Iluminace, 2011 (roč. 23), číslo 2


Editorial

Archeologie médií v postmediální době

Editorial

Kateřina Svatoňová

Iluminace 2011, 23(2):25-29  

Úvod k následujícímu bloku článků věnovanému tématu Archeologie médií v postmediální době. Základní seznámení s pojmy, problematikou a hlavními myšlenkami jednotlivých příspěvků.

Články k tématu

Pohled jako narušení obrazu. Mezi mimézí a mimikry

Gaze as a Disruption of Image. Between Mimesis and Mimicry

Bernhard Siegert

Iluminace 2011, 23(2):31-51  

Teoreticko-filozofická stať o medialitě a její historii, která se nezabývá ani tak samotným mediálním objektem, jako spíše genezí a charakterem mediálního prostředí jako rámce pro mediální operace a materiální předměty.

Slastná pokušení: Nickelodeony, zábavní parky a předvádění ženské sexuality

Temptations of Pleasure: Nickelodeons, Amusement Parks, and the Sights of Female Sexuality

Lauren Rabinovitz

Iluminace 2011, 23(2):53-67  

Překlad textu Lauren Rabinovitzové polemizuje s přístupem k dějinám médií uvedeném v předešlém článku. Zde se prolíná archeologický přístup s postupy nové filmové historie a na jejich spojnici se pak vyjevuje, jaký obraz ženy se rodí s modernitou a jak přesahuje do zobrazovací praxe technických obrazů. Text sleduje uspořádání levných kin a zábavních parků jako kulturních prostorů, jak tyto prostory vzbuzovaly divácké touhy, jak pomáhaly předvést ženské tělo jako podívanou a jaký význam ženám propůjčovaly. Studie se zabývá obdobím 1900-1915 ve Spojených státech amerických.

Dilema pozorovatele: Dotýkat se, či nedotýkat?

Observer's Dilema: To Touch or Not to Touch

Wanda Strauven

Iluminace 2011, 23(2):69-82  

Text se zabývá zkoumáním konkrétních médií a klade si otázky navázané na problémy společenské a kulturní. Filmové médium vidí jako možného následovníka vědeckých hraček, jejichž optická iluze je závislá na hmatu.

Mezi malbou a šalbou. I/materiální obrazy české modernity

Between Painting and Deception. Im/material Images of Czech Modernity

Lucie Česálková, Kateřina Svatoňová

Iluminace 2011, 23(2):83-101  

Společná studie Lucie Česálkové a Kateřiny Svatoňové se věnuje specifikům české modernity a ptá se na to, jak se politicky a společensky komplikované prostředí vyrovnávalo s napětím mezi potřebou saturovat audiovizuálně-haptické pole novými technickými, kinetickými, dynamickými obrazy a atrakcemi a národně obrozeneckou tendencí, čerpající z minulosti a tradice. Výzkum je ohraničený dvěma zásadními událostmi: Všeobecnou zemskou výstavou v Praze v r. 1891 a Výstavou architektury a inženýrství v r. 1898.

Články

Rozvoj filmové výroby v českých zemích na konci 10. a počátkem 20. let. Případ společnosti Praga-film

Development of Film Production in the Czech Lands in the Late 1910s and Early 1920s. The Case of Praga-Film Company

Michal Večeřa

Iluminace 2011, 23(2):5-24  

Studie mapuje rozvoj filmové výroby v českých zemích v 10.-20. letech 20. století. Hlavním tématem textu je činnost společnosti Praga-film, jedné z nejvýznamnějších filmových výroben v prvních poválečných letech v Československu. Společnost Praga-film se po navýšení kapitálu stala prvním případem v československé kinematografii, kdy se bankovní ústav přímo účastnil filmové produkce. Autor se zaměřuje ve svém článku na samotný proces natáčení filmů a pokouší se ukázat, jak byly mezi jednotlivé pracovníky Praga-filmu rozděleny pracovní úkoly a jakými výrobními prostředky Praga-film disponoval. V závěru líčí další obchodní aktivity Praga-filmu a samotnou...

Edice a materiály

Filmová historie z odpadkového koše

Film History from a Litter Bin

Ivan Klimeš

Iluminace 2011, 23(2):112-116  

Autor se snaží pomocí tří fotogramů symbolicky editovat tři filmové pásy v délce od půl do jednoho metru. Tyto pásy jsou zvláštní tím, že jde o obrazy, které nemají být divákem spatřeny. Publikované fotogramy se dochovaly v dupnegativu a v kopiích české verze filmu Kabinet doktora Caligariho.

Rozhovory

Dějiny médií a média dějin. Rozhovor s Bernhardem Siegertem

History of Media and Media of History. Interview with Bernhard Siegert

Kateřina Krtilová

Iluminace 2011, 23(2):103-111  

Rozhovor s profesorem dějin a teorie kulturních technik na universitě ve Výmaru Bernhardem Siegertem.

Obzor

V barvách piva, medu a vychlazené vodky (Petra Hanáková - Kevin B. Johnson (eds.), Visegrad Cinema. Points of Contact from the New Waves to the Present)

Color of Beer, Honey and Chilled Vodka (Petra Hanáková - Kevin B. Johnson (eds.), Visegrad Cinema. Points of Contact from the New Waves to the Present)

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2011, 23(2):120-124  

Recenze sborníku Visegrad Cinema: Points of Contact from the New Waves to the Present.

Béla Balázs - Chvála filmového umenia (12. česko-slovenská filmologická konferencia 2009)

Béla Balázs - In Praise of Film Art (12th Czech-Slovak Filmology Conference 2009)

Zuzana Chlebová

Iluminace 2011, 23(2):125-127  

Informace o programu 12. ročníku Česko-slovenské filmologické konference, konané v říjnu 2009 ve slovenské Levoči. Ústřední téma konference bylo dílo Bély Balázse.

Ad fontes

Ocean-Film, spol. s r. o. (1922-1950)

Tomáš Lachman

Iluminace 2011, 23(2):117-119  

Založení, historie, vývoj a předmět činnosti distribuční filmové společnosti Ocean-Film, spol. s r. o. v letech 1922 - 1950.

Příloha

Sovietisation and Planning in the Film Industries of Soviet Bloc countries. A Comparative Perspective on East Germany and Czechoslovakia, 1945-1960 (A Book Project)

Pavel Skopal, Karl Lars

Iluminace 2011, 23(2):128-129  

Hlavní myšlenky, struktura a zpracování společného projektu o sovětizaci filmového průmyslu zemí východního bloku, zejména tehdejšího Československa a Východního Německa v letech 1945 - 1960.