Iluminace, 1993 (roč. 5), číslo 1
Peter Mänz: Frühes Kino im Arbeiterbezirk. Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 1991. – Gábor Kreselak: "Singend wird das Leben schön". Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 1992.
Jiří Pokorný
Iluminace 1993, 5(1):123-125
Průnik filmové tematiky na mimofilmovou akademickou platformu – recenze na dvě filmově historické studie publikované v časopise Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft.
Úvod do filologie filmu
Introduction to the Philology of Film
Petr Mareš
Iluminace 1993, 5(1):125-129
Recenze na knihu klíčové osobnosti německé filmové filologie Klause Kanzoga.
Allan Casebier: Film and phenomenology
Vlastimil Zuska
Iluminace 1993, 5(1):129-134
Recenze na knihu amerického filozofa Allana Casebiera o potenciálu Husserlovy fenomenologie pro studium filmu. Recenzent knihu označuje jako "úvod do fenomenologie pro filmové teoretiky".
Slovenský dokumentární film jako předmět bádání
Slovak Documentary Film as an Object of Research
Jana Hádková
Iluminace 1993, 5(1):134-136
Recenze na knihu slovenského filmového historika Václava Macka "K dějinám slovenského dokumentárneho filmu" (1992).
Články
Historická tematika v kinematografii Třetí říše
Historical Themes in the Cinema of the Third Reich
Jiří Rak
Iluminace 1993, 5(1):7-36
Článek se věnuje žánru historického filmu v nacistické éře a stopuje využívání národních historických témat k aktuálním politickým a propagandistickým cílům.
Od archeologie filmu k "nové historii". K otázkám historického pramene
From film archaeology to "new history". On questions of historical source
Tomáš Petráň
Iluminace 1993, 5(1):37-43
Článek se zabývá filmem jako historickým pramenem v diskurzu "nové historie".
Člověk a stroj v biografu. Filmové představení v němé éře
Man and machine in the biograph. Film performance in the silent era
Ivan Klimeš
Iluminace 1993, 5(1):45-73
Autor se věnuje hudbě a zvuku v kinech němé éry, otázce synchronizace živého hudebního doprovodu s technicky fixovaným, ale variabilní rychlostí promítaným obrazem, rozvoje nových forem kulturních průmyslů vázaných na provoz kin a obecně vztahům mezi živými, tedy jedinečnými prvky filmového představení s jejich vrstvou reprodukční.
Orchestr biografu
Biograph Orchestra
Louis Delluc
Iluminace 1993, 5(1):75-77
Dobová stať o hudbě v kině od klíčového autora i teoreticka francouzské filmové avantgardy 20. let. Přeložila Tereza Límanová.
Kulturní statky ve věku kybernetických systémů
Work of Culture in the Age of Cybernetic Systems
Bill Nichols
Iluminace 1993, 5(1):79-101
Autor se ujímá tématu klasického textu Waltera Benjamina "Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti" a zkoumá, co se s tímto tématem děje v kybernetickém věku. Přeložil Ivan Žáček.
Edice a materiály
Úvodem k synopsi legionářského filmu
Introduction to the synopsis of the legionary film
Jiří Rak
Iluminace 1993, 5(1):115-116
Autor přibližuje okolnosti vzniku filmu k 10. výročí vzniku Československa Za československý stát (1928) podle scénáře Rudolfa Medka.
Za československý stát
For the Czechoslovak State
Rudolf Medek
Iluminace 1993, 5(1):117-122
Synopse k filmu natočeného v produkci ministerstva národní obrany v roce 1928 k desátému výročí vzniku Československa.
Rozhovory
Rozhovor s Claudem Lévi-Straussem
Interview with Claude Lévi-Strauss
Michel Delahaye, Jacques Rivette
Iluminace 1993, 5(1):103-113
Rozhovor s francouzským etnologem, představitelem strukturalistického myšlení Claudem Lévi-Straussem o jeho pohledu na kinematografii té doby, který vyšel v sérii rozhovorů s "nejvýznačnějšími svědky současné kultury" v Cahiers du cinéma.