Iluminace, 1993 (roč. 5), číslo 1


Peter Mänz: Frühes Kino im Arbeiterbezirk. Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 1991. – Gábor Kreselak: "Singend wird das Leben schön". Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 1992.

Jiří Pokorný

Iluminace 1993, 5(1):123-125  

Průnik filmové tematiky na mimofilmovou akademickou platformu – recenze na dvě filmově historické studie publikované v časopise Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft.

Úvod do filologie filmu

Introduction to the Philology of Film

Petr Mareš

Iluminace 1993, 5(1):125-129  

Recenze na knihu klíčové osobnosti německé filmové filologie Klause Kanzoga.

Allan Casebier: Film and phenomenology

Vlastimil Zuska

Iluminace 1993, 5(1):129-134  

Recenze na knihu amerického filozofa Allana Casebiera o potenciálu Husserlovy fenomenologie pro studium filmu. Recenzent knihu označuje jako "úvod do fenomenologie pro filmové teoretiky".

Slovenský dokumentární film jako předmět bádání

Slovak Documentary Film as an Object of Research

Jana Hádková

Iluminace 1993, 5(1):134-136  

Recenze na knihu slovenského filmového historika Václava Macka "K dějinám slovenského dokumentárneho filmu" (1992).

Články

Historická tematika v kinematografii Třetí říše

Historical Themes in the Cinema of the Third Reich

Jiří Rak

Iluminace 1993, 5(1):7-36  

Článek se věnuje žánru historického filmu v nacistické éře a stopuje využívání národních historických témat k aktuálním politickým a propagandistickým cílům.

Od archeologie filmu k "nové historii". K otázkám historického pramene

From film archaeology to "new history". On questions of historical source

Tomáš Petráň

Iluminace 1993, 5(1):37-43  

Článek se zabývá filmem jako historickým pramenem v diskurzu "nové historie".

Člověk a stroj v biografu. Filmové představení v němé éře

Man and machine in the biograph. Film performance in the silent era

Ivan Klimeš

Iluminace 1993, 5(1):45-73  

Autor se věnuje hudbě a zvuku v kinech němé éry, otázce synchronizace živého hudebního doprovodu s technicky fixovaným, ale variabilní rychlostí promítaným obrazem, rozvoje nových forem kulturních průmyslů vázaných na provoz kin a obecně vztahům mezi živými, tedy jedinečnými prvky filmového představení s jejich vrstvou reprodukční.

Orchestr biografu

Biograph Orchestra

Louis Delluc

Iluminace 1993, 5(1):75-77  

Dobová stať o hudbě v kině od klíčového autora i teoreticka francouzské filmové avantgardy 20. let. Přeložila Tereza Límanová.

Kulturní statky ve věku kybernetických systémů

Work of Culture in the Age of Cybernetic Systems

Bill Nichols

Iluminace 1993, 5(1):79-101  

Autor se ujímá tématu klasického textu Waltera Benjamina "Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti" a zkoumá, co se s tímto tématem děje v kybernetickém věku. Přeložil Ivan Žáček.

Edice a materiály

Úvodem k synopsi legionářského filmu

Introduction to the synopsis of the legionary film

Jiří Rak

Iluminace 1993, 5(1):115-116  

Autor přibližuje okolnosti vzniku filmu k 10. výročí vzniku Československa Za československý stát (1928) podle scénáře Rudolfa Medka.

Za československý stát

For the Czechoslovak State

Rudolf Medek

Iluminace 1993, 5(1):117-122  

Synopse k filmu natočeného v produkci ministerstva národní obrany v roce 1928 k desátému výročí vzniku Československa.

Rozhovory

Rozhovor s Claudem Lévi-Straussem

Interview with Claude Lévi-Strauss

Michel Delahaye, Jacques Rivette

Iluminace 1993, 5(1):103-113  

Rozhovor s francouzským etnologem, představitelem strukturalistického myšlení Claudem Lévi-Straussem o jeho pohledu na kinematografii té doby, který vyšel v sérii rozhovorů s "nejvýznačnějšími svědky současné kultury" v Cahiers du cinéma.