Iluminace, 2003 (roč. 15), číslo 3
Články
Typy mimoobrazového pole (případ Hitchcocka a Hanouna)
Types of the off-screen Space (A Case of Alfred Hitchcock and Marcel Hanoun)
Helena Bendová
Iluminace 2003, 15(3):5-23
Autorka ve svém pojednání rozlišuje několik typů obrazovek. Za tímto účelem vychází z analýzy dvou filmů - NORTH BY NORTHWEST Alfreda Hitchcocka a L'AUTOMNE natočeného v roce 1985 Marcelem Hanounem. Mimoobrazový prostor je v jejím textu definován jako něco, co se vytváří v divákově představivosti na základě vodítek odvozených od toho, co je (nebo bylo) vnímatelné a slyšitelné na plátně. Z exteriéru tento prostor „zasahuje“ do vnímatelného prostoru záběru nebo je naopak explicitně evokován, v každém případě k němu nějakým způsobem přiléhá. Vztahu mezi časoprostorem záběru a časoprostorem prostoru mimo záběr, který autor popisuje, definuje...
Od Schefera k Esquenazimu. Úvod k četbě
From Jean Louis Schefer to Jean-Pierre Esquenazi. An Introduction
Helena Bendová
Iluminace 2003, 15(3):25-30
Úvod k následujícím překladům části knihy J. L. Schefera L'homme ordinaire du cinéma (Obyčejný člověk filmu) a kapitoly z knihy Jeana-Pierra Esqenaziho Film, perception et mémoire (Film, percepce a paměť). Článek představuje oba autory a témata jejich prací.
Zločinecký život
Criminal Life
Jean Louis Schefer
Iluminace 2003, 15(3):31-42
Filosofické zamyšlení o filmu a kinematografii z různých hledisek.
Mysl a tělo diváka
Mind and Body of the Spectator
Jean-Pierre Esquenazi
Iluminace 2003, 15(3):43-53
Autor rozebírá vztah mezi filmem a jeho divákem a působení tohoto pouta.
Ticho, gestá, metafory a príbehy
Silence, Gestures, Metaphors and Stories
Peter Michalovič, Vlastimil Zuska
Iluminace 2003, 15(3):55-70
Autoři zkoumají ranou tvorbu Juraje Jakubiska a pokouší se nalézt zárodky jeho tvůrčích metod, jak se projevily v jeho pozdějších dílech. Jakubisko ve své němé filmové tvorbě rekapituluje světové dějiny filmu tím, že odhaluje esence některých jeho historických fází (němý film, surrealismus atd.). Využívá zejména hru s diváckými očekáváními a průsečíky - obrazových a slovesných rovin. V Jakubiskově filmu KAŽDÝ DEŇ MA SVOJE MENO analyzuje roli rytmu a utváření komplexního obrazu, který je v tomto díle nejvýznamnější, a to zejména v souvislosti s metaforami nad verbalními a obrazovými významovými vrstvami. Jakubiskovo MLČENÍ je zkoumáno jako druh reflexe...
Středoevropský výzkum filmové cenzury
Central European Research of the Film Censorship
Tomáš Lachman
Iluminace 2003, 15(3):71-72
Stručné seznámení s problematikou filmové cenzury od počátku minulého století. Obsah dokumentů tvořících archivní fond uložený v depozitáři Státního ústředního archivu v Praze. Dva specializované evropské projekty zabývájící se tématem filmové cenzury. Článek je úvodem k následující studii Thomase Ballhausena Umlčované múzy.
Umlčované múzy
Silent Muses. Film Censorship in Austria from the Beginning to 1938
Thomas Ballhausen
Iluminace 2003, 15(3):73-80
Studie historického vývoje filmové cenzury v Rakousku do r. 1938 s ohledem na nejnovější výzkum.
Edice a materiály
Stav čs. kinematografie po únoru 1948
Reality of the Czechoslovak Cinematography after February 1948
Ivan Klimeš
Iluminace 2003, 15(3):97-98
Seznámení se stavem československé kinematografie po únoru 1948 jako úvod k dokumentu Reorganize filmové výroby po únoru 1948, který následuje.
Reorganizace filmové výroby po únoru 1948
Reorganization of the Film Production after February 1948
bez autora
Iluminace 2003, 15(3):99-104
Zpráva o reorganizaci filmové výroby po r. 1948 se zaměřuje zejména na oblast dramaturgie a organizačního zajištění výroby hraných filmů.
Rozhovory
Zvuková doktrína. Rozhovor s Walterem Murchem
Sound Doctrine. An Interview with Walter Murch
Michael Jarrett
Iluminace 2003, 15(3):81-96
Rozhovor s americkým zvukařem a střihačem Walterem Murchem o jeho filmech, hudbě a zvucích.
Obzor
O Rakousku, filmech a dějinách
About Austria, Films and History
Petr Mareš
Iluminace 2003, 15(3):113-117
Recenze publikací filmoložky Elizabeth Büttnerové a teatrologa Christiana Dewalda: Anschluss an Morgen. Eine Geschichte des österreichischen Films von den Anfängen bis 1945 a Anschluss an Morgen. Eine Geschichte des österreichischen Films von 1945 bis zur Gegenwart.
Dal Segno - Opakovať od znamenia
Dal Segno - Repeat from the Sing
Marian Zervan
Iluminace 2003, 15(3):117-119
Recenze publikace Petera Michaloviče: Dal Segno al Fine. Románové podoby Erosa.
Dvojpohled
Historické home movie
Historical Home Movie
Mária Ferenčuhová
Iluminace 2003, 15(3):105-108
Recenze a rozbor dokumentárního filmu Petra Kerekese 66 sezón.
Paměť plovárny
Memory of the Swimming-pool
Helena Bendová
Iluminace 2003, 15(3):109-111
Recenze a rozbor dokumentárního filmu Petra Kerekese 66 sezón.