation in Latin America', The Moving Image, vol. 13, no. 1 (2013), p. 78. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Clyde Jeavons, 'The Moving Image: Subject or Object?', Journal of Film Preservation, vol. 73, 2007, p. 27.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.