Iluminace 2022, 34(3):87-113 | DOI: 10.58193/ilu.1740

Mládí vpřed, či vzad? Katedra režie FAMU za normalizace a možnosti uplatnění jejích absolventů

Ondřej Toužimský
Masarykova univerzita

Klíčová slova: FAMU, Československý film, normalizace, filmový debut, Barrandov studio

Youth Forward or Backward? The Department of Directing at FAMU during the Normalization and the Possibilities of Employment of its Graduates

This article deals with the education, teaching and the careers of students of the Institute of Directors at the Film and TV School of the Academy of Performing Arts in Prague (FAMU), who studied their course from the academic year 1972/73 during the normalization era.
The first part of the work concentrates on the process of education of graduates of the Institute of Directors at FAMU during the normalization era. This article argues that for these students it was easier to get a job in the film industry than for the previous generation. One of the reasons why it was so is that the new generation was studying at the "normalizied" FAMU. The artistic and ideological education of the students of the Directing department was already fully in the hands of pro-regime teachers and that is why the managers of the Czechoslovakian Film could reassure themselves that there was no danger of another "new wave" and political controversy from their side.
It wasn't the only factor, though. The second part of the article, devoted to the options of a professional career for graduates of FAMU, shows another point of view, which is the fact that FAMU itself worked hard to support its graduates in getting their future employment. Thanks to these steps, the graduates were able to find full-time jobs in the companies of the Czechoslovakian Film and the Czechoslovakian Television. Also, some new ideas gradually appeared to help graduates to make a film debut, by the end of the 1970s. Still, not all graduates could see their debut.

Keywords: FAMU, Czechoslovakian cinema, normalization, film debut, Barrandov Studio

Zveřejněno: 1. březen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Toužimský, O. (2022). Mládí vpřed, či vzad? Katedra režie FAMU za normalizace a možnosti uplatnění jejích absolventů. Iluminace34(3), 87-113. doi: 10.58193/ilu.1740
Stáhnout citaci

Reference

  1. Barešová, Marie - Tereza Czesany Dvořáková. Generace normalizace: Ztracená naděje českého filmu? (Praha: NFA, 2017).
  2. Bedřich, Ludvík - David Smoljak - Jan Svoboda. "Jen křičte hoši, jen se derte…", Bulletin 2, č. 4-5 (1981), 5-11.
  3. Bednařík, Petr. "Těch dlouhých dvacet let… FAMU v období normalizace", Cinepur 27, č. 119 (2018), 57.
  4. Bechtoldová, Alena. "Rozhovor s Janem Vildem, vedoucím 6. dramaturgicko-výrobní skupiny Tvůrčí mládí", Film a doba 29, č. 8 (1983), 422-427.
  5. Bensch, Stanislav. "Pohled do filmového zítřka", Záběr 17, č. 24 (1984), 1, 8.
  6. Blažejovský, Jaromír. "Normalizační film", Cinepur 11, č. 21 (2002).
  7. Czesany Dvořáková, Tereza. "'Pro závažné porušení občanských a studijních povinností': Kauza Nezvaný host v širším kontextu dějin Filmové a televizní fakulty AMU", ArteActa, č. 7 (2022), 87-94. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Český hraný film V: 1971-1980 (Praha: NFA, 2007).
  9. Český hraný film VI: 1981-1993 (Praha: NFA, 2010).
  10. Fassati, Tomáš. Dokumentační sešity historie FAMU: 12: "Citace vzpomínek osobností" (Benešov: Archív výzkumu Muzea umění a designu, b. r.).
  11. Franc, Martin. Dějiny Akademie múzických umění v Praze (Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2017).
  12. Husák, Gustáv. Projevy a stati 1, duben 1969-leden 1970 (Praha: Svoboda, 1970).
  13. Hulík, Štěpán. Kinematografie zapomnění: Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973) (Praha: Academia, 2011).
  14. Jareš, Jakub. Náměstí Krasnoarmějců 2: Učitelé a studenti Filozofické fakulty UK v období normalizace (Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta: Togga, 2012).
  15. Jedlička, Svatopluk. "Poštovský panáček", Záběr 11, č. 26 (1978), 7.
  16. Lukeš, Jan. Diagnózy času: Český a slovenský poválečný film (1945-2012) (Praha: Slovart, 2013).
  17. Melounek, Pavel. Horečky všedního dne: aneb Nová jména, nové pohledy v našem filmu 70. a 80. let (Praha: Československý filmový ústav, 1987).
  18. Prosnicová, Alexandra. "O Filmovém studiu Barrandov hovoří jeho nový ředitel", Záběr 15, č. 2 (1982), 1-2.
  19. Purš, Jiří. Obrysy vývoje československé znárodněné kinematografie: 1945-1980 (Praha: Čs. filmový ústav, 1985).
  20. RK. "Nezvaný host", Sborník Archivu bezpečnostních složek, č. 6 (2009), 410.
  21. Skupa, Lukáš. "Filmové studio Gottwaldov jako alternativní model výroby a estetické praxe", Iluminace 4, č. 4 (2007), 5-26.
  22. Skupa, Lukáš. Vadí - nevadí: Česká filmová cenzura v 60. letech (Praha: NFA, 2016).
  23. Stejskalová, Tereza. Filmaři všech zemí, spojte se! Zapomenutý internacionalismus, československý film a třetí svět (Praha: Nakladatelství Karolinum, 2017).
  24. Sulovská, Markéta. "Filmové studio Barrandov a jeho dramaturgické skupiny v období normalizace se zaměřením na 6. dramaturgickou skupinu Tvůrčí mládí" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2010).
  25. Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc 1945-1970 (Praha: NFA, 2016).
  26. Šmok, Jan. "Kameramanská profese, FAMU a čísla", Film a doba 12, č. 2 (1966).
  27. Urbášek, Pavel. Vysokoškolský vzdělávací systém v letech tzv. normalizace (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.