Iluminace, 2002 (roč. 14), číslo 1
Články
Oko hrůzy
The Eye of Horror
Carol J. Clover
Iluminace 2002, 14(1):5-41
Motiv očí a pohledu ve filmech, hlavně v žánru hororu. Zobrazení hrůzy pomocí vytřeštěných očí. Dvojí pohled a dvojí zobrazení zločinu: mužský - útočný a reaktivní femininní pohled oběti. Vztah kamery a diváka. Text je překladem zkrácené verze kapitoly z knihy: Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film .
Anatomie úzkosti: Night of the Living Dead
Anatomy of Anxiety: Night of the Living Dead
Otto M. Urban
Iluminace 2002, 14(1):43-62
Zobrazení smrti a umírání v umění, zejména ve filmu. Rozbor filmu Noc oživlých mrtvol - přelomového filmu žánru hororu.
Max Oph´ls a jeho Prodaná nevěsta
Max Ophüls and his Bartered Bride
Milan D. Klepikov
Iluminace 2002, 14(1):63-64
Vznik filmu Maxe Ophülse Prodaná nevěsta a jeho krátké zhodnocení - úvod k následujícímu článku: Drahý experiment: filmová Prodaná nevěsta.
Drahý experiment: filmová Prodaná nevěsta
An Expensive Experiment: The Bartered Bride in Film
Helmut G. Asper
Iluminace 2002, 14(1):65-71
Rozbor filmu Maxe Ophülse Prodaná nevěsta, jeho vznik a význam.
Kinematograf, rakouský stát a české země 1895 -1912
Cinematograph in Austria and the Bohemian Countries, 1895 -1912 (Part One)
Ivan Klimeš
Iluminace 2002, 14(1):73-88
Počátky dějin kinematografie na území Rakouska -Uherska se zřetelem na české země v letech 1895-1912, a to z hlediska přístupu státu. Právní úpravy týkající se prvních produkcí a vznikajících kin. Udělování kinematografických licencí.
Edice a materiály
Film a sen. Film ve snu, sen ve filmu (pracovní poznámky)
Film and dream. Film in dream, dream in film (working notes)
František Dryje
Iluminace 2002, 14(1):115-119
Společná vizuální řeč snu a filmu. Filmový sen - typ snového děje. Motiv snu ve filmu.
Anketa - film ve snu
Questionnaire - Film in Dream
František Dryje
Iluminace 2002, 14(1):121-126
Text je převzat ze samizdatového sborníku Surrealistické skupiny v Československu Sen, který byl vydán v jediném exempláři v r. 1982. Členové Surrealistikcé skupiny Martin Stejskal, Jan Švankmajer, Vratislav Effenberger a Karel Baron vypráví své sny, které mají vztah k filmu (např. sen jako film, sen s filmovým námětem). Texty uspořádal a kometářem opatřil František Dryje.
Rozhovory
Podivný případ Noëla Carrola
Strange Case of Noël Carroll. A Conversation with the Controversial Film Philosopher
Ray Privett, James Kreul
Iluminace 2002, 14(1):89-113
Rozhovor s filmovým teoretikem Noëlem Carrolem
Obzor
Virtualita u Viléma Flussera
Virtuality by Vilém Flusser
Josef Moucha
Iluminace 2002, 14(1):135-137
Recenze publikace Viléma Flussera Do universa technických obrazů.
Úvod do súčasnej estetiky
Introduction into the Contemporary Aesthetics
Oliver Bakoš
Iluminace 2002, 14(1):138-143
Recenze publikace Vlastimila Zusky: Estetika - úvod do současnosti tradiční disciplíny
Žádné původní staré filmy neexistují (ale pracuje se na nich)
There Are No Authentic Early Films
Milan D. Klepikov
Iluminace 2002, 14(1):143-145
Recenze publikace Ursuly von Keitz: Früher Film und späte Folgen.
Desátá múza. Film a ostatní umění.
Tenth Muse. Film and the Other Arts
Karel Och
Iluminace 2002, 14(1):146-148
Recenze publikace Leonarda Quaresimi a Laury Vichiové: La decima musa. Il cinema e le altre arti.
Dvojpohled
Cesta interpretujúcim priestorom
Journey into the Interpretative Space
Mária Ferenčuhová
Iluminace 2002, 14(1):127-130
Recenze a rozbor krátkého filmu Marguerite Durasové Negativní ruce.
Nemístnost touhy
Ineptitude if the Desire
Helena Bendová
Iluminace 2002, 14(1):131-133
Recenze a rozbor krátkého filmu Marguerite Durasové Negativní ruce.