Iluminace, 2009 (roč. 21), číslo 1
Editorial
Film v době vizuálních studií
Film in the era of visual studies
Petra Hanáková, Václav Hájek
Iluminace 2009, 21(1):37-39
Úvod k bloku článků s tematikou filmu v době vizuálních studií uvozuje danou problematiku, zamýšlí se nad posunem vnímání vizuálních studií v období posledních deseti let a stručně charakterizuje jednotlivé příspěvky.
Články k tématu
Anketa časopisu October k vizuální kultuře
Visual Culture Questionnaire from the October magazine
přeložila Petra Hanáková
Iluminace 2009, 21(1):40-52
Anketa byla otištěna v r. 1996 v časopise October a je dnes považována za milník v přístupu k vizuálním studiím.
Jak si vyměňujeme pohledy s obrazy. Otázka obrazu jakožto otázka těla
How we exchange glances with images: The Image as the Matter of the Body
Hans Belting
Iluminace 2009, 21(1):53-67
Autor klade otázku, zda se díváme na obrazy, nebo zda se obrazy uskutečňují teprve v našem pohledu. Je obraz tradičním objektem pozorování, nebo je spíše aktem našeho těla? Autor rozvíjí teorii trojčlenky obrazu, média a těla. Vizuální kultura pak není kolekcí artefaktů, ale spíše sledem opakujících se a proměňujících se událostí.
Podoby vizuálních studií
Many Faces of Visual Studies
Marta Filipová
Iluminace 2009, 21(1):68-80
Článek mapuje institucionalizaci vizuálních studií a jejích různých podob.
Vidění nemá historii
Vision Has No History
Ladislav Kesner
Iluminace 2009, 21(1):81-98
Autor podrobuje zkoumání otázku historicity percepčních režimů. Připomíná, že schématické chápání této historicity je velmi problematické, a navrhuje nové možnosti modů vnímání.
"Skvrnu pořídíme lehce, ale jak se jí zbavíme?" Fobie a rozkoš ze skvrny ve vizuální kultuře
"Stains Appear Easily, but How Can They Be Removed?" The Stain: Inducing Phobia and Delight in Visual Culture
Václav Hájek
Iluminace 2009, 21(1):99-117
Autor si všímá skvrny jako nejednoznačného obrazového produktu, k němuž se váží kontrastní divácké postoje očekávání a strachu.
Články
Film Ghetto Theresienstadt 1942: Poselství filmových výstřižků
Ghetto Theresienstadt 1942: The Message of the Film Fragments
Eva Strusková
Iluminace 2009, 21(1):5-36
Přehled studií o filmování Židů za Protektorátu Čechy a Morava. Dochované a nedochované filmy. Nerealizovaný scénář filmové reportáže Ghetto Theresienstadt. Natáčení a obsah filmu Terezín 1942. Osobnost Ireny Dodalové a její činnost v Terezíně. Cesty terezínských filmových materiálů do archivů. Popis pražských výstřižků, které vlastní Národní filmový archiv. Jejich srovnání s varšavskými výstřižky.
Rozhovory
Vizuální archiv a historie jako artefakt. Rozhovor s Arnoldem Dreyblattem
Vizual Archive and History as an Artifact. An Interview with Arnold Dreyblatt
Lenka Dolanová
Iluminace 2009, 21(1):119-122
Vizuální umělec Arnold Dreyblatt hovoří o svém uměleckém konceptu, v němž se zaměřuje na téma archivu a paměti a jejich prostorové metafory.
Obzor
Dialogy s Ivanem Passerem a dějinami kinematografie (Jiří Voráč, Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi)
Dialogues with Ivan Passer and the History of Cinema (Jiří Voráč, Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi)
Petr Bilík
Iluminace 2009, 21(1):131-134
Recenze publikace Ivan Passer: filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi.
Kristin, David and the Man Who Wasn't There (K. Thompsonová a D. Bordwell, Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie)
Kristin, David and the Man Who Wasn't There
Milan D. Klepikov
Iluminace 2009, 21(1):135-148
Recenze publikace Kristin Thompsonové a Davida Bordwella Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie.
Příběh fotografie
Vivárium v pařížské Botanické zahradě
Vivarium in Paris's Botanical Gardens
Ondřej Váša
Iluminace 2009, 21(1):129-130
Úvaha nad zkušeností estetika Georgese Didi-Hubermana, kterou získal před jedním z vivárií pařížské Botanické zahrady a zpracoval v eseji "Paradox kobylky". Článek tak dokládá Didi-Hubermanovo pojetí obrazu a reprezentace.
Ad fontes
Bio u Vejvodů (1911–1930/1946/)
Marcela Týfová
Iluminace 2009, 21(1):123-125
Článek mapuje existenci a činnost Bio u Vejvodů v letech 1911–1946.
Host a.s. (/1920/1932 – 1946/1949/)
Marcela Týfová
Iluminace 2009, 21(1):126-128
Historie a informace o činnosti filmové společnosti Host a.s. v letech 1920–1949.
Příloha
Pražský illustrovaný kurýr. Masový tisk jako obraz světa obyčejných lidí
Pražský ilustrovaný kurýr: Mass Press as an Image World of Ordinary People
Jakub Machek
Iluminace 2009, 21(1):149-153
Krátké seznámení s rozvojem populární kultury v českých zemích na přelomu 19. a 20. století a se vznikem, obsahem a zaměřením politického obrázkového deníku Pražský ilustrovaný kurýr, což je hlavním tématem autorovy disertační práce.
Na cestě od televizní písničky k videoklipu jako marketingovému nástroji. Formát videoklipu v Československu v letech 1954-1989
On the Road from Television Song to the Music Video as a Marketing Tool: The Music Video Format in Czechoslovakia, 1954-1989
Viktor Palák
Iluminace 2009, 21(1):154-158
Zpráva o disertační práci , jejíž primárním cílem je představit dějiny videoklipu a specifických formátů, které mu předcházely, v socialistickém Československu.
Multikino Palace Cinemas Nový Smíchov: Program, prostor, mediální diskurs
Palace Cinemas Multiplex in Nový Smíchov: Programme, Space, Media Discourse
Jan Hanzlík
Iluminace 2009, 21(1):159-161
Autor představuje téma svojí disertační práce a předmět zkoumání, kterým je konkrétně multikino Palace Cinemas, které je situováno v nákupním centru Nový Smíchov.