Iluminace, 2004 (roč. 16), číslo 1
Články
Historici a film, filmári a história. Hranice a prieniky dvoch disciplín
Historians and the Film, Filmmakers and History. Where Two Disciplines Meet and Overlap
Mária Ferenčuhová
Iluminace 2004, 16(1):5-19
Studie se zabývá vztahem historiků k hraným i dokumentárním filmům a vztahem filmových tvůrců k dějinám.
Estetický historismus. Historické poznání holocaustu ve filmu
Aestetic Historicism. Historical Knowledge of the Holocaust in the Film
Zdeněk Hudec
Iluminace 2004, 16(1):21-41
Analýza vztahu historických faktů o holocaustu a jeho filmového zpracování.
Budoucnost minulosti. Film a počátky postmoderní historie
Future of the Past. Film and the Beginnings of Postmodern History
Robert A. Rosenstone
Iluminace 2004, 16(1):43-59
Studie přístupu filmových historiků a teoretiků k zachycení, ztvárnění a zpracování moderní historie. Postmoderní historiografie.
Historie bez minulosti: film a konstrukce historického času
History without the Past. Film and the Construction of Historical Time
Michèle Pauline Lagny
Iluminace 2004, 16(1):61-83
Studie se zabývá schopností filmu vypovídat o složitosti psaní historie a opírá se o zkoumání filmových příkladů s cílem zhodnotit, jakým způsobem může být filmové psaní také psaním historie.
Edice a materiály
Funkce treuhändera v protektorátním filmovnictví
Treuhänder's Function in Protectorate Cinematography
Tereza Dvořáková
Iluminace 2004, 16(1):111-113
Úvod k následujícím dokumentům definuje pojem treuhänder a vymezuje jeho funkci, práva a povinnosti v období postupující arizace protektorátní kinematografie.
Práva a povinnosti treuhändera
Laws and Obligations of Treuhänder
Tereza Dvořáková
Iluminace 2004, 16(1):115-125
Obsahuje plné znění následujících dokumentů vydaných v Protektorátu Čechy a Morava v letech 1939 -1941: Práva a povinnosti treuhändera, jmenovací dekret Gustava Johna, pokyny pro vedoucí kin, výzvu k zaslání seznamu filmů a jmenování důvěrníka a jednatele.
Rozhovory
Historie, filmový historik a vynalézání vlastního archivu. Rozhovor s Michèle Lagnyovou
History, Film Historian, and Inventing of Captive Archives. An Interview with Michèle Lagny
Petr Szczepanik
Iluminace 2004, 16(1):85-95
Rozhovor s profesorkou Michèle Pauline Lagny, která vyučuje filmovou a kulturní historii na Univerzitě v Paříži a vede výzkumné projekty zaměřené na zkoumání filmu a kinematografie z historické perspektivy.
Biftek a brýle, aneb, Positif zevnitř. Rozhovor s Petrem Králem
Beefsteak and Glasses or Positif on the Inside. An Interview with Petr Král
Milan D. Klepikov
Iluminace 2004, 16(1):97-110
Rozhovor s českým básníkem, esejistou, překladatelem, filmovým historikem a publicistou Petrem Králem o jeho působení ve francouzském prestižním časopise Positif.
Obzor
Autoritatívny režim vypovedania (niekolko poznámok k rétorike non-fiction filmu)
Authoritative Regime of Narration (Some Notes on Rhetoric of Non-fiction Films)
Mária Ferenčuhová, Peter Michalovič
Iluminace 2004, 16(1):127-132
Zamyšlení nad způsobem, jakým se v dokumentárních a naučných filmech, ale i v aktualitách, či publicistických snímcích buduje argumentace a přesvědčivost a jak se autoři snaží získat "pravdu" na svoji stranu.
Nové německé práce o fotografickém svědectví zločinů třetí říše (Cornelie Brink, Ikonen der Vernichtung. Öffentlicher Gebrauch von Fotografienvaus nationalsozialistischen Konzentrationslagern nach 1945), (Cornelie Brink, ,,Auschwitz in der Paulskirche". Erinnerungspolitik in Fotoaustellungen der sechziger Jahre), (Habbo Knoch, Die Tat als Bild. Fotografien des Holocaust in der deutschen Erinnerungskultur), (Klaus Hesse - Philipp Springer, Vor aller Augen. Fotodokumente des nationalsozialistischen Terrors in der Provinz)
New German Publications About Photographic Evidences of Nazi Crimes (Cornelie Brink, Ikonen der Vernichtung. Öffentlicher Gebrauch von Fotografienvaus nationalsozialistischen Konzentrationslagern nach 1945), (Cornelie Brink, ,,Auschwitz in der Paulskirche". Erinnerungspolitik in Fotoaustellungen der sechziger Jahre), (Habbo Knoch, Die Tat als Bild. Fotografien des Holocaust in der deutschen Erinnerungskultur), (Klaus Hesse - Philipp Springer, Vor aller Augen. Fotodokumente des nationalsozialistischen Terrors in der Provinz)
Pavel Zeman
Iluminace 2004, 16(1):133-142
Připomínka velkých fotografických výstav zaměřených na mapování zločinů za druhé světové války a na holocaust a vnímání těchto akcí veřejností. Rozbor několika studií, věnovaných tomuto tématu a vydaných v Německu v letech 1998-2001.