Iluminace, 2007 (roč. 19), číslo 4


Editorial

Technika a technologie v dějinách médií

Technique and technology in the history of media

Petr Szczepanik

Iluminace 2007, 19(4):27-28  

Úvod k tématicky zaměřenému bloku článků na téma techniky a technologie v dějinách médií navozuje problematičnost výzkumu, tvorby závěrů i jejich publikování na dané téma a stručně charakterizuje jednotlivé příspěvky a jejich autory.

Články k tématu

Telegrafie, telefonie, bezdrátový přenos signálu. Komunikace a technika v 19. století

Telegraphy, Telephony, Wireless. Communication and Technology in the 19th Century

Wolfgang König

Iluminace 2007, 19(4):29-41  

Přehledová stať předního světového historika techniky Wolfganga Königa, který se zabývá médii jen okrajově a neodděluje je od ostatních technických dějin. Příspěvek nejprve podává stručný přehled předmětu a konceptů moderních dějin techniky a v druhé části se zabývá telegrafií, telefonií a bezdrátovým přenosem signálu.

Digitální technologie ve filmu - nepravá revoluce

Digital Cinema: A False Revolution

John Belton

Iluminace 2007, 19(4):43-59  

Analýza rozvoje digitálních technologií v oblasti filmu se zaměřuje na digitalizaci zvláštních efektů a počítačovou grafiku, digitální projekci, digitalizaci zvuku a vývoj digitálních zvukových systémů a nosičů. Rozebírá důsledky nástupu digitálních technologií pro zánik např. 70 mm filmu jako promítacího formátu a uvádí konkrétní příklady využití digitálních technologií ve filmech po r. 1990. Další část je věnována změnám ve filmovém průmyslu po jeho digitalizaci, hrozbě filmového pirátství a důsledkům digitalizace filmů pro jejich prezervaci.

Kinematografická technika a patenty. Poznámky pro kritickou analýzu

Cinematographic Technology and Patents. Notes for Critical Analysis

Alberto Friedmann

Iluminace 2007, 19(4):61-75  

Článek podrobně analyzuje situaci v oblasti italské kinematografické techniky, vývoje a vynálezů od počátků kinematografie do konce 40. let 20. století se zaměřením na roky 1920-1934 a současně se snaží nalézt příčiny tohoto stavu.

Italské časopisy v období němého filmu: pramen pro technický výzkum?

Italian Magazines from the Era of Silent Film: A Source for Technological Research?

Silvio Alovisio

Iluminace 2007, 19(4):77-90  

Autor zkoumá úlohu specializovaného tisku jako pramene pro historiografický výzkum technicko-technologického typu a zabývá se otázkami významu technických informací v dobovém specializovaném tisku, druhy a kvalitou časopisů, typologií dostupných informací, formou a důvěryhodností zpráv.

Meopton IIIA: Cesta k širokoúhlému promítacímu stroji československé výroby

Meopton IIIa: The Way to the Czechoslovak Wide-Screen Projector

Anna Batistová

Iluminace 2007, 19(4):91-109  

Článek rozebírá situaci v československé kinematografii po r. 1945: popisuje poválečnou síť kin a její technické vybavení, hodnotí úroveň československého státního průmyslu a uvádí informace o českých podnicích, které vyráběly promítací přístroje. Jednalo se např. o stroje Evroplex, ETA 47 nebo ETA 7. Definice a požadavky soutěže o nový promítací přístroj podle požadavků FITES (Filmový technický sbor), přehled podniků, které se soutěže zúčastnily. Výsledky soutěže a problémy s výrobou. Plány Československého státního filmu na zavádění širokoúhlého filmu v letech 1955-1960. Činnost podniku Meopta v letech 1945-1960. Vývojové práce na přístroji Meopton...

