Iluminace, 1999 (roč. 11), číslo 4
Články
Modernistická událost
The Modernist Event
Hayden White
Iluminace 1999, 11(4):5-21
Tvorba nových žánrů a subžánrů u postmodernistického, parahistorického zpodobnění v umění s různými nýzvy, např. dokumentární drama, informační zábava, krásná literatura faktu nebo historická metafikce. Na příkladu filmu Olivera Stonea JFK demonstruje autor charakteristické znaky těchto filmů.
Adolf Hitler ve filmech o stranických sjezdech a v týdenících
Hitler In Films From the Party Congresses and Newsreels
Stephan Doležel, Martin Loiperdinger
Iluminace 1999, 11(4):23-36
Historie Hitlerovy politické kariéry a přehled jeho vystoupení zachycených ve filmu.
Európa
Europa
Slavena Pavlásková, Naďa Abdallaová
Iluminace 1999, 11(4):37-51
Studie je věnována filmu Larse von Triera Evropa, který zachycuje životní příběh Leopolda Kesslera.
Osudy spolkových biografů v poválečném Československu
The Story of Associations' Cinemas In the Post-war Czechoslovakia
Šimon Eismann, Naďa Abdallaová
Iluminace 1999, 11(4):53-86
Vývoj československé kinematografie po květnové revoluci roku 1945. Proces zestátňování na příkladu spolkových kin, tj. biografů vlastněných různými spolky a korporacemi.
Edice a materiály
Ministr financí Václav Kopecký na parlamentní půdě
Ministr of Information Václav Kopecký In the Parliament
Šimon Eismann
Iluminace 1999, 11(4):97-100
Úvod k projevu ministra informací Václava Kopeckého v informačním výboru Ústavodárného národního shromáždění 6. listopadu 1947 rozebírá některé body projevu a zařazuje je do širších souvislostí. Plné znění projevu následuje.
Projev Václava Kopeckého
Václav Kopecký
Iluminace 1999, 11(4):101-112
Projev ministra informací Václava Kopeckého v informačním výboru Ústavodárného národního shromáždění 6. listopadu 1947 věnovaný činnosti ministerstva informací v oblasti filmu.
Rozhovory
Film a historická věda
Film and Historiography. Interview with Stephen Doležel
Ivan Klimeš, Pavel Zeman
Iluminace 1999, 11(4):87-96
O své práci hovoří německý teoretik, historik a publicista Stephan Doležel.
Mobilizace vidění a vznik filmu
The Mobilisation of Seeing and the Birth of Cinema
Petr Mareš
Iluminace 1999, 11(4):123-125
Recenze publikace Harro Segeberga: Die Mobilisierung der Sehens. Zur Vor- und Fr´geschichte des Films in Literatur und Kunst.
Dvojpohled
Každá podobnosť je čiste náhodná, a teda skutočná
Each Similarity Is Purely Fortuitous And Therefore Real
Miroslav Marcelli
Iluminace 1999, 11(4):113-115
Rozbor filmu Alfreda Hitchcocka Na sever severozápadní linkou.
Na sever alternativním světem
North by the Alternative World
Miroslav Petříček
Iluminace 1999, 11(4):116-118
Rozbor filmu Alfreda Hitchcocka Na sever severozápadní linkou.
Recenze
Pán Hawkes, urobte nám, prosím, predbežný účet!
Mr. Hawkes, the preliminary bill, please!
Peter Michalovič
Iluminace 1999, 11(4):119-123
Recenze publikace Terence Hawkese: Strukturalismus a sémiotika. Rozbor a charakteristika těchto základních pojmů.
Umenie mizanscény
The Art of Mise-en-scène
Oliver Bakoš
Iluminace 1999, 11(4):125-129
Recenze základního díla Sergeje Michajloviče Ejzenštejna: Umenie mizanscény, které vydalo Národné divadelné centrum v Bratislavě.