Iluminace, 1999 (roč. 11), číslo 2
Články
Žánr jako vektorová kategorizace filmového díla
Genres as a Vector Categorization of Film Work of Art
Vlastimil Zuska
Iluminace 1999, 11(2):5-16
Studie filmového žánru jako vyvíjející se, proměnlivé kategorizace v prostoru intersubjektivním, objektivním i mentálním. Žánr je ustavován, transformován, posilován i potlačován jednotlivými filmovými díly. Vliv žánru na konkrétní recepci filmového díla.
Sluneční Pierrot. "O světlech a stínech" Henri Alekana
Pierrot Solaire. Henri Alekan's "Des lumières et des ombres"
Karel Thein
Iluminace 1999, 11(2):17-35
Článek shrnuje a komentuje stěžejní teoretickou práci Henriho Alekana O světlech a stínech. Světlo je základní podmínkou filmového umění a jeho role vzhledem k filmové tvorbě je dvojí. Tyto role autor podrobně rozebírá.
Písmo, ktoré píše obrazy
Writing Which Write Images
Peter Michalovič, Karolina Vočadlo
Iluminace 1999, 11(2):37-49
Autor se zamýšlí nad tím, zda je film foto-fonetický záznam reality nebo zda podle názoru Petera Brunettea a Davida Willse je film dekonstrukcí mimetické operace a zda lze chápat film jako text, jehož textualita je tvořena diferencemi a stopami. Na závěr uvádí, že film je vlastně imitace, která imituje sebe samu.
Nepředmětnost obrazu
Non-objectivity of an Image
Josef Moucha, Naďa Abdallaová
Iluminace 1999, 11(2):51-61
Článek komentuje kapitolu o fotografii z publikace Teorie filmu, a to stať Znázornění fyzické reality, jejíž autorem je Kracauer, Siegfried. Vztah fotografie a filmu, rozdílnost obou médií v zobrazování a zachycování předmětů a obrazu. Problém vkladu kameramanů a fotografů. Fotografie jako umělecké médium. Význam filmového umění na zobrazování současnosti.
Bergmanovi hosté večeře Smrti
Bergman's Another Winter Light
Zbyněk Černík
Iluminace 1999, 11(2):63-64
Článek seznamuje s okolnostmi vzniku švédského televizního filmu Co chvilku křičí na jevišti světa Ingmara Bergmana, s postavami a místem děje a s jeho technickými údaji. Text literárního scénáře uvedeného televizního filmu následuje.
Co chvilku křičí na jevišti dějin
In the Presence of a Clown
Ingmar Bergman
Iluminace 1999, 11(2):65-106
Literární scénář švédského televizního filmu Ingmara Bergmana Co chvilku křičí na jevišti světa s úvodním slovem režiséra.
Edice a materiály
Stát a filmová kultura
The State and Film Culture
Ivan Klimeš
Iluminace 1999, 11(2):125-137
Autor rozebírá a komentuje hospodářskou a politickou situaci v Československu v 30. a počátkem 40. let ve vztahu k rozvoji československé kinematografie. Rozbor je úvodníkem k textu Zápisu přátelské schůzky filmových pracovníků s ministrem Kratochvílem, který následuje.
Zápis přátelské schůzky filmových tvůrčích pracovníků s panem ministrem Dr. Jaroslavem Kratochvílem, konané dne 7. července 1941
The Record of Friendly Meeting of Film-makers (7th July 1941)
Ivan Klimeš
Iluminace 1999, 11(2):138-153
Plné znění zápisu přátelské schůzky filmařů, na které se hovořilo o úrovni československého filmu, o státní podpoře, o studentech a adeptech filmového umění a jejich výchově atd. Účastníky schůzky byli: Elbl, Jindřich; Feix, Karel; Havel, Miloš; Jauris, Josef; Kopta, Josef; Korbelář, Otomar; Kožík, František; Kratochvíl, Jaroslav; Rumler, Miroslav; Rutte, Miroslav; Řezáč, Václav; Sirotek, Emil; Smrž, Karel a Vančura, Vladislav. Stručné životopisy u účastníků schůzky.
Rozhovory
Co si myslí Eric Rohmer o Murnauovi
What thinks Eric Rohmer about F. W. Murnau. Interview with Frieda Grafe and Enno Patalas
Frieda Grafe, Enno Patalas
Iluminace 1999, 11(2):107-124
Francouzský filmový teoretik, kritik a režisér Eric Rohmer hovoří o významu německého režiséra F. W. Murnaua a o velikosti jeho díla. Podle Rohmera je Murnau jedním z těch tvůrců, jejichž faktografická koncepce je bližší galerijnímu obrazu než lidovému obrázku. Jeho Faust z roku 1926 objevil způsoby, jak obrazem předvést věčný zápas mezi Dobrem a Zlem, Bohem a Satanem, světlem a stínem.
Recenze
Poetika grotesky
The Poetics of Slapstick Comedy
Radovan Suk
Iluminace 1999, 11(2):155-157
Recenze publikace Petra Krále: Groteska čili Morálka šlehačkového dortu, kterou vydal Národní filmový archiv.
Nápisy a obrazy v němém filmu
Writings and Images in Silent Cinema
Petr Mareš
Iluminace 1999, 11(2):157-161
Recenze sborníku referátů, přednesených na 4. konferenci o němém filmu (zabývající se tentokrát nápisy v němém filmu), konané v Udine v březnu 1997.
V Čechách je teď více teorie
Nowadays, there is more Theory in Bohemia
Peter Michalovič
Iluminace 1999, 11(2):161-165
Recenze publikace Tomáše Pospiszyla: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky.
Americká filozofia umenia v Rusku
American Art Philosophy in Russia
Oliver Bakoš
Iluminace 1999, 11(2):166-167
Recenze publikace B. Dziemidoka a B. V. Orlova: Americká filozofie umění.
Všichni dobří rodáci
Jiří Voráč
Iluminace 1999, 11(2):177-180
Recenze, technické údaje a bibliografie k filmu Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci.