Iluminace 2023, 35(3):39-58 | DOI: 10.58193/ilu.1768
Chůze velrybou: imerzní výstavní design jako forma muzejní komunikace
- Národní muzeum

In recent years, visiting certain types of museums has become much more of an experience anchored in the mediality of the space. In a situation of gradual decline of the reach of traditional audiovisual media such as television or cinema, the museum appears as another significant platform for viewership. This shift is greatly aided by the popularity of immersive exhibition tools. The transfer of communication from objects (touchable or contextual) and dioramas to immersiveness increases the importance of bodily and emotional experience but also brings great challenges for some types of cultural organizations focused on the interpretation of history. The following article aims to provide with an overview of the use of immersive tools as part of exhibition design used in history museums. It does not reduce immersion to a digital device but rather presents it as an intermedial exhibition practice with historical roots and variability of use. Its current penetration into museum practice was made possible by the shift of museum institutions to edutainment and the influence of the so-called new museology. The article reveals that immersive exhibition design, a form of presentation working with physicality and emotionality, does not necessarily slide into manipulation but offers forms of polyphonic representation of history. The application of immersive elements in museum presentation can serve as a starting point for mediating materially unpreserved history or as a means for creating shared (inclusive) stories. However, achieving this potential requires elaborate screenwritting combining lines of knowledge and emotions, a varied educational plan and well-thought-out sequencing. At the same time, it also demands a different approach of the curators themselves – forcing them to think more about the polysemantic nature of objects, the origin of visual sources or the extent of information that can be carried.
Klíčová slova: imerze, muzeum, výstavnictví, vystavování historie, emoce
Walking Through the Whale: Immersive Exhibition Design As a Form of Museum Communication
Keywords: immersion, museum, exhibiting, history exhibitions, emotions
Vloženo: 28. březen 2023; Revidováno: 16. říjen 2023; Přijato: 10. prosinec 2023; Zveřejněno: 16. leden 2024 Zobrazit citaci
Reference
- Bendová, Helena. Umění počítačových her (Praha: AMU, 2016).
- Bruderman, Eli - Israel Cagliostro Oxman - Nurit Karshon. "Twenty-First Century Museums as Immersive Activity Centers - Art of Escape in the Israel Museum, Jerusalem: A Case Study", MW20: MW 2020, 16. 1. 2020, cit. 7. 3. 2021, https://mw20.museweb.net/paper/art-of-escape-and-immersive-storytelling-the-museum-as-a-limitless-escape-game/.
- Carrozzino, Marcello - Massimo Bergamasco. "Beyond virtual museums: Experiencing immersive virtual reality in real museums", Journal of Cultural Heritage 11, č. 4 (2010), 118-119.
Přejít k původnímu zdroji...
- Česálková, Lucie - Kateřina Svatoňová. Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky (Praha: Národní filmový archiv - Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2019).
- Česálková, Lucie - Kateřina Svatoňová. "Mezi malbou a šalbou: I/materiální obrazy modernity", Iluminace 23, č. 2 (2011), 83-101.
- Dancstep, T. - J. P. Gutwill - L. Sindorf. "Comparing the Visitor Experience at Immersive and Tabletop Exhibits", Curator The Museum Journal 58, č. 4 (2015), 401-422.
Přejít k původnímu zdroji...
- German, Ronan - Benjamin Hervy - Vincent Roirand. "Spatial Augmented Reality for Collective and Immersive Experiences In Museums", in Konferenzband EVA Berlin 2018. Elektronische Medien & Kunst, Kultur und Historie: 25. Berliner Veranstaltung der internationalen EVA-Serie Electronic Media and Visual Arts, eds. Eva Emenlauer-Blömers - Andreas Bienert - James R. Hemsley (Heidelberg: arthistoricum.net, 2018 - EVA Berlin, Vol. 25), 265-269.
- Grau, Oliver. Virtual Art: From Illusion to Immersion (Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2003).
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths, Alison. Shivers down your spine: Cinema, Museums, and the Immersive View (New York: Columbia University Press, 2008).
- Hanáková, Petra. "'Kola se otáčejí, ložiska kloužou, písty pracují': Kinetika a vizualita jakožto průvodci raného filmu", Iluminace 17, č. 4 (2005), 71-88.
Přejít k původnímu zdroji...
- Howes, David. "Introduction to Sensory Museology", The Senses and Society 9, č. 3 (2015), 259-267.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kocichová, Ivana. "Výstava Pravěk Československa (1958) v Národním muzeu: Světlo, zvuk a pohyb v roli průvodce návštěvníka", Muzeum 53, č. 2 (2015), 11-16. Kossmann, Herman - Mark W. de Jong. Engaging Spaces: Exhibition Design Explored by Kossmann. dejong (Amsterdam: Frame, 2010).
- Kossmann, Herman. "Narrative Räume: Der Werkzeugkasten der Szenografie", in Dramaturgie in der Ausstellung: Begriffe und Konzepte für die Praxis, eds. Sibylle Lichtensteiger - Aline Minder - Detlef Vögeli (Bielefeld: transcript-Verlag, 2014), 50-67.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kubák, Ivo Kristián, et al. Imerzivní divadlo a média = Immersive theatre and media: Golem: Meyerink, Štvanice, Cube (Praha: Pražská scéna - Tygr v tísni - Katedra alternativního a loutkového divadla DAMU, 2015).
- Leahy, Helen Rees. Museum Bodies: Politics and Practices of Visiting and Viewing (Farnham: Ashgate, 2016).
Přejít k původnímu zdroji...
- Lugon, Olivier. "The Automatic Exhibition: Slide Shows and Electronics at the Swiss National Exhibition 1964", Intermédialités / Intermediality, č. 24-25 (2014), https://doi.org/10.7202/1034161ar.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lukas, Scott A. The immersive worlds handbook: designing theme parks and consumer spaces (New York: Focal Press, 2013).
Přejít k původnímu zdroji...
- Mandelli, Elisa. The Museum as a Cinematic Space: The Display of Moving Images in Exhibitions (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2019).
Přejít k původnímu zdroji...
- Mehzoud, Sven. "Scenographic Exhibitions as Spaces of Encounter", Curator The Museum Journal 62, č. 4 (2019), 629-648. Orišková, Mária, "Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum", in Mária Orišková, Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum (Bratislava: Afad Press 2006), 11-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- Parikka, Jussi. Co je to archeologie médií? (Praha: NAMU, 2022).
- Parry, Ross. Recoding the Museum: Digital Heritage and the Technologies of Change (Abingdon: Routledge, 2007).
Přejít k původnímu zdroji...
- Ryan, Marie-Laure. Narativ jako virtuální realita: Imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích (Praha: Academia, 2015).
- Stogner, Maggie Burnett. "The Immersive Cultural Museum Experience - Creating Context and Story with New Media Technology", The International Journal of Inclusive Museum 3, č. 3 (2011), 117-130.
Přejít k původnímu zdroji...
- Svatoňová, Kateřina. "Stroje uchvácení: Průzkum pojmu imerze v dějinách umění", Art & antiques 12, č. 3 (2021), 32-39. Šobáňová, Petra - Jolana Lažová. Muzeum versus digitální éra (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016).
- Watson, Sheila. "Emotions in the history museum", in Museum Theory, ed. Andrea Witcomb (Chichester: Wiley Blackwell, 2020), 283-301.
Přejít k původnímu zdroji...
- Williams, Kevin - Michael Mascioni. The Out-of-Home Immersive Entertainment Frontier: Expanding Interactive Boundaries in Leisure Facilities (Farnham: Gower, 2014).
- Wrigley, Mark. "Discursive versus Immersive: The Museum is the Massage", Stedelijk studies, č. 4 (2016), nestr., cit. 16. 04. 2021, https://stedelijkstudies.com/journal/discursive-versus-immersivemuseum-massage/.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.