Iluminace, 1999 (roč. 11), číslo 3
Články
Kinematografie jako tvůrčí využití reality
Cinematography: The Creative Use of Reality
Maya Deren
Iluminace 1999, 11(3):5-17
Autorka srovnává podobnost filmového a malířského plátna, uvádí rozdíly mezi fotografií a filmem a definuje tvůrčí filmové umění jako uměleckou formu 20. století.
Mimo kontext. Několik myšlenek o "nezávislosti"
Out of Context. Some Thoughts on "Independence"
Jon Jost
Iluminace 1999, 11(3):19-27
Referát amerického režiséra Jona Josta o nezávislém filmu v USA a o jeho vlastní tvorbě i o životě byl přednesen v r. 1989 v Portugalsku.
Teorie & definice strukturálního/materiálního filmu
Theory & Definiton of Structural/Materialist Film
Peter Gidal
Iluminace 1999, 11(3):29-47
Ve strukturálním/materiálním filmu není důležitý jakýkoli zobrazovaný obsah, nýbrž materiální vztahy (ve) filmu (nikoliv v rámci filmového okénka) a mezi filmem a divákem a také vztahy ve struktuře filmu. Používání specifických filmových prostředků. Problematika produkce a reprodukce. Reprezentovaný obsah. Film jako materiál a aktivace diváka. Dominantní film. Dialektika a identifikace. Příběh a dekonstrukce. Aspekty času, reflexivnost a technika.
K teorii strukturálního filmu
On the Theory of Structural Film
Martin Čihák
Iluminace 1999, 11(3):49-68
Studie je věnována teorii strukturálního filmu se zaměřením na strukturální film evropský, a to především na tzv. vídeňskou školu formálního filmu a její dva čelné přestavitele, kterými jsou: Kubelka, Peter a Kren, Kurt. Vývoj a předchůdci strukturálního filmu a jeho britský představitel: Gidal, Peter.
Brakhage a teorie filmové montáže
Brakhage and the Theory of Montage
Victor A. Grauer
Iluminace 1999, 11(3):69-91
Studie je první ze tří kapitol autorovy knihy věnovaných dílu avantgardního filmaře Stana Brackhageho, jeho dílu a názorům. V úvodu vysvětluje autor několik svých teorií, jež jsou nezbytné k pochopení tohoto článku.
Edice a materiály
Adam Kadmon
Michal Bregant
Iluminace 1999, 11(3):123-127
Recenze a rozbor experimentálního filmu Adam Kadmon, jeho vznik a tvůrci.
Adam Kadmon
Jan Daňhel
Iluminace 1999, 11(3):128-141
Scénář k experimentálnímu filmu Adam Kadmon s fotografickými ukázkami z filmu.
Rozhovory
Jonas Mekas
Michal Bregant
Iluminace 1999, 11(3):93-96
Podrobný životopis a dílo amerického avantgardního filmaře a zakladatele filmotéky Anthology Film Archives litevského původu Jonase Mekase.
Rozhovor s Jonasem Mekasem
Interview with Jonas Mekas
Scott MacDonald
Iluminace 1999, 11(3):97-122
Jonas Mekas hovoří o svých filmech Lost lost lost; Guns of the Trees; The Brig; Walden a dalších a o svém životě.
Dvojpohled
Marat, Sade a ten tretí
Marat, Sade and the Third One
Miroslav Marcelli
Iluminace 1999, 11(3):143-146
Rozbor britského filmu Marat Sade z roku 1967.
Pronásledování a zavraždění Jean-Paula Marata neboli film a platónská fenomenologie
The Persecution and Assassination of Jean-Paul Marat. A Film and Platon Phenomenology
Miroslav Petříček
Iluminace 1999, 11(3):147-150
Recenze britského filmu Marat Sade z roku 1967.