Iluminace 2017, 29(1):69-82 | DOI: 10.58193/ilu.1503
Rendition of The Thinking Mind in the Feature Film Debuts of Jan Němec and Drahomíra Vihanová
- Národní filmový archiv
Diamonds of the Night (1964) and Squandered Sunday (1969) are feature film debuts and, at the same time, prominent works of their authors, the representatives of the Czech New Wave, Jan Němec and Drahomíra Vihanová. The study focuses on one fact the two films have in common: internal contents of protagonists' memory signal larger scope and concentration of meaning than images of their present acting. A comparative analysis of the two films is inspired by the philosophy of memory of Henri Bergson and is terminologically based in the narrative analysis of Gérard Genett and Uri Margolin's concept of the "thinking mind". It aims to describe and interpret temporal layers and their relations in the two works and demonstrate, based on their functioning, the ability of film medium to present the activity of human mind, and in this sense to enter the fictive mind of its bearer. Employing Genett's terminology, the study identifies every manifestation of anachrony - changes of temporal arrangement - that represent the extension of the narrative field. The findings of the presented study comprise the interpretation of temporal patterns and the discovery that there is an anachrony typical for these authors, constituted by the thinking mind of protagonists in a crucial period of life, which is designated in the study by the term "existential anachrony".
Keywords: Czech new wave, acting, Démanty noci 1964, Zabitá neděle 1969, film debut, flashback
Published: March 1, 2017 Show citation
References
- Stanislava Přádná - Zdena Škapová - Jiří Cieslar, Démanty všednosti. Český a slovenský film 60. let. Kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna 2002.
- Briana Čechová, Flashback jako narativní prostředek pro vyjádření paměti. Československá nová vlna v zrcadle flashbacku. Praha: FF UK 2015. Disertační práce.
- Henri Bergson, Hmota a paměť. Esej o vztahu ducha k tělu. Praha: Oykoimenh 2003.
- Český hraný film IV 1961-1970. Praha: NFA 2004.
- Gérard Genette, Rozprava o vyprávění. Esej o metodě. Česká literatura, č. 3-4, 2003.
- Gérard Genette, Fikce a vyprávění. Brno - Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR 2007.
- David Bordwell, Narration in the Fiction Film. London: Routledge 1997.
- Uri Margolin, Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění. Praha - Brno: Ústav pro česko literaturu AV ČR 2008.
- Agáta Pilátová, Nad Démanty noci. Film a doba 10, č. 9, 1964, s. 483.
- Agáta Pilátová, Nad prvním filmem. S režisérem Janem Němcem o osamění, nutnosti zápasu a Démantech noci. Kino 19, č. 3, 1964, s. 3.
Go to original source...
- Jean Delmas, Jan Nemec. Jeune Cinéma, č. 33, 1968, s. 20.
- Martin Brož, O Démantech noci s Janem Němcem. Film a doba, č. 7, 1964, s. 366.
- Jiří Janoušek, Ještě k Démantům noci. Film a doba, č. 3, 1965.
- Jiří Pittermann, Démanty noci. Kino 19, č. 19, 1964, s. 5.
- Mircea Dan Duta, Vypravěč, autor a bůh. Naratologické perspektivy a narativní techniky v české nové vlně 60. let. Praha: FF UK 2009.
- Jiří Cieslar, Když si film o něco začne říkat (Rozhovor s Janem Němcem). Film a doba 46, č. 2, 2000, s. 85.
- Kateřina Svatoňová, Absurdní ekvivalent absurdního světa/ Česká staronová vlna (v obraze Jaroslava Kučery). Cinepur, č. 91, 2014, s. 82.
- Kateřina Svatoňová, Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Praha: NFA - FF UK - MasterFilm 2016.
- Gilles Deleuze, Film 2. Obraz-čas. Praha: NFA 2006.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.