Iluminace, 1999 (roč. 11), číslo 2


Články

Žánr jako vektorová kategorizace filmového díla

Genres as a Vector Categorization of Film Work of Art

Vlastimil Zuska

Iluminace 1999, 11(2):5-16  

Studie filmového žánru jako vyvíjející se, proměnlivé kategorizace v prostoru intersubjektivním, objektivním i mentálním. Žánr je ustavován, transformován, posilován i potlačován jednotlivými filmovými díly. Vliv žánru na konkrétní recepci filmového díla.

Sluneční Pierrot. "O světlech a stínech" Henri Alekana

Pierrot Solaire. Henri Alekan's "Des lumières et des ombres"

Karel Thein

Iluminace 1999, 11(2):17-35  

Článek shrnuje a komentuje stěžejní teoretickou práci Henriho Alekana O světlech a stínech. Světlo je základní podmínkou filmového umění a jeho role vzhledem k filmové tvorbě je dvojí. Tyto role autor podrobně rozebírá.

Písmo, ktoré píše obrazy

Writing Which Write Images

Peter Michalovič, Karolina Vočadlo

Iluminace 1999, 11(2):37-49  

Autor se zamýšlí nad tím, zda je film foto-fonetický záznam reality nebo zda podle názoru Petera Brunettea a Davida Willse je film dekonstrukcí mimetické operace a zda lze chápat film jako text, jehož textualita je tvořena diferencemi a stopami. Na závěr uvádí, že film je vlastně imitace, která imituje sebe samu.

Nepředmětnost obrazu

Non-objectivity of an Image

Josef Moucha, Naďa Abdallaová

Iluminace 1999, 11(2):51-61  

Článek komentuje kapitolu o fotografii z publikace Teorie filmu, a to stať Znázornění fyzické reality, jejíž autorem je Kracauer, Siegfried. Vztah fotografie a filmu, rozdílnost obou médií v zobrazování a zachycování předmětů a obrazu. Problém vkladu kameramanů a fotografů. Fotografie jako umělecké médium. Význam filmového umění na zobrazování současnosti.

Bergmanovi hosté večeře Smrti

Bergman's Another Winter Light

Zbyněk Černík

Iluminace 1999, 11(2):63-64  

Článek seznamuje s okolnostmi vzniku švédského televizního filmu Co chvilku křičí na jevišti světa Ingmara Bergmana, s postavami a místem děje a s jeho technickými údaji. Text literárního scénáře uvedeného televizního filmu následuje.

Co chvilku křičí na jevišti dějin

In the Presence of a Clown

Ingmar Bergman

Iluminace 1999, 11(2):65-106  

Literární scénář švédského televizního filmu Ingmara Bergmana Co chvilku křičí na jevišti světa s úvodním slovem režiséra.

Edice a materiály

Stát a filmová kultura

The State and Film Culture

Ivan Klimeš

Iluminace 1999, 11(2):125-137  

Autor rozebírá a komentuje hospodářskou a politickou situaci v Československu v 30. a počátkem 40. let ve vztahu k rozvoji československé kinematografie. Rozbor je úvodníkem k textu Zápisu přátelské schůzky filmových pracovníků s ministrem Kratochvílem, který následuje.

Zápis přátelské schůzky filmových tvůrčích pracovníků s panem ministrem Dr. Jaroslavem Kratochvílem, konané dne 7. července 1941

The Record of Friendly Meeting of Film-makers (7th July 1941)

Ivan Klimeš

Iluminace 1999, 11(2):138-153  

Plné znění zápisu přátelské schůzky filmařů, na které se hovořilo o úrovni československého filmu, o státní podpoře, o studentech a adeptech filmového umění a jejich výchově atd. Účastníky schůzky byli: Elbl, Jindřich; Feix, Karel; Havel, Miloš; Jauris, Josef; Kopta, Josef; Korbelář, Otomar; Kožík, František; Kratochvíl, Jaroslav; Rumler, Miroslav; Rutte, Miroslav; Řezáč, Václav; Sirotek, Emil; Smrž, Karel a Vančura, Vladislav. Stručné životopisy u účastníků schůzky.

Rozhovory

Co si myslí Eric Rohmer o Murnauovi

What thinks Eric Rohmer about F. W. Murnau. Interview with Frieda Grafe and Enno Patalas

Frieda Grafe, Enno Patalas

Iluminace 1999, 11(2):107-124  

Francouzský filmový teoretik, kritik a režisér Eric Rohmer hovoří o významu německého režiséra F. W. Murnaua a o velikosti jeho díla. Podle Rohmera je Murnau jedním z těch tvůrců, jejichž faktografická koncepce je bližší galerijnímu obrazu než lidovému obrázku. Jeho Faust z roku 1926 objevil způsoby, jak obrazem předvést věčný zápas mezi Dobrem a Zlem, Bohem a Satanem, světlem a stínem.

Recenze

Poetika grotesky

The Poetics of Slapstick Comedy

Radovan Suk

Iluminace 1999, 11(2):155-157  

Recenze publikace Petra Krále: Groteska čili Morálka šlehačkového dortu, kterou vydal Národní filmový archiv.

Nápisy a obrazy v němém filmu

Writings and Images in Silent Cinema

Petr Mareš

Iluminace 1999, 11(2):157-161  

Recenze sborníku referátů, přednesených na 4. konferenci o němém filmu (zabývající se tentokrát nápisy v němém filmu), konané v Udine v březnu 1997.

V Čechách je teď více teorie

Nowadays, there is more Theory in Bohemia

Peter Michalovič

Iluminace 1999, 11(2):161-165  

Recenze publikace Tomáše Pospiszyla: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky.

Americká filozofia umenia v Rusku

American Art Philosophy in Russia

Oliver Bakoš

Iluminace 1999, 11(2):166-167  

Recenze publikace B. Dziemidoka a B. V. Orlova: Americká filozofie umění.

Všichni dobří rodáci

Jiří Voráč

Iluminace 1999, 11(2):177-180  

Recenze, technické údaje a bibliografie k filmu Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci.