Iluminace, 2007 (roč. 19), číslo 2
Články
Empatie a (filmová) fikce
Emapthy and (Film) Fiction
Alex Neil
Iluminace 2007, 19(2):5-24
Studie se zabývá otázkami emočních reakcí na postavy a události, které jsou fiktivní, a racionálností tohoto přístupu. Autor se zaměřuje na oblast empatie, a to se zvláštním ohledem na možnost empatických reakcí na fikční filmy.
Konvence, konstrukce a filmové vidění
Convention, Construction, and Cinematic Vision
David Bordwell
Iluminace 2007, 19(2):25-46
Studie se zabývá fungováním vizuálních konvencí ve filmu, naznačuje, že pochopení umělecké konvence vyžaduje odhození některých principů strukturalistické a poststrukturalistické doktríny a poukazuje na význam pravidelně se opakujících mezikulturních jevů pro pochopení konvencí.
Paradoxy diváctví
Paradoxes of Spectatorship
Judith Mayne
Iluminace 2007, 19(2):47-72
Překlad kapitoly z knihy teoretičky umění Judith Mayneové. Autorka se kriticky zaměřila na otázky oslovení/recepce, fantazie a negociace jakožto pojmů důležitých pro zkoumání diváctví.
Boční participace (filmového) diváka
Side Participation of (Film) Viewer
Vlastimil Zuska
Iluminace 2007, 19(2):73-87
Autor vychází z dvou studií, uveřejněných na předchozích stránkách časopisu Iluminace 2/2007 autorů Davida Bordwella a Alexe Neilla i z dalších teoretických statí objasňujících role empatie a náznaku její modifikace a rozebírá koncept boční participace, založený kognitivně a komunikačně.
Simulátor moderní percepční zkušenosti: Petřínské zrcadlové bludiště
Simulator of Modern perceptual Experience: The Mirror Maze on Petřín
Lucie Česálková
Iluminace 2007, 19(2):89-95
Na dobovém příkladu petřínského zrcadlového bludiště autorka ukazuje moderní percepční zkušenosti návštěvníků bludiště v tehdejší době.
Dva příběhy se "Zvětšeninou". Cortázarova povídka jako literární impuls pro film režiséra Antonioniho
Two Stories with a "Blowup". Cortázar's Short Story as the Literary Impulse for Antonioni's Film
Marie Mravcová
Iluminace 2007, 19(2):97-117
Studie analyzuje a interpretuje film Michelangela Antonioniho Zvětšenina a jeho stejnojmennou literární předlohu Julia Cortázara.
Rozhovory
Příběhy pro oči, emoce a svaly. Rozhovor s Torbenem Kraghem Grodalem
Stories for the Eyes, Emotions, and Muscles. An Interview with Torben Kragh Grodal
Petr Szczepanik
Iluminace 2007, 19(2):119-126
Rozhovor s dánským filmovým teoretikem Torbenem Kraghem Grodalem o vědeckém bádání v oblasti teorie emocí ve filmovém diváctví, o typologii žánrových schémat a vývoji filmových žánrů a o narativitě počítačových her.
Komentář k rozhovoru
Comentary on the Interview
Vlastimil Zuska
Iluminace 2007, 19(2):127-128
Autor komentuje rozhovor s Torbenem Grodalem, uveřejněný ve stejném čísle časopisu Iluminace (č. 2/2007, s. 119-126) v kontextu jeho ostatních prací.
Obzor
O filmbytostech, filmyslích a dalších filmonstrech (Daniel Frampton: Filmosophy)
On the Filmbeing, Filminds, and Other Filmonsters
Tereza Hadravová
Iluminace 2007, 19(2):129-131
Recenze publikace Daniela Framptona: Filmosophy.
Pocity, dotyky a tvary (L. Vachtová - P. Bregantová: Teď. Práce Evy Kmentové)
Feelings, Touches, and Shapes
Peter Michalovič
Iluminace 2007, 19(2):132-134
Recenze publikace Ludmily Vachtové a Polany Bregantové: Teď. Práce Evy Kmentové.
Příloha
Kritika pojmu estetické zkušenosti v druhé polovině 20. století (s předchůdnou poznámkou o vztahu estetiky a filmových studií)
Critique of the Concept of Aestetic Experience in th 2nd Half of the 20 Century (with Preliminary Note on the Relation between Aesthetics and Film Studies)
Ondřej Dadejík
Iluminace 2007, 19(2):135-140
Shrnutí základních bodů disertační práce s názvem Kritika pojmu estetické zkušenosti v druhé polovině 20. století (s předchůdnou poznámkou o vztahu estetiky a filmových studií). Souvislost monotematického čísla Iluminace č. 2/2007 s tématem disertační práce.
Socialistický realismus v diskursivní dimenzi české kinematografie čtyřicátých a padesátých let
Socialist Realism in Discoursive Frameworks of Czech Cinema of 1940s and 1950s
Marika Kupková
Iluminace 2007, 19(2):141-143
Podrobný postup výzkumu a hlavní myšlenky a teze disertační práce.