Iluminace, 1999 (roč. 11), číslo 4


Články

Modernistická událost

The Modernist Event

Hayden White

Iluminace 1999, 11(4):5-21  

Tvorba nových žánrů a subžánrů u postmodernistického, parahistorického zpodobnění v umění s různými nýzvy, např. dokumentární drama, informační zábava, krásná literatura faktu nebo historická metafikce. Na příkladu filmu Olivera Stonea JFK demonstruje autor charakteristické znaky těchto filmů.

Adolf Hitler ve filmech o stranických sjezdech a v týdenících

Hitler In Films From the Party Congresses and Newsreels

Stephan Doležel, Martin Loiperdinger

Iluminace 1999, 11(4):23-36  

Historie Hitlerovy politické kariéry a přehled jeho vystoupení zachycených ve filmu.

Európa

Europa

Slavena Pavlásková, Naďa Abdallaová

Iluminace 1999, 11(4):37-51  

Studie je věnována filmu Larse von Triera Evropa, který zachycuje životní příběh Leopolda Kesslera.

Osudy spolkových biografů v poválečném Československu

The Story of Associations' Cinemas In the Post-war Czechoslovakia

Šimon Eismann, Naďa Abdallaová

Iluminace 1999, 11(4):53-86  

Vývoj československé kinematografie po květnové revoluci roku 1945. Proces zestátňování na příkladu spolkových kin, tj. biografů vlastněných různými spolky a korporacemi.

Edice a materiály

Ministr financí Václav Kopecký na parlamentní půdě

Ministr of Information Václav Kopecký In the Parliament

Šimon Eismann

Iluminace 1999, 11(4):97-100  

Úvod k projevu ministra informací Václava Kopeckého v informačním výboru Ústavodárného národního shromáždění 6. listopadu 1947 rozebírá některé body projevu a zařazuje je do širších souvislostí. Plné znění projevu následuje.

Projev Václava Kopeckého

Václav Kopecký

Iluminace 1999, 11(4):101-112  

Projev ministra informací Václava Kopeckého v informačním výboru Ústavodárného národního shromáždění 6. listopadu 1947 věnovaný činnosti ministerstva informací v oblasti filmu.

Rozhovory

Film a historická věda

Film and Historiography. Interview with Stephen Doležel

Ivan Klimeš, Pavel Zeman

Iluminace 1999, 11(4):87-96  

O své práci hovoří německý teoretik, historik a publicista Stephan Doležel.

Mobilizace vidění a vznik filmu

The Mobilisation of Seeing and the Birth of Cinema

Petr Mareš

Iluminace 1999, 11(4):123-125  

Recenze publikace Harro Segeberga: Die Mobilisierung der Sehens. Zur Vor- und Fr´geschichte des Films in Literatur und Kunst.

Dvojpohled

Každá podobnosť je čiste náhodná, a teda skutočná

Each Similarity Is Purely Fortuitous And Therefore Real

Miroslav Marcelli

Iluminace 1999, 11(4):113-115  

Rozbor filmu Alfreda Hitchcocka Na sever severozápadní linkou.

Na sever alternativním světem

North by the Alternative World

Miroslav Petříček

Iluminace 1999, 11(4):116-118  

Rozbor filmu Alfreda Hitchcocka Na sever severozápadní linkou.

Recenze

Pán Hawkes, urobte nám, prosím, predbežný účet!

Mr. Hawkes, the preliminary bill, please!

Peter Michalovič

Iluminace 1999, 11(4):119-123  

Recenze publikace Terence Hawkese: Strukturalismus a sémiotika. Rozbor a charakteristika těchto základních pojmů.

Umenie mizanscény

The Art of Mise-en-scène

Oliver Bakoš

Iluminace 1999, 11(4):125-129  

Recenze základního díla Sergeje Michajloviče Ejzenštejna: Umenie mizanscény, které vydalo Národné divadelné centrum v Bratislavě.