Iluminace, 2007 (roč. 19), číslo 2


Články

Empatie a (filmová) fikce

Emapthy and (Film) Fiction

Alex Neil

Iluminace 2007, 19(2):5-24  

Studie se zabývá otázkami emočních reakcí na postavy a události, které jsou fiktivní, a racionálností tohoto přístupu. Autor se zaměřuje na oblast empatie, a to se zvláštním ohledem na možnost empatických reakcí na fikční filmy.

Konvence, konstrukce a filmové vidění

Convention, Construction, and Cinematic Vision

David Bordwell

Iluminace 2007, 19(2):25-46  

Studie se zabývá fungováním vizuálních konvencí ve filmu, naznačuje, že pochopení umělecké konvence vyžaduje odhození některých principů strukturalistické a poststrukturalistické doktríny a poukazuje na význam pravidelně se opakujících mezikulturních jevů pro pochopení konvencí.

Paradoxy diváctví

Paradoxes of Spectatorship

Judith Mayne

Iluminace 2007, 19(2):47-72  

Překlad kapitoly z knihy teoretičky umění Judith Mayneové. Autorka se kriticky zaměřila na otázky oslovení/recepce, fantazie a negociace jakožto pojmů důležitých pro zkoumání diváctví.

Boční participace (filmového) diváka

Side Participation of (Film) Viewer

Vlastimil Zuska

Iluminace 2007, 19(2):73-87  

Autor vychází z dvou studií, uveřejněných na předchozích stránkách časopisu Iluminace 2/2007 autorů Davida Bordwella a Alexe Neilla i z dalších teoretických statí objasňujících role empatie a náznaku její modifikace a rozebírá koncept boční participace, založený kognitivně a komunikačně.

Simulátor moderní percepční zkušenosti: Petřínské zrcadlové bludiště

Simulator of Modern perceptual Experience: The Mirror Maze on Petřín

Lucie Česálková

Iluminace 2007, 19(2):89-95  

Na dobovém příkladu petřínského zrcadlového bludiště autorka ukazuje moderní percepční zkušenosti návštěvníků bludiště v tehdejší době.

Dva příběhy se "Zvětšeninou". Cortázarova povídka jako literární impuls pro film režiséra Antonioniho

Two Stories with a "Blowup". Cortázar's Short Story as the Literary Impulse for Antonioni's Film

Marie Mravcová

Iluminace 2007, 19(2):97-117  

Studie analyzuje a interpretuje film Michelangela Antonioniho Zvětšenina a jeho stejnojmennou literární předlohu Julia Cortázara.

Rozhovory

Příběhy pro oči, emoce a svaly. Rozhovor s Torbenem Kraghem Grodalem

Stories for the Eyes, Emotions, and Muscles. An Interview with Torben Kragh Grodal

Petr Szczepanik

Iluminace 2007, 19(2):119-126  

Rozhovor s dánským filmovým teoretikem Torbenem Kraghem Grodalem o vědeckém bádání v oblasti teorie emocí ve filmovém diváctví, o typologii žánrových schémat a vývoji filmových žánrů a o narativitě počítačových her.

Komentář k rozhovoru

Comentary on the Interview

Vlastimil Zuska

Iluminace 2007, 19(2):127-128  

Autor komentuje rozhovor s Torbenem Grodalem, uveřejněný ve stejném čísle časopisu Iluminace (č. 2/2007, s. 119-126) v kontextu jeho ostatních prací.

Obzor

O filmbytostech, filmyslích a dalších filmonstrech (Daniel Frampton: Filmosophy)

On the Filmbeing, Filminds, and Other Filmonsters

Tereza Hadravová

Iluminace 2007, 19(2):129-131  

Recenze publikace Daniela Framptona: Filmosophy.

Pocity, dotyky a tvary (L. Vachtová - P. Bregantová: Teď. Práce Evy Kmentové)

Feelings, Touches, and Shapes

Peter Michalovič

Iluminace 2007, 19(2):132-134  

Recenze publikace Ludmily Vachtové a Polany Bregantové: Teď. Práce Evy Kmentové.

Příloha

Kritika pojmu estetické zkušenosti v druhé polovině 20. století (s předchůdnou poznámkou o vztahu estetiky a filmových studií)

Critique of the Concept of Aestetic Experience in th 2nd Half of the 20 Century (with Preliminary Note on the Relation between Aesthetics and Film Studies)

Ondřej Dadejík

Iluminace 2007, 19(2):135-140  

Shrnutí základních bodů disertační práce s názvem Kritika pojmu estetické zkušenosti v druhé polovině 20. století (s předchůdnou poznámkou o vztahu estetiky a filmových studií). Souvislost monotematického čísla Iluminace č. 2/2007 s tématem disertační práce.

Socialistický realismus v diskursivní dimenzi české kinematografie čtyřicátých a padesátých let

Socialist Realism in Discoursive Frameworks of Czech Cinema of 1940s and 1950s

Marika Kupková

Iluminace 2007, 19(2):141-143  

Podrobný postup výzkumu a hlavní myšlenky a teze disertační práce.