Iluminace, 2004 (roč. 16), číslo 2


Články

Hollywoodský babylon. Nástup zvukového filmu a jazykových verzí

Hollywood Babel. The Coming of Sound and the Multiple-Language Versions

Ginette Vincendeau

Iluminace 2004, 16(2):5-20  

Otázka jazykových verzí ve filmové historiografii. Problémy s nástupem zvukového filmu a možnosti jejich řešení. Důsledky nástupu zvukového filmu v USA a v Evropě. Vznik různých jazykových verzí zpravidla natáčených simultánně a podíl herců na úspěchu jednotlivých verzí.

Řešení vývozu zvukového filmu: jazykové verze

Treatment of the Export of Sound Film: the Multiple-Language Versions

Martin Barnier

Iluminace 2004, 16(2):21-38  

Problémy po nástupu zvukového filmu - vznikají ozvučené němé filmy, oněmělé zvukové filmy, filmy se natáčejí v několika jazykových verzích, některé mluví vícejazyčně.

Příliš mnoho zřetelně poznatelné odlišnosti. K problému uvádění zahraničních zvukových filmů

Surfeit of Explicit Differences. A Problem of the Distribution of Foreign Sound Film

Corinna Müller

Iluminace 2004, 16(2):39-59  

Studie věnovaná estetickým i technickým apektům přechodu němého filmu ke zvukovému. Problém jazykové úpravy a sedm způsobů překonávání jazykového problému. Podtitulky a dabing.

Jazykové verze českých filmů a filmový průmysl v ČSR ve 30. letech

Multi-Language Versions of Czech Films and the Film Idustry in Czechoslovakia in the 1930s

Ivan Klimeš

Iluminace 2004, 16(2):61-76  

Studie mapuje produkci jazykových verzí českých filmů v letech 1930-1938.

Konstrukce mezinárodního prostoru v jazykových verzích české výroby

Constructing International Space in Czech Multiple-Language Versions

Petr Szczepanik

Iluminace 2004, 16(2):77-91  

Studie podává přehled nejrůznějších strategií evropského i severoamerického filmového průmyslu, jak zvukové filmy přizpůsobit trhu v jiných zemích v letech 1928-1931.

Jazyky, herci a publikum. C. a k. polní maršálek versus Der Falsche Feldmarschall

Languages, Actors and Audinece. C. a k. polní maršálek versus Der Falsche Feldmarschall

Petr Mareš

Iluminace 2004, 16(2):93-100  

Srovnání české a německé verze filmu C. a k. polní maršálek s Vlastou Burianem v hlavní roli. Jazykové rozdíly, rozdíly v obsazení i obsahové.

Two sounds of Music? Sovětský a americký muzikál ve 30. letech

Two sounds of Music? Soviet and American Musicals in the 1930s

Natascha Drubek

Iluminace 2004, 16(2):101-112  

Definice základního tématu a zvláštní audiovizuální struktury muzikálu jako žánru. Dva základní typy muzikálu (zákulisní a přímý muzikál) a jejich odlišnosti. Rozdíly mezi sovětským a americkým muzikálem v letech 1930-1945 v místu děje, audiovizuální struktuře i postavách hlavních hrdinů.

Edice a materiály

Vražda jako krásné umění milovat. Bleděmodrovous (1970) Jana Švankmajera

Murder as a glamours Art of Amour: Palebluebeard (1970) by Jan Švanmajer

Giuseppe Dierna

Iluminace 2004, 16(2):137-147  

Úvod k technickému scénáři Jan Švankmajera Bleděmodrovous rozebírá Švankmajerovu tvorbu v 70. letech v kontextu českého surrealismu.

Bleděmodrovous (Technický scénář)

Palebluebeard (Technical screenplay)

Jan Švankmajer

Iluminace 2004, 16(2):148-157  

Technický scénář Jana Švankmajera Bleděmodrovous, pocházející z roku 1970, byl publikován v samizdatovém sborníku Otevřená kniha z roku 1979. Koncept této filmové vize se stal později součástí Švankmajerova filmu Spiklenci slasti.

L'autre chien (Scénář)

L'autre chien (Screenplay)

Ludvík Šváb

Iluminace 2004, 16(2):158-159  

Scénář krátkometrážního filmu Ludvíka Švába L'autre chien s autorovým vysvětlením. Text vyšel v roce 1979 ve sborníku Otevřená hra.

Rozhovory

Za praxeologii marginálních forem. Rozhovor s Vinzenzem Hedigerem

On behalf of Praxeology of the Marginal Forms. An Interview with Vinzenz Hediger

Petr Szczepanik, Pavel Skopal

Iluminace 2004, 16(2):113-135  

Rozhovor s významným filmovým historikem, pedagogem a publicistou Vinzenzem Hedigerem o výsledcích jeho studia marginálních forem (např. trailerů).

Obzor

Mapování cesty od němého ke zvukovému filmu (Corinna Müller: Vom Stummfilm zum Tonfilm)

Survey of the Way from Silent to Sound Film (Corinna Müller: Vom Stummfilm zum Tonfilm)

Petr Mareš

Iluminace 2004, 16(2):169-172  

Recenze publikace Corinny Müller: Vom Stummfilm zum Tonfilm.

Kinematografická imaginace budoucnosti (J. Shaw - P. Weibel (eds.): Future Cinema. The Cinematic lmaginery after Film)

Cinematic Imagery of the Future (J. Shaw - P. Weibel (eds.): Future Cinema. The Cinematic lmaginery after Film)

Miloš Vojtěchovský

Iluminace 2004, 16(2):172-174  

Informace o rozsáhlém putovním výstavním projektu Future Cinema a o obsáhlém katalogu výstavy: Future Cinema. The Cinematic Imaginery after Film.

Dvojpohled

Nightmare on Blier Street. O paradoxu a architktuře ve filmu Studený bufet

Nightmare on Blier Street. About a Paradox and Achitecture in the Film Buffet froid

Zdeněk Hudec

Iluminace 2004, 16(2):161-163  

Recenze a rozbor filmu Bertranda Bliera Studený bufet.

Geometrie jako příběh

Geometry as a Story

Vít Janeček

Iluminace 2004, 16(2):165-167  

Recenze a rozbor filmu Bertranda Bliera Studený bufet.