Iluminace, 2009 (roč. 21), číslo 2


Editorial

Český nonfikční film do roku 1945

Czech non-fiction film until 1945

Lucie Česálková

Iluminace 2009, 21(2):76-82  

Úvod k bloku článků s tematikou českého nonfikčního filmu do roku 1945 vymezuje a charakterizuje základní pojmy a terminologii, na konkrétních příkladech uvádí klíčové specifické rysy nonfikčního filmu a jeho schopnosti a podává přehled struktury výroby nonfikčních filmů v období 1922-1945. Autorka úvodu také stručně informuje o obsahu jednotlivých článků z tohoto tématického bloku.

Články k tématu

Filmové týdeníky v okupovaném Československu. Karel Pečený a jeho společnost Aktualita

Newsreels in Nazi-occupied Czechoslovakia: Karel Pečený and His Newsreel Company Aktualita

Karel Margry

Iluminace 2009, 21(2):83-134  

Překlad studie nizozemského teoretika umění a publicisty Karla Margryho vyčerpávajícím způsobem odhaluje pozadí realizace československého filmového týdeníku Aktualita v období německé okupace 1938-1945. Situaci filmového zpravodajství v tomto období autor nahlíží skrze strategie a vyjednávání Karla Pečeného s německými úřady a společnost Aktualita popisuje jako příklad kolaborační produkce. Osobnost Karla Pečeného a jeho postoj k německým úřadům rozkrývá souběžně s otázkami týkajícími se organizace filmového zpravodajství v rámci protektorátních struktur, když popisuje postupnou proměnu Pečeného stanoviska od původního vzdoru přes smíření až po aktivní...

Oběť ve státním zájmu. Kulturně-propagační dodatek a filmová politika 30. let

Sacrifice in the Interests of State. Propaganda and Film Policy in the 1930s

Lucie Česálková

Iluminace 2009, 21(2):135-155  

Studie se zabývá subvenční politkou Filmového poradního sboru ve vztahu k nonfikčnímu filmu a významem kulturně-propagačního filmu na přelomu třicátých a čtyřicátých let dvacátého století. Autorka odkrývá síť vztahů mezi filmaři, distributory, kiny a státní správou a způsob, jakým vzájemně diskutovali o funkci a ideální podobě nonfičního filmu. Text sleduje strategie rozhodování o podporách s ohledem na proměnu kulturně-politického kontextu a na dotační politiku nahlíží jako na dramaturgický nástroj, který ovlivňuje výběr námětů a pomáhá utvářet obraz mediální reprezentace Československa pro domácí i zahraniční politiku.

Společnost Bratři Deglové a „první chvíle české samostatnosti“. Historie vzniku firmy. Její role v počátcích propagace Československa filmem

Bratři Deglové Company and "the First Moments of Czech Independence": The History of the Founding of the Company. Its Role in the Origins of Promoting Czechoslovakia in Film

Jiří Horníček

Iluminace 2009, 21(2):156-170  

Autor se zabývá tématem využití filmu jako nástroje propagace Československa v zahraničí. Poskytuje detailní náhled na podnikatelské záměry konkrétní české firmy (Bratři Deglové), a tím specifikuje konkureční pole výrobců nonfikčního filmu v Československu v období vzniku samostatné republiky. Jedním z klíčových pramenů autorova výzkumu se staly deníkové záznamy Karla Degla, ředitele společnosti. Prostřednictvím korespondence a právních dokladů firmy odhaluje autor provozní zázemí a podrobnosti praktických činností firmy.

Články

Počátky duálního televizního vysílání v České republice. Změny ve strategii České televize a hlavní příčiny úspěchu TV Nova v roce 1994

Beginnings of Dual Television Broadcastings in the Czech Republic. Changes in Czech Television's Strategy and the Main Causes of TV Nova's Success in 1994

Pavel Krumpár

Iluminace 2009, 21(2):5-59  

Studie zkoumá strategii, programová, systémová a organizační opatření veřejnoprávní České televize po nástupu komerčních televizních stanic v roce 1994 vzhledem ke konkurečnímu boji na televizním trhu. Odpovídá na otázku, zda tato strategie koresponduje s posláním média veřejné služby a zaměřuje se na proměny vysílacího schématu a progamové skladby. Dále mapuje počáteční projevy konkurečního prostředí po nástupu komerčních televizních stanic, razantní propad sledovanosti České televize a jeho ekonomické dopady. Uvádí hlavní příčiny úspěchu TV Nova a v závěru srhuje výsledky strategických opatření ČT.

Celý svět tleská zestátněnému filmu. Kauza Sirény na MFF v Benátkách 1947

Whole World Applauds Nationalised Cinema. The Siren at the 1947 Venice Film Festival

Lukáš Skupa

Iluminace 2009, 21(2):60-75  

Analýza událostí, obklopujících vznik a uvedení filmu Karla Steklého Siréna a úspěch snímku na MFF v Benátkách v r. 1947, ukazuje na některé specifické rysy raného období zestátněné československé kinematografie, např. metody propagace a propagandy a reálné zájmy státního filmu.

