Iluminace, 1996 (roč. 8), číslo 3


Fantómy opery ve filmu

Opera Phantoms in Film

Petr Málek

Iluminace 1996, 8(3):5-38  

Studie se zabývá otázkou opery ve filmu a na konkrétních příkladech znázorňuje, jak citované operní dílo vstupuje do filmu, poznamenává představovaný svět, zasahuje do děje a prostřednictvím libreta proniká do struktury filmového díla.

Od zrcadlení k reflexi

From Mirroring to Reflection

Josef Moucha

Iluminace 1996, 8(3):39-49  

Esej se zabývá vztahem fotografie a filmu, vlivem fotografie na náš život a významem těchto dvou médií. Na názorech a citátech nejen svých, ale i jiných autorů J. Mucha dokládá, že u fotografie, obdobně jako v jiných umělecky chápaných oblastech kultury se nejedná o ploché kopírování světa, nýbrž o výraz. Nikoli tedy pouze zobrazování, ale také vyobrazování.

Velký projekt Alicje Helmanové: Slovník filmových pojmů

Alicja Helman's Lexicon of Film Terms

Petr Mareš

Iluminace 1996, 8(3):51-52  

Článek představuje a hodnotí rozsáhlý projekt polské filmové teoretičky Alicje Helmanové Slovník filmových pojmů, který autorka realizovala od počátku devadesátých let a který je rozvržen do deseti svazků.

Styl

Style

Alicja Helman

Iluminace 1996, 8(3):53-92  

Definice pojmu "styl" v oblasti teorie filmu. Žánrové pojímání stylu. Stylizace německého expresionismu. Problematika stylu v pracech různých autorů. Vývoj stylových metod filmu. Zvláštní výrazové prostředky. Individuální styl autora. Dělení stylů podle Petera Wollena. Film noir. Filmový objektivismus, subjektivismus a reflexivnost. Problém jazyka ve vztahu k filmu.

Studium filmové vědy

Film Studies

Iluminace 1996, 8(3):93-112  

Anketa o smyslu a poslání studia filmové vědy, která by mohla inspirovat praktické kroky v procesu dalšího formování filmové vědy jako studijního oboru. Na anketní otázky odpovídají odborníci, převážně pedagogové, kteří jsou s oborem filmová věda profesně spojeni.

Kino v psacím stroji

Cinema in the Typewriter

Ludvík Šváb

Iluminace 1996, 8(3):113-116  

Úvodník k několika nerealizovaných scénářům Ludvíka Švába líčí okolnosti, za kterých scénáře vznikly a témata, kterým jsou věnovány.

Filmové scénáře

The Film Libretti

Ludvík Šváb

Iluminace 1996, 8(3):117-145  

Nerealizované scénáře Ludvíka Švába: pracovní náčrt Bez názvu, literární scénář k filmu o tanci Astarté, filmová povídka Komu zvoní hrana, fragment z filmu Golem - zrcadlo Prahy s názvem Sama uprostřed polární noci, Hranice pásma, Smrt Vratislava Effenbergera, Werich se setkává s Judexem, Lovy barona Karola a náčrt scénáře Arcipáže.

Tartuské lekce sémiotického myšlení o filmu

Tartu's Essays in Film Semiotics

Petr Málek

Iluminace 1996, 8(3):147-153  

Recenze publikace Tartuská škola. Sborník filmové teorie 2. Texty vybral, uspořádal a uvedl Jan Bernard.

Historické modely distribuce

Historical Models of Film Distribution

Ivan Klimeš

Iluminace 1996, 8(3):154-155  

Recenze monografie Evy Dzúrikové Dejiny filmovej distribúcie v organizaci a správe slovenskej kinematografie.

Výjimečný čin

Anusual Achievement

Tomáš Bartošek

Iluminace 1996, 8(3):156-158  

Recenze knihy Miloše Fikejze Filmoví herci současnosti. 640 profilů zahraničních herců.

Jiří Weiss a Otakar Vávra memoárově

Memoirs of Jiří Weiss and Otakar Vávra

Pavel Zeman

Iluminace 1996, 8(3):159-163  

Recenze dvou vzpomínkových publikací český režisérů: Bílý mercedes Jiřího Weisse a Podivný život režiséra. Obrazy vzpomínek od Otakara Vávry.

Romance pro křídlovku

Jaromír Blažejovský

Iluminace 1996, 8(3):171-173  

Recenzi českého filmu Romance pro křídlovku doplňuje bibliografie a přehled cen, které film získal.

Údolí včel

Jan Lukeš

Iluminace 1996, 8(3):175-178  

Recenzi českého filmu Údolí včel doplňuje bibliografie a přehled cen, které film získal.