Iluminace, 2001 (roč. 13), číslo 2
Články
Definování pohyblivého obrazu
Defining the Moving image
Noël Carroll
Iluminace 2001, 13(2):5-32
Teoretická studie analyzuje podmínky nutné pro vznik pohyblivých obrazů, tedy filmu.
Barva proti zvuku anebo Triumf trichromního technicoloru. Stručná poznámka k rytmu filmových dějin
Color versus Sound or Triumph of Trichromatic Technicolor. A Brief Note on the Rhythm of Film History
Karel Thein
Iluminace 2001, 13(2):33-40
Úvaha rozvádí tezi, že nejdramatičtějším zlomem v dějinách filmu není nástup zvuku, ale jedna z fází přechodu k barvě ve smyslu dichromie a trichromie filmového pásu.
Bod zlomu
Break Point
Milan D. Klepikov
Iluminace 2001, 13(2):41-50
Autor se vrací ke zlomovým bodům v dějinách filmu, které měly podle jeho názoru vliv na další vývoj kinematografie. Jsou to nejen události, ale i někteří tvůrci a jejich díla.
Film atrakcí: raný film, jeho diváci a avantgarda
Cinema of Attraction: Early Film, Its Spectator, and the Avant-Garde
Tom Gunning
Iluminace 2001, 13(2):51-57
Zamyšlení nad filmem v jeho raném období a nad počátky avantgardy.
Napoleon podle Abela Gance. Obrazy, které se dožadují hudby
Napoleon According to Abel Gance. Images That Call for Music
Briana Čechová
Iluminace 2001, 13(2):59-79
Rozbor filmu Abela Ganceho Napoleon, informace o vzniku filmu i o průběhu jeho restaurování. Ztvárnění postavy Napoleona ve filmu.
Edice a materiály
Ve znamení kopretiny. Gaumont a jeho filiálka v Praze
Under the Sign of the Ox-eye Daisy. Gaumont and Its Branch in Prague
Karel Tabery
Iluminace 2001, 13(2):91-118
Informace o působení francouzské firmy Gaumont v Československu v letech 1919-1934 a o činnosti pražské pobočky.
Rozhovory
Z pekárny do muzea. Rozhovor se Stefanem Droslerem
From Bakehouse to Museum. An Interview with Stefan Drössler
Petr Mareš
Iluminace 2001, 13(2):81-89
Rozhovor s německým filmovým historikem, restaurátorem, publicistou a pedagogem Stefanem Drösslerem u příležitosti jeho návštěvy LFŠ v Uherském Hradišti. Drössler hovoří o prosperitě německých kin, o svém působení ve vedení Bonnské filmotéky i mnichovského Filmového muzea.
Obzor
Medialita
Media Power
Josef Moucha
Iluminace 2001, 13(2):127-130
Zamyšlení na téma "Média a jejich vliv na život člověka".
Čo s láskami, ktoré nikdo nechce. (Úvaha o filme Samotáři)
What To Do With Unwanted Loves. An Essay About the Film Loners
Oliver Bakoš
Iluminace 2001, 13(2):130-135
Recenze filmu Samotáři.
Rozpohybované termíny. Seymour Chatman: Dohodnuté termíny: Rétorika narativu ve fikci a filmu.
Fluctuant Terms. (Seymour Chatman: Coming To Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film)
Helena Bendová
Iluminace 2001, 13(2):136-138
Recenze publikace Seymoura Chatmana: Dohodnuté termíny. Rétorika narativu ve fikci a filmu.
Rastr v prostoru a čase (města). (Filmová místa 1)
Raster in Space and Time (of the city). (Film Locales 1)
Michal Bregant
Iluminace 2001, 13(2):138-140
Recenze a rozbor filmu Svatopluka Innemanna Praha v záři světel.
Iný zámok (Filmová místa 2)
Another Castel (Film Locales 2)
Peter Michalovič
Iluminace 2001, 13(2):141-142
Zamyšlení nad využitím exteriérů při filmovém natáčení. Na Slovensku je to např. Oravský hrad. Příklady filmů, které se zde natáčely.
Karel Vachek: Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie) (Laudatio)
Karel Vachek: Bohemia Docta or The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart (Divine Comedy) (Laudatio)
Michal Bregant
Iluminace 2001, 13(2):143-144
Referát byl přednesen u příležitosti předávání výročních cen nadace Český literární fond v Míčovně Pražského hradu dne 5. 6. 2001.
Dvojpohled
Ve znamení medved'a
In the Sign of Bear
Miroslav Marcelli
Iluminace 2001, 13(2):119-122
Recenze amerického akčního filmu režiséra Jima Jarmusche Ghost Dog - Cesta samuraje.
Mistr Sun o umění gangsterky
Master Sun on the Art of Gangster Story
Miroslav Petříček
Iluminace 2001, 13(2):123-125
Recenze amerického akčního filmu režiséra Jima Jarmusche Ghost Dog - Cesta samuraje.