Iluminace, 2003 (roč. 15), číslo 3


Články

Typy mimoobrazového pole (případ Hitchcocka a Hanouna)

Types of the off-screen Space (A Case of Alfred Hitchcock and Marcel Hanoun)

Helena Bendová

Iluminace 2003, 15(3):5-23  

Autorka ve svém pojednání rozlišuje několik typů obrazovek. Za tímto účelem vychází z analýzy dvou filmů - NORTH BY NORTHWEST Alfreda Hitchcocka a L'AUTOMNE natočeného v roce 1985 Marcelem Hanounem. Mimoobrazový prostor je v jejím textu definován jako něco, co se vytváří v divákově představivosti na základě vodítek odvozených od toho, co je (nebo bylo) vnímatelné a slyšitelné na plátně. Z exteriéru tento prostor „zasahuje“ do vnímatelného prostoru záběru nebo je naopak explicitně evokován, v každém případě k němu nějakým způsobem přiléhá. Vztahu mezi časoprostorem záběru a časoprostorem prostoru mimo záběr, který autor popisuje, definuje...

Od Schefera k Esquenazimu. Úvod k četbě

From Jean Louis Schefer to Jean-Pierre Esquenazi. An Introduction

Helena Bendová

Iluminace 2003, 15(3):25-30  

Úvod k následujícím překladům části knihy J. L. Schefera L'homme ordinaire du cinéma (Obyčejný člověk filmu) a kapitoly z knihy Jeana-Pierra Esqenaziho Film, perception et mémoire (Film, percepce a paměť). Článek představuje oba autory a témata jejich prací.

Zločinecký život

Criminal Life

Jean Louis Schefer

Iluminace 2003, 15(3):31-42  

Filosofické zamyšlení o filmu a kinematografii z různých hledisek.

Mysl a tělo diváka

Mind and Body of the Spectator

Jean-Pierre Esquenazi

Iluminace 2003, 15(3):43-53  

Autor rozebírá vztah mezi filmem a jeho divákem a působení tohoto pouta.

Ticho, gestá, metafory a príbehy

Silence, Gestures, Metaphors and Stories

Peter Michalovič, Vlastimil Zuska

Iluminace 2003, 15(3):55-70  

Autoři zkoumají ranou tvorbu Juraje Jakubiska a pokouší se nalézt zárodky jeho tvůrčích metod, jak se projevily v jeho pozdějších dílech. Jakubisko ve své němé filmové tvorbě rekapituluje světové dějiny filmu tím, že odhaluje esence některých jeho historických fází (němý film, surrealismus atd.). Využívá zejména hru s diváckými očekáváními a průsečíky - obrazových a slovesných rovin. V Jakubiskově filmu KAŽDÝ DEŇ MA SVOJE MENO analyzuje roli rytmu a utváření komplexního obrazu, který je v tomto díle nejvýznamnější, a to zejména v souvislosti s metaforami nad verbalními a obrazovými významovými vrstvami. Jakubiskovo MLČENÍ je zkoumáno jako druh reflexe...

Středoevropský výzkum filmové cenzury

Central European Research of the Film Censorship

Tomáš Lachman

Iluminace 2003, 15(3):71-72  

Stručné seznámení s problematikou filmové cenzury od počátku minulého století. Obsah dokumentů tvořících archivní fond uložený v depozitáři Státního ústředního archivu v Praze. Dva specializované evropské projekty zabývájící se tématem filmové cenzury. Článek je úvodem k následující studii Thomase Ballhausena Umlčované múzy.

Umlčované múzy

Silent Muses. Film Censorship in Austria from the Beginning to 1938

Thomas Ballhausen

Iluminace 2003, 15(3):73-80  

Studie historického vývoje filmové cenzury v Rakousku do r. 1938 s ohledem na nejnovější výzkum.

Edice a materiály

Stav čs. kinematografie po únoru 1948

Reality of the Czechoslovak Cinematography after February 1948

Ivan Klimeš

Iluminace 2003, 15(3):97-98  

Seznámení se stavem československé kinematografie po únoru 1948 jako úvod k dokumentu Reorganize filmové výroby po únoru 1948, který následuje.

Reorganizace filmové výroby po únoru 1948

Reorganization of the Film Production after February 1948

bez autora

Iluminace 2003, 15(3):99-104  

Zpráva o reorganizaci filmové výroby po r. 1948 se zaměřuje zejména na oblast dramaturgie a organizačního zajištění výroby hraných filmů.

Rozhovory

Zvuková doktrína. Rozhovor s Walterem Murchem

Sound Doctrine. An Interview with Walter Murch

Michael Jarrett

Iluminace 2003, 15(3):81-96  

Rozhovor s americkým zvukařem a střihačem Walterem Murchem o jeho filmech, hudbě a zvucích.

Obzor

O Rakousku, filmech a dějinách

About Austria, Films and History

Petr Mareš

Iluminace 2003, 15(3):113-117  

Recenze publikací filmoložky Elizabeth Büttnerové a teatrologa Christiana Dewalda: Anschluss an Morgen. Eine Geschichte des österreichischen Films von den Anfängen bis 1945 a Anschluss an Morgen. Eine Geschichte des österreichischen Films von 1945 bis zur Gegenwart.

Dal Segno - Opakovať od znamenia

Dal Segno - Repeat from the Sing

Marian Zervan

Iluminace 2003, 15(3):117-119  

Recenze publikace Petera Michaloviče: Dal Segno al Fine. Románové podoby Erosa.

Dvojpohled

Historické home movie

Historical Home Movie

Mária Ferenčuhová

Iluminace 2003, 15(3):105-108  

Recenze a rozbor dokumentárního filmu Petra Kerekese 66 sezón.

Paměť plovárny

Memory of the Swimming-pool

Helena Bendová

Iluminace 2003, 15(3):109-111  

Recenze a rozbor dokumentárního filmu Petra Kerekese 66 sezón.