"Jak řekl Griffith, pokrok nezastavíš..." Reflexe změn kinematografických technologií českými promítači

"As Griffith Said, You Can't Stop Progress ... " Czech Projectionists Reflect on the Changes in Projection Technology

Karel Čada, Jan Hanzlík

Iluminace 2007, 19(4):111-125  

Cílem textu bylo popsat proměnu promítacích technologií, k níž došlo v českém kinosektoru v posledních letech s nástupem multikin, tak, jak ji vnímají uživatelé promítacích přístrojů a jak ovlivňuje jejich pracovní podmínky. Autoři se v analýze autobiografických vyprávění pražských promítačů jednosálových kin v éře multiplexů pokusili o aplikaci metod kvalitativního sociologického výzkumu. Interpretační postupy narátorů jim posloužily jako materiál pro obecnější analýzu hodnot, které se pojí s měnící se kinotechnikou a ustupující klasickou formou filmové zkušenosti.

Články

Filmové studio Gottwaldov jako alternativní model výroby a estetické praxe

Gottwaldov Film Studio as an Alternative Model of Production and Aestetic Practice

Lukáš Skupa

Iluminace 2007, 19(4):5-26  

Analýza historie filmového průmyslu ve Zlíně v kulturně-historickém a kinematografickém kontextu. Rozbor činnosti Filmového studia Gottwaldov, jeho konkurenční pozice vůči Barrandovu v období normalizace. Situace ve studiích Krátkého filmu v oblasti personální politiky, produkčního pozadí a strategie. Filmové studio Gottwaldov jako alternativní model výroby a estetické praxe. Přehled celovečerní tvorby FS Gottwaldov v letech 1977-1989.

Rozhovory

Co bylo před a po vyrobeném filmu. Rozhovor s Albertem Friedemannem

What Went before and after the Finished Film. An Interview with Alberto Friedemann

Anna Batistová

Iluminace 2007, 19(4):127-132  

Rozhovor s italským filmovým historikem, profesorem dějin vizuálního umění a publicistou Albertem Friedemannem o činnosti Asociace FERT a o mapování kinematografických dějin města Turína.

Obzor

Dějiny ze stránek časopisů (Michele Canosa - Giulia Carluccio - Federica Villa /eds./: Cinema muto italiano: Tecnica e tecnologia. Vol. 1.: Discorsi, precetti, documenti. Vol. 2.: Brevetti, macchine, mestieri)

History from the Pages of Magazines (Michele Canosa - Giulia Carluccio - Federica Villa /eds./: Cinema muto italiano: Tecnica e tecnologia. Vol. 1.: Discorsi, precetti, documenti. Vol. 2.: Brevetti, macchine, mestieri)

Anna Batistová

Iluminace 2007, 19(4):138-140  

Recenze dvoudílné publikace o technice a technologii italského němého filmu: Cinema muto italiano: tecnica a tecnologia.

Mediální edukace jako globální výzkumné téma (National Media Education Conference / World Media Education Research Summit 2007)

Media Education as a Research Theme (National Media Education Conference / World Media Education Research Summit 2007)

Patrik Vacek

Iluminace 2007, 19(4):141-143  

Informace o dvou akcích, které se uskutečnily v červnu 2007 ve Spojených státech amerických.

Ad fontes

Slaviafilm, a.s. (1921-1955)

Tomáš Lachman

Iluminace 2007, 19(4):133-135  

Historie firmy Slaviafilm, a.s., její vznik a předešlé organizace, výčet majitelů a vedoucích pracovníků, popis činnosti a její význam. Dochované materiály o společnosti.

Václav Pštross (1887-1932/1946/)

Matěj Kotalík

Iluminace 2007, 19(4):136-137  

Podrobný životopis českého průkopníka kinematografie a filmového podnikatele Václava Pštrossa.

Příloha

Annexation Effects: Cultural Appropriation and the Politics of Place in Czech-German Films, 1930-1945

Kevin Johnson

Iluminace 2007, 19(4):144-147  

Popis disertační práce o kulturním přenosu v česko-německých filmech ve 30. a 40. letech 20. stol. s názvem: Annexation Effects: Cultural Appropriation and the Politics of Place in Czech-German Films, 1930-1945.

Cinema for the State, Cinema by the State: Czechoslovak Army film, 1945-1994

Alice Lovejoy

Iluminace 2007, 19(4):148-151  

Podrobný popis dizertační práce věnované činnosti Československého armádního filmu a vztahu mezi filmem, státem a armádou. Dizertační práce má název: Cinema for the State, Cinema by the State: Czechoslovak Army film, 1945-1994. Stručné představení historie ČAF, jeho činnost, začlenění, funkce a význam.