Iluminace 2017, 29(2):65-83 | DOI: 10.58193/ilu.1516

Financing of Czech Feature Films from the Perspective of Filmmakers

Eliška Pinďáková
Vysoká škola ekonomická v Praze

The article presents sources of financing of contemporary Czech feature films and explores how filmmakers evaluate these sources. It follows the study of film development of Czech feature films by Petr Szczepanik published in 2015 and extends it by analysis of all sources, including those that have not been previously mentioned, especially sponsorship and crowdfunding. Individual sources are evaluated according to their suitability for those filmmakers who focus on the production of art house films on the one hand and those who focus on the production of more commercially oriented ones on the other.

Keywords: film financing, funding sources, sponsorship, crowdfunding, art films

Published: June 1, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pinďáková, E. (2017). Financing of Czech Feature Films from the Perspective of Filmmakers. Iluminace29(2), 65-83. doi: 10.58193/ilu.1516
Download citation

References

  1. Petr Szczepanik a kol., Studie vývoje českého hraného kinematografického díla. Praha: Státní fond kinematografie 2015. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  2. Jonathan Hardy, Critical Political Economy of the Media. An Introduction. Routledge: Abingdon, Oxon and New York 2014.
  3. Georgina Born, Uncertain Vision. Birt, Dyke, and the Reinvention of the BBC. London: Secker and Warburg 2004.
  4. Jan Hendl, Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál 2016.
  5. Česká televize, Pro producenty. Dostupné online:, [cit.19. 5. 2016].
  6. Pavel Hanuš, Financování České televize: kam ty peníze mizí? Česká televize. Dostupné online:, [cit. 19. 5. 2016].
  7. Česká televize, Místo, kde jsou filmy doma. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  8. Česká televize, Události ze světa filmu, úspěchy a ocenění. Dostupné online:, [cit. 3. 5. 2016].
  9. Filmová nadace, O nadaci. Dostupné online:, [cit. 6. 10. 2017].
  10. Filmová nadace, Pravidla pro poskytování nadačních příspěvků pro rok 2016. Dostupné online:, [cit. 3. 5. 2016].
  11. Česká televize, Archiv spolupráce. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  12. Nova, TV Nova slaví 20 let od svého vzniku. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  13. -mav-, Prima se chce pustit do filmových koprodukcí. Mediaguru.cz, 30. 1. 2013. Dostupné online:< http://www.mediaguru.cz/aktuality/prima-se-chce-pustit-do-filmovych-koprodukci/>, [cit. 5. 2. 2016].
  14. Ministerstvo spravedlnosti České republiky. HBO Europe s. r. o. Sbírka listin. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  15. Aleš Hudský, Tereza Polachová: V HBO děláme věci, které se vymykají normálu. Strategie, 28. 1. 2015. Dostupné online:, [cit. 5. 2. 2016].
  16. Martin Svoboda, Tvůrci Polednice: Filmař musí mít kinematografii nadrcenou. Češi to většinou vůbec neřeší. Aktuálně, 2. 12. 2015. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  17. Státní fond kinematografie, Statut Státního fondu kinematografie. Dostupné online:, [cit. 10. 5. 2016].
  18. Státní fond kinematografie, Krátkodobá koncepce. Dostupné online:, [cit.10. 5. 2016].
  19. Státní fond kinematografie, Dlouhodobá koncepce. Dostupné online:, [cit. 10. 5. 2016].
  20. Czech Film Commission, Kritéria a výše pobídky. Dostupné online:, [cit. 8. 5. 2016].
  21. Státní fond kinematografie, Seznamy. Dostupné online:, [cit. 8. 5. 2016].
  22. Kamil Fila, Přeceněný projekt Filipa Renče dostal bezprecedentní podporu. Respekt, 4. 12. 2015. Dostupné online:, [cit. 5. 9. 2017].
  23. Ministerstvo kultury České republiky, Eurimages. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  24. Ministerstvo kultury České republiky, Pravidla pro poskytování podpory koprodukovaným filmům. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  25. Mediadesk, Eurimages podpoří 16 evropských koprodukcí. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  26. Kreativní Evropa, O programu Kreativní Evropa. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  27. Mediadesk, Podpora vývoje - jednotlivé projekty. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  28. Mediadesk, Development. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  29. Stephen A. Greenwald - Paula Landry, This Business of Film. A Practical Guide to Achieving Success in the Film Industry. New York: Lone Eagle 2009.
  30. Zákon č.132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání). In: Sbírka zákonů. 13. 4. 2010.
  31. Jana Přikrylová - Hana Jahodová, Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada 2010.
  32. Product placement. Mediaguru.cz. Dostupné online:< http://www.mediaguru.cz/medialni-slovnik/product-placement/>, [cit. 6. 5. 2016].
  33. Investopedia, Crowdfunding. Dostupné online:, [cit. 6. 5. 2016].
  34. Aleš Černý, V českém crowdfundingu padl rekord. Dohromady se vybralo už 34 milionů. Idnes.cz, 16. 2. 2015. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  35. HitHit, Nejvíce vybraných peněz. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.