Iluminace, 2009 (roč. 21), číslo 1


Editorial

Film v době vizuálních studií

Film in the era of visual studies

Petra Hanáková, Václav Hájek

Iluminace 2009, 21(1):37-39  

Úvod k bloku článků s tematikou filmu v době vizuálních studií uvozuje danou problematiku, zamýšlí se nad posunem vnímání vizuálních studií v období posledních deseti let a stručně charakterizuje jednotlivé příspěvky.

Články k tématu

Anketa časopisu October k vizuální kultuře

Visual Culture Questionnaire from the October magazine

přeložila Petra Hanáková

Iluminace 2009, 21(1):40-52  

Anketa byla otištěna v r. 1996 v časopise October a je dnes považována za milník v přístupu k vizuálním studiím.

Jak si vyměňujeme pohledy s obrazy. Otázka obrazu jakožto otázka těla

How we exchange glances with images: The Image as the Matter of the Body

Hans Belting

Iluminace 2009, 21(1):53-67  

Autor klade otázku, zda se díváme na obrazy, nebo zda se obrazy uskutečňují teprve v našem pohledu. Je obraz tradičním objektem pozorování, nebo je spíše aktem našeho těla? Autor rozvíjí teorii trojčlenky obrazu, média a těla. Vizuální kultura pak není kolekcí artefaktů, ale spíše sledem opakujících se a proměňujících se událostí.

Podoby vizuálních studií

Many Faces of Visual Studies

Marta Filipová

Iluminace 2009, 21(1):68-80  

Článek mapuje institucionalizaci vizuálních studií a jejích různých podob.

Vidění nemá historii

Vision Has No History

Ladislav Kesner

Iluminace 2009, 21(1):81-98  

Autor podrobuje zkoumání otázku historicity percepčních režimů. Připomíná, že schématické chápání této historicity je velmi problematické, a navrhuje nové možnosti modů vnímání.

"Skvrnu pořídíme lehce, ale jak se jí zbavíme?" Fobie a rozkoš ze skvrny ve vizuální kultuře

"Stains Appear Easily, but How Can They Be Removed?" The Stain: Inducing Phobia and Delight in Visual Culture

Václav Hájek

Iluminace 2009, 21(1):99-117  

Autor si všímá skvrny jako nejednoznačného obrazového produktu, k němuž se váží kontrastní divácké postoje očekávání a strachu.

Články

Film Ghetto Theresienstadt 1942: Poselství filmových výstřižků

Ghetto Theresienstadt 1942: The Message of the Film Fragments

Eva Strusková

Iluminace 2009, 21(1):5-36  

Přehled studií o filmování Židů za Protektorátu Čechy a Morava. Dochované a nedochované filmy. Nerealizovaný scénář filmové reportáže Ghetto Theresienstadt. Natáčení a obsah filmu Terezín 1942. Osobnost Ireny Dodalové a její činnost v Terezíně. Cesty terezínských filmových materiálů do archivů. Popis pražských výstřižků, které vlastní Národní filmový archiv. Jejich srovnání s varšavskými výstřižky.

Rozhovory

Vizuální archiv a historie jako artefakt. Rozhovor s Arnoldem Dreyblattem

Vizual Archive and History as an Artifact. An Interview with Arnold Dreyblatt

Lenka Dolanová

Iluminace 2009, 21(1):119-122  

Vizuální umělec Arnold Dreyblatt hovoří o svém uměleckém konceptu, v němž se zaměřuje na téma archivu a paměti a jejich prostorové metafory.

Obzor

Dialogy s Ivanem Passerem a dějinami kinematografie (Jiří Voráč, Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi)

Dialogues with Ivan Passer and the History of Cinema (Jiří Voráč, Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi)

Petr Bilík

Iluminace 2009, 21(1):131-134  

Recenze publikace Ivan Passer: filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi.

Kristin, David and the Man Who Wasn't There (K. Thompsonová a D. Bordwell, Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie)

Kristin, David and the Man Who Wasn't There

Milan D. Klepikov

Iluminace 2009, 21(1):135-148  

Recenze publikace Kristin Thompsonové a Davida Bordwella Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie.

Příběh fotografie

Vivárium v pařížské Botanické zahradě

Vivarium in Paris's Botanical Gardens

Ondřej Váša

Iluminace 2009, 21(1):129-130  

Úvaha nad zkušeností estetika Georgese Didi-Hubermana, kterou získal před jedním z vivárií pařížské Botanické zahrady a zpracoval v eseji "Paradox kobylky". Článek tak dokládá Didi-Hubermanovo pojetí obrazu a reprezentace.

Ad fontes

Bio u Vejvodů (1911–1930/1946/)

Marcela Týfová

Iluminace 2009, 21(1):123-125  

Článek mapuje existenci a činnost Bio u Vejvodů v letech 1911–1946.

Host a.s. (/1920/1932 – 1946/1949/)

Marcela Týfová

Iluminace 2009, 21(1):126-128  

Historie a informace o činnosti filmové společnosti Host a.s. v letech 1920–1949.

Příloha

Pražský illustrovaný kurýr. Masový tisk jako obraz světa obyčejných lidí

Pražský ilustrovaný kurýr: Mass Press as an Image World of Ordinary People

Jakub Machek

Iluminace 2009, 21(1):149-153  

Krátké seznámení s rozvojem populární kultury v českých zemích na přelomu 19. a 20. století a se vznikem, obsahem a zaměřením politického obrázkového deníku Pražský ilustrovaný kurýr, což je hlavním tématem autorovy disertační práce.

Na cestě od televizní písničky k videoklipu jako marketingovému nástroji. Formát videoklipu v Československu v letech 1954-1989

On the Road from Television Song to the Music Video as a Marketing Tool: The Music Video Format in Czechoslovakia, 1954-1989

Viktor Palák

Iluminace 2009, 21(1):154-158  

Zpráva o disertační práci , jejíž primárním cílem je představit dějiny videoklipu a specifických formátů, které mu předcházely, v socialistickém Československu.

Multikino Palace Cinemas Nový Smíchov: Program, prostor, mediální diskurs

Palace Cinemas Multiplex in Nový Smíchov: Programme, Space, Media Discourse

Jan Hanzlík

Iluminace 2009, 21(1):159-161  

Autor představuje téma svojí disertační práce a předmět zkoumání, kterým je konkrétně multikino Palace Cinemas, které je situováno v nákupním centru Nový Smíchov.