Edice a materiály

Obrazová kronika státu, továrny, rodiny i školy. Žánrové varianty českého předválečného nonfikčního filmu

Image Chronicle of State, Factory, Family and School. Genre Variants of Czech Nonfiction Film before the WW II

Lucie Česálková

Iluminace 2009, 21(2):178-184  

Autorka charakterizuje nonfikční film a připomíná, že dějiny dokumentárního i nonfikčního filmu stály vždy na okraji zájmu filmových historiků, přestože od počátku kinematografie se natáčelo větší množství filmů nonfikčního typu. Tyto filmy vznikaly s vizí konkrétního užitku, proto je vhodné přistupovat k nim rekonstrukcí kontextu jejich vzniku a následného použití, např. průmyslový film promítaný zaměstnancům nebo jako prezentace firmy, či jako výukový ve školách. Dále autorka podrobně informuje o jednotlivých textech série archivních dokumentů, které následují na dalších stránkách časopisu Iluminace.

Žánrové varianty českého předválečného nonfikčního filmu

Genre Variants of Czech Nonfiction Film before the World War II

Lucie Česálková

Iluminace 2009, 21(2):185-203  

Jednotlivé texty série archivních dokumentů o žánrových variantách československého nonfikčního filmu z období 1935-1940. Jedná se o úvahu o rodinném (amatérském) filmu, stať o zavádění filmu do škol a vzdělávání s využitím filmu, další texty jsou věnovány průmyslovému a propagačnímu filmu.

Rozhovory

Příběhy z vlastního dvorečku. Rozhovor s Michaelem Renovem

Tales from Our Backyard. An Interview with Michael Renov

Lucie Česálková

Iluminace 2009, 21(2):171-177  

Rozhovor s americkým filmovým teoretikem a historikem se zaměřením na dokumentární film, profesorem a proděkanem univerzity v Los Angeles Michaelem Renovem u příležitosti jeho účasti na konferenci Visible Evidence v německé Bochumi v r. 2007.

Obzor

Meze hvězdnosti. Mediální obraz Tomáše G. Masaryka jako výzva teoriím filmové hvězdy

Bounds of the Stardom: Media Image of Tomáš G. Masaryk as a Challenge for Theories of Film-star

Lucie Česálková

Iluminace 2009, 21(2):214-226  

Významy pojmu filmová hvězda nejen v užším pojetí jako slovní spojení o určité osobnosti, zpravidla herci, ale i v širším obecném významu profesně neherecké osobnosti s ohledem na její potencionální hvězdnost. Rozbor hypotetických aspektů filmové hvězdnosti Tomáše Garrigua Masaryka. Mediální obraz Tomáše G. Masaryka, jeho budování filmem, tiskem, literaturou a prostřednictvím fotografií. Prezident Masaryk v dokumentárním a reportážním filmu, tzv. nonfikční reprezentace. T. G. Masaryk o filmu.

Příběh fotografie

Antonín Vlas a jeho Favoritfilm

Antonín Vlas and His Favoritfilm

Eva Strusková

Iluminace 2009, 21(2):210-213  

Článek doložený fotografiemi vypovídá o životním osudu Antonína Vlase, majitele firmy Favoritfilm, o jeho filmovém podnikání, existenci, činnosti a tragickém konci firmy Favoritfilm.

Ad fontes

Bratři Deglové s.r.o. (/1912/1918 – 1952/1963/)

Marcela Týfová

Iluminace 2009, 21(2):204-206  

Historie a informace o činnosti produkční filmové společnosti Bratři Deglové s.r.o. v letech 1912–1963. Firma se zabývala převážně nonfikčním filmem, tzn. výrobou reportážních, výukových průmyslových a dokumentárních filmů.

Aktualita k. s. (/1916/ 1937–1953)

Aktualita k. s. (/1916/ 1937-1953)

Tomáš Lachman

Iluminace 2009, 21(2):207-209  

Historie a informace o činnosti produkční filmové společnosti Aktualita k. s. v letech 1916–1953.

Příloha

Odpoutané obrazy. Archeologie virtuálního prostoru v českém mediálním umění

Unbound Images: Archeology of Virtual Space in Czech Media Arts

Kateřina Svatoňová

Iluminace 2009, 21(2):227-235  

Stať uvádí podklady, vysvětluje výchozí body, směr zkoumání, metody a cíle autorčiny disertační práce, která se v návaznosti na předchozí práci, jejímž cílem bylo zmapovat pohledy na prostor svázané s tradičním zobrazováním, soustřeďuje na volnější prostor, ve kterém se protínají fragmenty médií, a na hledání nového jazyka, přístupu.