Iluminace, 2001 (roč. 13), číslo 1
Články
Podrost slasti. Jak se populární kulturá může stát úvodem do Lacana
The Undergrowth of Enjoyment. How Popular Culture Can Serve as an Introduction to Lacan
Slavoj Žižek
Iluminace 2001, 13(1):5-22
Článek se věnuje základním pojmům lacanovské psychoanalytické teorie (pohled a hlas jako objekty, hranice oddělující realitu od reálna) a jejich výkladu na příkladech z populární kultury, především filmu.
Střety s Reálnem
Encountering the Real
Tyson Leuchter
Iluminace 2001, 13(1):23-34
Rozbor krátkého filmu Jana Švankmajera z roku 1982 Možnosti dialogu, skládajícího se ze tří částí: Dialog věcný, Dialog vášnivý a Dialog vyčerpávající. Teoretická interpretace filmu je založena na myšlenkách dvou autorů. Jsou to Slavoj Žižek a Jacques Lacan. Nepřítomnost dialogů ve filmu, Subjekt a Reálno.
Kolja jako symptom. ldeologie,fantasma a národ ve filmu Jana Svěráka
Kolja as a Symptom. Ideology, Phantasm and Nation in Jan Svěrák's Film
Anja Tippner
Iluminace 2001, 13(1):35-44
Rozbor hořké komedie Jana Svěráka Kolja a jeho studie z psychoanalytického hlediska ideologie filmu, zobrazení společnosti a národa. Symptomatičnosti filmu, motivy a symboly.
Les Cahiers du cinéma. Část II - První čísla, první potyčky
Les Cahiers du cinéma. Part II - First Issues, First Hassles
Antoine de Baeque
Iluminace 2001, 13(1):45-72
Článek mapuje historii francouzské filmové teorie a kritiky v období 1949-1959, její představitele a založení časopisu Cahiers du cinéma v r. 1951.
Mladý Lincoln Johna Forda. Redakce Cahiers du cinéma
John Ford"s Young Mr. Lincoln. The editors of Cahiers du cinéma
překlad Ilona Gottwaldová a Karel Thein
Iluminace 2001, 13(1):73-116
Rozbor amerického životopisného filmu Johna Forda z roku 1939 Mladý Lincoln a studie zobrazení historické politické osobnosti, konfrontace fikce a skutečnosti. Přeloženo z francouzského originálu (s přihlédnutím k anglickému překladu): Young Mr. Lincoln de John Ford. (Texte rédigé colletivment). "Cahiers du cinéma" 1970, č. 223 (srpen), s. 29-47.
Edice a materiály
Sovětský pohled na československou novou vlnu (Úvod k edici)
Soviet Approach to the Czechoslovak New Wave (An Introduction to the Document)
Jiří Hoppe
Iluminace 2001, 13(1):117-121
Rozbor politické situace v Československu v 60. letech, příchod nové vlny československého filmu a průběh reformního hnutí v KSČ. Hodnocení této situace tehdejší politickou mocí a důsledky - okupace Československa. Článek je úvodem k následujícímu Sovětskému dokumentu o nové vlně.
Sovětský dokument o nové vlně
Soviet Document on the New Wave
bez autora
Iluminace 2001, 13(1):122-139
Analýza československé kinematografie a sovětsko-československých vztahů v oblasti filmu, kterou zaslalo sovětské velvyslanectví v Praze ústředí v Moskvě dne 25. března 1968. Autorem je první tajemník sovětského velvyslanectví v Praze V. Žuravlev.
Obzor
Teorie, kritika nebo osobní strategie? (Několik poznámek ke knize o Derridovi a filmu)
Theory, Critism, or a Personal Strategy? (Some notes on the book about Derrida and the film)
Jan Kolář
Iluminace 2001, 13(1):147-153
Recenze publikace Petera Brunettea a Davida Willse: Screen/Play. Derrida and Film Theory.
Dvojpohled
Tanec ako otváranie svetov
Dance as Openig of the Worlds
Miroslav Marcelli
Iluminace 2001, 13(1):141-143
Rozbor díla režiséra Vincente Minnelliho na příkladu jeho muzikálu Američan v Paříži.
Američan v Paříži čili skutečnost v muzikálu
An American in Pris or Reality in a Musical
Miroslav Petříček jr.
Iluminace 2001, 13(1):144-146
Rozbor muzikálu režiséra Vincente Minnelliho Američan v Paříži.