Iluminace, 2002 (roč. 14), číslo 1


Články

Oko hrůzy

The Eye of Horror

Carol J. Clover

Iluminace 2002, 14(1):5-41  

Motiv očí a pohledu ve filmech, hlavně v žánru hororu. Zobrazení hrůzy pomocí vytřeštěných očí. Dvojí pohled a dvojí zobrazení zločinu: mužský - útočný a reaktivní femininní pohled oběti. Vztah kamery a diváka. Text je překladem zkrácené verze kapitoly z knihy: Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film .

Anatomie úzkosti: Night of the Living Dead

Anatomy of Anxiety: Night of the Living Dead

Otto M. Urban

Iluminace 2002, 14(1):43-62  

Zobrazení smrti a umírání v umění, zejména ve filmu. Rozbor filmu Noc oživlých mrtvol - přelomového filmu žánru hororu.

Max Oph´ls a jeho Prodaná nevěsta

Max Ophüls and his Bartered Bride

Milan D. Klepikov

Iluminace 2002, 14(1):63-64  

Vznik filmu Maxe Ophülse Prodaná nevěsta a jeho krátké zhodnocení - úvod k následujícímu článku: Drahý experiment: filmová Prodaná nevěsta.

Drahý experiment: filmová Prodaná nevěsta

An Expensive Experiment: The Bartered Bride in Film

Helmut G. Asper

Iluminace 2002, 14(1):65-71  

Rozbor filmu Maxe Ophülse Prodaná nevěsta, jeho vznik a význam.

Kinematograf, rakouský stát a české země 1895 -1912

Cinematograph in Austria and the Bohemian Countries, 1895 -1912 (Part One)

Ivan Klimeš

Iluminace 2002, 14(1):73-88  

Počátky dějin kinematografie na území Rakouska -Uherska se zřetelem na české země v letech 1895-1912, a to z hlediska přístupu státu. Právní úpravy týkající se prvních produkcí a vznikajících kin. Udělování kinematografických licencí.

Edice a materiály

Film a sen. Film ve snu, sen ve filmu (pracovní poznámky)

Film and dream. Film in dream, dream in film (working notes)

František Dryje

Iluminace 2002, 14(1):115-119  

Společná vizuální řeč snu a filmu. Filmový sen - typ snového děje. Motiv snu ve filmu.

Anketa - film ve snu

Questionnaire - Film in Dream

František Dryje

Iluminace 2002, 14(1):121-126  

Text je převzat ze samizdatového sborníku Surrealistické skupiny v Československu Sen, který byl vydán v jediném exempláři v r. 1982. Členové Surrealistikcé skupiny Martin Stejskal, Jan Švankmajer, Vratislav Effenberger a Karel Baron vypráví své sny, které mají vztah k filmu (např. sen jako film, sen s filmovým námětem). Texty uspořádal a kometářem opatřil František Dryje.

Rozhovory

Podivný případ Noëla Carrola

Strange Case of Noël Carroll. A Conversation with the Controversial Film Philosopher

Ray Privett, James Kreul

Iluminace 2002, 14(1):89-113  

Rozhovor s filmovým teoretikem Noëlem Carrolem

Obzor

Virtualita u Viléma Flussera

Virtuality by Vilém Flusser

Josef Moucha

Iluminace 2002, 14(1):135-137  

Recenze publikace Viléma Flussera Do universa technických obrazů.

Úvod do súčasnej estetiky

Introduction into the Contemporary Aesthetics

Oliver Bakoš

Iluminace 2002, 14(1):138-143  

Recenze publikace Vlastimila Zusky: Estetika - úvod do současnosti tradiční disciplíny

Žádné původní staré filmy neexistují (ale pracuje se na nich)

There Are No Authentic Early Films

Milan D. Klepikov

Iluminace 2002, 14(1):143-145  

Recenze publikace Ursuly von Keitz: Früher Film und späte Folgen.

Desátá múza. Film a ostatní umění.

Tenth Muse. Film and the Other Arts

Karel Och

Iluminace 2002, 14(1):146-148  

Recenze publikace Leonarda Quaresimi a Laury Vichiové: La decima musa. Il cinema e le altre arti.

Dvojpohled

Cesta interpretujúcim priestorom

Journey into the Interpretative Space

Mária Ferenčuhová

Iluminace 2002, 14(1):127-130  

Recenze a rozbor krátkého filmu Marguerite Durasové Negativní ruce.

Nemístnost touhy

Ineptitude if the Desire

Helena Bendová

Iluminace 2002, 14(1):131-133  

Recenze a rozbor krátkého filmu Marguerite Durasové Negativní ruce.