Iluminace, 2001 (roč. 13), číslo 1


Články

Podrost slasti. Jak se populární kulturá může stát úvodem do Lacana

The Undergrowth of Enjoyment. How Popular Culture Can Serve as an Introduction to Lacan

Slavoj Žižek

Iluminace 2001, 13(1):5-22  

Článek se věnuje základním pojmům lacanovské psychoanalytické teorie (pohled a hlas jako objekty, hranice oddělující realitu od reálna) a jejich výkladu na příkladech z populární kultury, především filmu.

Střety s Reálnem

Encountering the Real

Tyson Leuchter

Iluminace 2001, 13(1):23-34  

Rozbor krátkého filmu Jana Švankmajera z roku 1982 Možnosti dialogu, skládajícího se ze tří částí: Dialog věcný, Dialog vášnivý a Dialog vyčerpávající. Teoretická interpretace filmu je založena na myšlenkách dvou autorů. Jsou to Slavoj Žižek a Jacques Lacan. Nepřítomnost dialogů ve filmu, Subjekt a Reálno.

Kolja jako symptom. ldeologie,fantasma a národ ve filmu Jana Svěráka

Kolja as a Symptom. Ideology, Phantasm and Nation in Jan Svěrák's Film

Anja Tippner

Iluminace 2001, 13(1):35-44  

Rozbor hořké komedie Jana Svěráka Kolja a jeho studie z psychoanalytického hlediska ideologie filmu, zobrazení společnosti a národa. Symptomatičnosti filmu, motivy a symboly.

Les Cahiers du cinéma. Část II - První čísla, první potyčky

Les Cahiers du cinéma. Part II - First Issues, First Hassles

Antoine de Baeque

Iluminace 2001, 13(1):45-72  

Článek mapuje historii francouzské filmové teorie a kritiky v období 1949-1959, její představitele a založení časopisu Cahiers du cinéma v r. 1951.

Mladý Lincoln Johna Forda. Redakce Cahiers du cinéma

John Ford"s Young Mr. Lincoln. The editors of Cahiers du cinéma

překlad Ilona Gottwaldová a Karel Thein

Iluminace 2001, 13(1):73-116  

Rozbor amerického životopisného filmu Johna Forda z roku 1939 Mladý Lincoln a studie zobrazení historické politické osobnosti, konfrontace fikce a skutečnosti. Přeloženo z francouzského originálu (s přihlédnutím k anglickému překladu): Young Mr. Lincoln de John Ford. (Texte rédigé colletivment). "Cahiers du cinéma" 1970, č. 223 (srpen), s. 29-47.

Edice a materiály

Sovětský pohled na československou novou vlnu (Úvod k edici)

Soviet Approach to the Czechoslovak New Wave (An Introduction to the Document)

Jiří Hoppe

Iluminace 2001, 13(1):117-121  

Rozbor politické situace v Československu v 60. letech, příchod nové vlny československého filmu a průběh reformního hnutí v KSČ. Hodnocení této situace tehdejší politickou mocí a důsledky - okupace Československa. Článek je úvodem k následujícímu Sovětskému dokumentu o nové vlně.

Sovětský dokument o nové vlně

Soviet Document on the New Wave

bez autora

Iluminace 2001, 13(1):122-139  

Analýza československé kinematografie a sovětsko-československých vztahů v oblasti filmu, kterou zaslalo sovětské velvyslanectví v Praze ústředí v Moskvě dne 25. března 1968. Autorem je první tajemník sovětského velvyslanectví v Praze V. Žuravlev.

Obzor

Teorie, kritika nebo osobní strategie? (Několik poznámek ke knize o Derridovi a filmu)

Theory, Critism, or a Personal Strategy? (Some notes on the book about Derrida and the film)

Jan Kolář

Iluminace 2001, 13(1):147-153  

Recenze publikace Petera Brunettea a Davida Willse: Screen/Play. Derrida and Film Theory.

Dvojpohled

Tanec ako otváranie svetov

Dance as Openig of the Worlds

Miroslav Marcelli

Iluminace 2001, 13(1):141-143  

Rozbor díla režiséra Vincente Minnelliho na příkladu jeho muzikálu Američan v Paříži.

Američan v Paříži čili skutečnost v muzikálu

An American in Pris or Reality in a Musical

Miroslav Petříček jr.

Iluminace 2001, 13(1):144-146  

Rozbor muzikálu režiséra Vincente Minnelliho Američan v Paříži.