Iluminace, 1996 (roč. 8), číslo 3
Fantómy opery ve filmu
Opera Phantoms in Film
Petr Málek
Iluminace 1996, 8(3):5-38
Studie se zabývá otázkou opery ve filmu a na konkrétních příkladech znázorňuje, jak citované operní dílo vstupuje do filmu, poznamenává představovaný svět, zasahuje do děje a prostřednictvím libreta proniká do struktury filmového díla.
Od zrcadlení k reflexi
From Mirroring to Reflection
Josef Moucha
Iluminace 1996, 8(3):39-49
Esej se zabývá vztahem fotografie a filmu, vlivem fotografie na náš život a významem těchto dvou médií. Na názorech a citátech nejen svých, ale i jiných autorů J. Mucha dokládá, že u fotografie, obdobně jako v jiných umělecky chápaných oblastech kultury se nejedná o ploché kopírování světa, nýbrž o výraz. Nikoli tedy pouze zobrazování, ale také vyobrazování.
Velký projekt Alicje Helmanové: Slovník filmových pojmů
Alicja Helman's Lexicon of Film Terms
Petr Mareš
Iluminace 1996, 8(3):51-52
Článek představuje a hodnotí rozsáhlý projekt polské filmové teoretičky Alicje Helmanové Slovník filmových pojmů, který autorka realizovala od počátku devadesátých let a který je rozvržen do deseti svazků.
Styl
Style
Alicja Helman
Iluminace 1996, 8(3):53-92
Definice pojmu "styl" v oblasti teorie filmu. Žánrové pojímání stylu. Stylizace německého expresionismu. Problematika stylu v pracech různých autorů. Vývoj stylových metod filmu. Zvláštní výrazové prostředky. Individuální styl autora. Dělení stylů podle Petera Wollena. Film noir. Filmový objektivismus, subjektivismus a reflexivnost. Problém jazyka ve vztahu k filmu.
Studium filmové vědy
Film Studies
Iluminace 1996, 8(3):93-112
Anketa o smyslu a poslání studia filmové vědy, která by mohla inspirovat praktické kroky v procesu dalšího formování filmové vědy jako studijního oboru. Na anketní otázky odpovídají odborníci, převážně pedagogové, kteří jsou s oborem filmová věda profesně spojeni.
Kino v psacím stroji
Cinema in the Typewriter
Ludvík Šváb
Iluminace 1996, 8(3):113-116
Úvodník k několika nerealizovaných scénářům Ludvíka Švába líčí okolnosti, za kterých scénáře vznikly a témata, kterým jsou věnovány.
Filmové scénáře
The Film Libretti
Ludvík Šváb
Iluminace 1996, 8(3):117-145
Nerealizované scénáře Ludvíka Švába: pracovní náčrt Bez názvu, literární scénář k filmu o tanci Astarté, filmová povídka Komu zvoní hrana, fragment z filmu Golem - zrcadlo Prahy s názvem Sama uprostřed polární noci, Hranice pásma, Smrt Vratislava Effenbergera, Werich se setkává s Judexem, Lovy barona Karola a náčrt scénáře Arcipáže.
Tartuské lekce sémiotického myšlení o filmu
Tartu's Essays in Film Semiotics
Petr Málek
Iluminace 1996, 8(3):147-153
Recenze publikace Tartuská škola. Sborník filmové teorie 2. Texty vybral, uspořádal a uvedl Jan Bernard.
Historické modely distribuce
Historical Models of Film Distribution
Ivan Klimeš
Iluminace 1996, 8(3):154-155
Recenze monografie Evy Dzúrikové Dejiny filmovej distribúcie v organizaci a správe slovenskej kinematografie.
Výjimečný čin
Anusual Achievement
Tomáš Bartošek
Iluminace 1996, 8(3):156-158
Recenze knihy Miloše Fikejze Filmoví herci současnosti. 640 profilů zahraničních herců.
Jiří Weiss a Otakar Vávra memoárově
Memoirs of Jiří Weiss and Otakar Vávra
Pavel Zeman
Iluminace 1996, 8(3):159-163
Recenze dvou vzpomínkových publikací český režisérů: Bílý mercedes Jiřího Weisse a Podivný život režiséra. Obrazy vzpomínek od Otakara Vávry.
Romance pro křídlovku
Jaromír Blažejovský
Iluminace 1996, 8(3):171-173
Recenzi českého filmu Romance pro křídlovku doplňuje bibliografie a přehled cen, které film získal.
Údolí včel
Jan Lukeš
Iluminace 1996, 8(3):175-178
Recenzi českého filmu Údolí včel doplňuje bibliografie a přehled cen, které film získal.