Iluminace, 2005 (roč. 17), číslo 3
Články
Od zrn k pixelům. Digitální technologie a filmový archiv
From Grains to Pixels: Digital Technology and the Film Archive
Giovanna Fossati
Iluminace 2005, 17(3):5-19
Proces digitálního restaurování a přehled současného stavu v oblasti hardware a software. Metadata. Obnova informací chybějících na emulzi při mechanickém a chemickém poškození. Oprava vad vzniklých nevhodným kopírováním. Obnova původních barev. Konzervování digitálních informací.
Muzeum versus trh
Muzeum versus Market
Alexander Horwath
Iluminace 2005, 17(3):21-25
Příspěvek je věnován politice filmových archivů a muzeí a byl přednesen během setkání na "Otevřeném fóru" 61. kongresu FIAF v Ljublani v červnu 2005.
Poezie destrukce. Typologie, periodizace a reflexe destrukce filmových pohyblivých obrazů
Poetry of Destruction: The Typology. Periodization and Reflections of the Destruction of Filmic Moving Images
Anna Batistová
Iluminace 2005, 17(3):27-46
Studie je věnována problematice audiovizuálního archivnictví a otázkám filmového materiálu, jeho destrukci a sebedestrukci.
"Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost
"Birth" of Cinema History: Coming of Film Sound and Media Inventing their Own Past
Petr Szczepanik
Iluminace 2005, 17(3):47-81
Studie se zabývá problematikou filmového média s nástupem standardizovaného synchrónního zvuku ve 20. - 30. letech 20. století a korespondujícími procesy v masových médiích té doby. Autor mapuje počátky národních filmových archivů a filmové historiografie a zvlášť se věnuje nástupu zvuku v české kinematografii.
Současný cinefil. Filmové sběratelství v éře po videu
Contemporary Cinephile: Film Collecting in the Post-Video Era
Barbara Klinger
Iluminace 2005, 17(3):83-103
Studie se zabývá otázkami současného filmového sběratelství a jeho důsledky pro domácí recepci filmů.
Staré filmy, nové příběhy. Kontextualizace a kulturní zprostředkování hollywoodských filmů na DVD
Old Movies, New Stories: Contextualization and Cultural Mediation of Hollywood Films on DVD
Pavel Skopal
Iluminace 2005, 17(3):105-126
Studie se věnuje speciálním edicím archivních filmů na digitálních discích a bonusovým materiálům, které tvoří standardní součást DVD. Autor rozebírá jednotlivé funkce bonusů a srovnává význam DVD s bonusovým materiálem s filmy na videokazetách.
Kritická vydání filmů v digitálních formátech
Critical Edition of Films on Digital Formats
Natascha Drubek, Nikolaj Izvolov
Iluminace 2005, 17(3):127-138
Článek se zabývá současným způsobem uvádění filmů na DVD a návrhem obecně použitelného systému kritického vydání filmu, které by zahrnovalo materiály nejen pro laiky, ale i pro odborníky, včetně archeografie a textologie filmu, dokumentů vztahujících se k historii vzniku filmu, životopisů a filmografií.
Rozhovory
S každou novou generací médií se musí řešit otázka jejich archivace. Rozhovor s Jeanem-Michelem Rodesem
Each New Generation of Media demands a New Resolution of their Preservation. An Interview with Jean-Michel Rodes
Luděk Janda
Iluminace 2005, 17(3):139-144
Rozhovor s vedoucím Oddělení projektů a metod Národního institutu audiovize (Francie), ředitelem Francouzské Inatéky, historikem Jeanem-Michelem Rodesem.
Globální Hollywood a domácí kino. Metodologické výzvy recepčních studií. Rozhovor s Barbarou Klingerovou
Global Hollywood and Home Theater. Methodological Challenges of Reception Studies. An Interview with Barbara Klinger
Pavel Skopal
Iluminace 2005, 17(3):145-158
Rozhovor s americkou filmovou historičkou Barbarou Klingerovou a nových reprodukčních technologiích a vztazích diváků k nim, o výzkumných projektech v oblasti recepčních studií, komerčním úspěchu formátu DVD a opakovém sledování filmů, o kinofilství, fanoušcích atd.
Obzor
Francouzská Inatéka
French Inathèque
Luděk Janda
Iluminace 2005, 17(3):159-169
Podrobná informace o vzniku, činnosti a technickém vybavení Francouzské Inatéky.
Kvalitní filmoví a kulturní kritici versus Český sen
Quality Film Critics versus Czech Dream
Petr Šafařík
Iluminace 2005, 17(3):170-179
Souhrn ohlasů v tisku na dokumentární film Český sen, zhodnocení přístupu a úrovně kritiky. Polemika s jednotlivými názory.
Co je to (teorie) fotografie? (Karel Císař (ed.): Co je to fotografie?)
What is the (Theory of) Photography?
Tomáš Dvořák
Iluminace 2005, 17(3):180-183
Recenze publikace Co je to fotografie?.