Iluminace, 2004 (roč. 16), číslo 2
Články
Hollywoodský babylon. Nástup zvukového filmu a jazykových verzí
Hollywood Babel. The Coming of Sound and the Multiple-Language Versions
Ginette Vincendeau
Iluminace 2004, 16(2):5-20
Otázka jazykových verzí ve filmové historiografii. Problémy s nástupem zvukového filmu a možnosti jejich řešení. Důsledky nástupu zvukového filmu v USA a v Evropě. Vznik různých jazykových verzí zpravidla natáčených simultánně a podíl herců na úspěchu jednotlivých verzí.
Řešení vývozu zvukového filmu: jazykové verze
Treatment of the Export of Sound Film: the Multiple-Language Versions
Martin Barnier
Iluminace 2004, 16(2):21-38
Problémy po nástupu zvukového filmu - vznikají ozvučené němé filmy, oněmělé zvukové filmy, filmy se natáčejí v několika jazykových verzích, některé mluví vícejazyčně.
Příliš mnoho zřetelně poznatelné odlišnosti. K problému uvádění zahraničních zvukových filmů
Surfeit of Explicit Differences. A Problem of the Distribution of Foreign Sound Film
Corinna Müller
Iluminace 2004, 16(2):39-59
Studie věnovaná estetickým i technickým apektům přechodu němého filmu ke zvukovému. Problém jazykové úpravy a sedm způsobů překonávání jazykového problému. Podtitulky a dabing.
Jazykové verze českých filmů a filmový průmysl v ČSR ve 30. letech
Multi-Language Versions of Czech Films and the Film Idustry in Czechoslovakia in the 1930s
Ivan Klimeš
Iluminace 2004, 16(2):61-76
Studie mapuje produkci jazykových verzí českých filmů v letech 1930-1938.
Konstrukce mezinárodního prostoru v jazykových verzích české výroby
Constructing International Space in Czech Multiple-Language Versions
Petr Szczepanik
Iluminace 2004, 16(2):77-91
Studie podává přehled nejrůznějších strategií evropského i severoamerického filmového průmyslu, jak zvukové filmy přizpůsobit trhu v jiných zemích v letech 1928-1931.
Jazyky, herci a publikum. C. a k. polní maršálek versus Der Falsche Feldmarschall
Languages, Actors and Audinece. C. a k. polní maršálek versus Der Falsche Feldmarschall
Petr Mareš
Iluminace 2004, 16(2):93-100
Srovnání české a německé verze filmu C. a k. polní maršálek s Vlastou Burianem v hlavní roli. Jazykové rozdíly, rozdíly v obsazení i obsahové.
Two sounds of Music? Sovětský a americký muzikál ve 30. letech
Two sounds of Music? Soviet and American Musicals in the 1930s
Natascha Drubek
Iluminace 2004, 16(2):101-112
Definice základního tématu a zvláštní audiovizuální struktury muzikálu jako žánru. Dva základní typy muzikálu (zákulisní a přímý muzikál) a jejich odlišnosti. Rozdíly mezi sovětským a americkým muzikálem v letech 1930-1945 v místu děje, audiovizuální struktuře i postavách hlavních hrdinů.
Edice a materiály
Vražda jako krásné umění milovat. Bleděmodrovous (1970) Jana Švankmajera
Murder as a glamours Art of Amour: Palebluebeard (1970) by Jan Švanmajer
Giuseppe Dierna
Iluminace 2004, 16(2):137-147
Úvod k technickému scénáři Jan Švankmajera Bleděmodrovous rozebírá Švankmajerovu tvorbu v 70. letech v kontextu českého surrealismu.
Bleděmodrovous (Technický scénář)
Palebluebeard (Technical screenplay)
Jan Švankmajer
Iluminace 2004, 16(2):148-157
Technický scénář Jana Švankmajera Bleděmodrovous, pocházející z roku 1970, byl publikován v samizdatovém sborníku Otevřená kniha z roku 1979. Koncept této filmové vize se stal později součástí Švankmajerova filmu Spiklenci slasti.
L'autre chien (Scénář)
L'autre chien (Screenplay)
Ludvík Šváb
Iluminace 2004, 16(2):158-159
Scénář krátkometrážního filmu Ludvíka Švába L'autre chien s autorovým vysvětlením. Text vyšel v roce 1979 ve sborníku Otevřená hra.
Rozhovory
Za praxeologii marginálních forem. Rozhovor s Vinzenzem Hedigerem
On behalf of Praxeology of the Marginal Forms. An Interview with Vinzenz Hediger
Petr Szczepanik, Pavel Skopal
Iluminace 2004, 16(2):113-135
Rozhovor s významným filmovým historikem, pedagogem a publicistou Vinzenzem Hedigerem o výsledcích jeho studia marginálních forem (např. trailerů).
Obzor
Mapování cesty od němého ke zvukovému filmu (Corinna Müller: Vom Stummfilm zum Tonfilm)
Survey of the Way from Silent to Sound Film (Corinna Müller: Vom Stummfilm zum Tonfilm)
Petr Mareš
Iluminace 2004, 16(2):169-172
Recenze publikace Corinny Müller: Vom Stummfilm zum Tonfilm.
Kinematografická imaginace budoucnosti (J. Shaw - P. Weibel (eds.): Future Cinema. The Cinematic lmaginery after Film)
Cinematic Imagery of the Future (J. Shaw - P. Weibel (eds.): Future Cinema. The Cinematic lmaginery after Film)
Miloš Vojtěchovský
Iluminace 2004, 16(2):172-174
Informace o rozsáhlém putovním výstavním projektu Future Cinema a o obsáhlém katalogu výstavy: Future Cinema. The Cinematic Imaginery after Film.
Dvojpohled
Nightmare on Blier Street. O paradoxu a architktuře ve filmu Studený bufet
Nightmare on Blier Street. About a Paradox and Achitecture in the Film Buffet froid
Zdeněk Hudec
Iluminace 2004, 16(2):161-163
Recenze a rozbor filmu Bertranda Bliera Studený bufet.
Geometrie jako příběh
Geometry as a Story
Vít Janeček
Iluminace 2004, 16(2):165-167
Recenze a rozbor filmu Bertranda Bliera Studený bufet.