Iluminace, 2005 (roč. 17), číslo 3


Články

Od zrn k pixelům. Digitální technologie a filmový archiv

From Grains to Pixels: Digital Technology and the Film Archive

Giovanna Fossati

Iluminace 2005, 17(3):5-19  

Proces digitálního restaurování a přehled současného stavu v oblasti hardware a software. Metadata. Obnova informací chybějících na emulzi při mechanickém a chemickém poškození. Oprava vad vzniklých nevhodným kopírováním. Obnova původních barev. Konzervování digitálních informací.

Muzeum versus trh

Muzeum versus Market

Alexander Horwath

Iluminace 2005, 17(3):21-25  

Příspěvek je věnován politice filmových archivů a muzeí a byl přednesen během setkání na "Otevřeném fóru" 61. kongresu FIAF v Ljublani v červnu 2005.

Poezie destrukce. Typologie, periodizace a reflexe destrukce filmových pohyblivých obrazů

Poetry of Destruction: The Typology. Periodization and Reflections of the Destruction of Filmic Moving Images

Anna Batistová

Iluminace 2005, 17(3):27-46  

Studie je věnována problematice audiovizuálního archivnictví a otázkám filmového materiálu, jeho destrukci a sebedestrukci.

"Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost

"Birth" of Cinema History: Coming of Film Sound and Media Inventing their Own Past

Petr Szczepanik

Iluminace 2005, 17(3):47-81  

Studie se zabývá problematikou filmového média s nástupem standardizovaného synchrónního zvuku ve 20. - 30. letech 20. století a korespondujícími procesy v masových médiích té doby. Autor mapuje počátky národních filmových archivů a filmové historiografie a zvlášť se věnuje nástupu zvuku v české kinematografii.

Současný cinefil. Filmové sběratelství v éře po videu

Contemporary Cinephile: Film Collecting in the Post-Video Era

Barbara Klinger

Iluminace 2005, 17(3):83-103  

Studie se zabývá otázkami současného filmového sběratelství a jeho důsledky pro domácí recepci filmů.

Staré filmy, nové příběhy. Kontextualizace a kulturní zprostředkování hollywoodských filmů na DVD

Old Movies, New Stories: Contextualization and Cultural Mediation of Hollywood Films on DVD

Pavel Skopal

Iluminace 2005, 17(3):105-126  

Studie se věnuje speciálním edicím archivních filmů na digitálních discích a bonusovým materiálům, které tvoří standardní součást DVD. Autor rozebírá jednotlivé funkce bonusů a srovnává význam DVD s bonusovým materiálem s filmy na videokazetách.

Kritická vydání filmů v digitálních formátech

Critical Edition of Films on Digital Formats

Natascha Drubek, Nikolaj Izvolov

Iluminace 2005, 17(3):127-138  

Článek se zabývá současným způsobem uvádění filmů na DVD a návrhem obecně použitelného systému kritického vydání filmu, které by zahrnovalo materiály nejen pro laiky, ale i pro odborníky, včetně archeografie a textologie filmu, dokumentů vztahujících se k historii vzniku filmu, životopisů a filmografií.

Rozhovory

S každou novou generací médií se musí řešit otázka jejich archivace. Rozhovor s Jeanem-Michelem Rodesem

Each New Generation of Media demands a New Resolution of their Preservation. An Interview with Jean-Michel Rodes

Luděk Janda

Iluminace 2005, 17(3):139-144  

Rozhovor s vedoucím Oddělení projektů a metod Národního institutu audiovize (Francie), ředitelem Francouzské Inatéky, historikem Jeanem-Michelem Rodesem.

Globální Hollywood a domácí kino. Metodologické výzvy recepčních studií. Rozhovor s Barbarou Klingerovou

Global Hollywood and Home Theater. Methodological Challenges of Reception Studies. An Interview with Barbara Klinger

Pavel Skopal

Iluminace 2005, 17(3):145-158  

Rozhovor s americkou filmovou historičkou Barbarou Klingerovou a nových reprodukčních technologiích a vztazích diváků k nim, o výzkumných projektech v oblasti recepčních studií, komerčním úspěchu formátu DVD a opakovém sledování filmů, o kinofilství, fanoušcích atd.

Obzor

Francouzská Inatéka

French Inathèque

Luděk Janda

Iluminace 2005, 17(3):159-169  

Podrobná informace o vzniku, činnosti a technickém vybavení Francouzské Inatéky.

Kvalitní filmoví a kulturní kritici versus Český sen

Quality Film Critics versus Czech Dream

Petr Šafařík

Iluminace 2005, 17(3):170-179  

Souhrn ohlasů v tisku na dokumentární film Český sen, zhodnocení přístupu a úrovně kritiky. Polemika s jednotlivými názory.

Co je to (teorie) fotografie? (Karel Císař (ed.): Co je to fotografie?)

What is the (Theory of) Photography?

Tomáš Dvořák

Iluminace 2005, 17(3):180-183  

Recenze publikace Co je to fotografie?.