Iluminace, 2001 (roč. 13), číslo 2


Články

Definování pohyblivého obrazu

Defining the Moving image

Noël Carroll

Iluminace 2001, 13(2):5-32  

Teoretická studie analyzuje podmínky nutné pro vznik pohyblivých obrazů, tedy filmu.

Barva proti zvuku anebo Triumf trichromního technicoloru. Stručná poznámka k rytmu filmových dějin

Color versus Sound or Triumph of Trichromatic Technicolor. A Brief Note on the Rhythm of Film History

Karel Thein

Iluminace 2001, 13(2):33-40  

Úvaha rozvádí tezi, že nejdramatičtějším zlomem v dějinách filmu není nástup zvuku, ale jedna z fází přechodu k barvě ve smyslu dichromie a trichromie filmového pásu.

Bod zlomu

Break Point

Milan D. Klepikov

Iluminace 2001, 13(2):41-50  

Autor se vrací ke zlomovým bodům v dějinách filmu, které měly podle jeho názoru vliv na další vývoj kinematografie. Jsou to nejen události, ale i někteří tvůrci a jejich díla.

Film atrakcí: raný film, jeho diváci a avantgarda

Cinema of Attraction: Early Film, Its Spectator, and the Avant-Garde

Tom Gunning

Iluminace 2001, 13(2):51-57  

Zamyšlení nad filmem v jeho raném období a nad počátky avantgardy.

Napoleon podle Abela Gance. Obrazy, které se dožadují hudby

Napoleon According to Abel Gance. Images That Call for Music

Briana Čechová

Iluminace 2001, 13(2):59-79  

Rozbor filmu Abela Ganceho Napoleon, informace o vzniku filmu i o průběhu jeho restaurování. Ztvárnění postavy Napoleona ve filmu.

Edice a materiály

Ve znamení kopretiny. Gaumont a jeho filiálka v Praze

Under the Sign of the Ox-eye Daisy. Gaumont and Its Branch in Prague

Karel Tabery

Iluminace 2001, 13(2):91-118  

Informace o působení francouzské firmy Gaumont v Československu v letech 1919-1934 a o činnosti pražské pobočky.

Rozhovory

Z pekárny do muzea. Rozhovor se Stefanem Droslerem

From Bakehouse to Museum. An Interview with Stefan Drössler

Petr Mareš

Iluminace 2001, 13(2):81-89  

Rozhovor s německým filmovým historikem, restaurátorem, publicistou a pedagogem Stefanem Drösslerem u příležitosti jeho návštěvy LFŠ v Uherském Hradišti. Drössler hovoří o prosperitě německých kin, o svém působení ve vedení Bonnské filmotéky i mnichovského Filmového muzea.

Obzor

Medialita

Media Power

Josef Moucha

Iluminace 2001, 13(2):127-130  

Zamyšlení na téma "Média a jejich vliv na život člověka".

Čo s láskami, ktoré nikdo nechce. (Úvaha o filme Samotáři)

What To Do With Unwanted Loves. An Essay About the Film Loners

Oliver Bakoš

Iluminace 2001, 13(2):130-135  

Recenze filmu Samotáři.

Rozpohybované termíny. Seymour Chatman: Dohodnuté termíny: Rétorika narativu ve fikci a filmu.

Fluctuant Terms. (Seymour Chatman: Coming To Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film)

Helena Bendová

Iluminace 2001, 13(2):136-138  

Recenze publikace Seymoura Chatmana: Dohodnuté termíny. Rétorika narativu ve fikci a filmu.

Rastr v prostoru a čase (města). (Filmová místa 1)

Raster in Space and Time (of the city). (Film Locales 1)

Michal Bregant

Iluminace 2001, 13(2):138-140  

Recenze a rozbor filmu Svatopluka Innemanna Praha v záři světel.

Iný zámok (Filmová místa 2)

Another Castel (Film Locales 2)

Peter Michalovič

Iluminace 2001, 13(2):141-142  

Zamyšlení nad využitím exteriérů při filmovém natáčení. Na Slovensku je to např. Oravský hrad. Příklady filmů, které se zde natáčely.

Karel Vachek: Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie) (Laudatio)

Karel Vachek: Bohemia Docta or The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart (Divine Comedy) (Laudatio)

Michal Bregant

Iluminace 2001, 13(2):143-144  

Referát byl přednesen u příležitosti předávání výročních cen nadace Český literární fond v Míčovně Pražského hradu dne 5. 6. 2001.

Dvojpohled

Ve znamení medved'a

In the Sign of Bear

Miroslav Marcelli

Iluminace 2001, 13(2):119-122  

Recenze amerického akčního filmu režiséra Jima Jarmusche Ghost Dog - Cesta samuraje.

Mistr Sun o umění gangsterky

Master Sun on the Art of Gangster Story

Miroslav Petříček

Iluminace 2001, 13(2):123-125  

Recenze amerického akčního filmu režiséra Jima Jarmusche Ghost Dog - Cesta samuraje.