Iluminace, 2011 (roč. 23), číslo 2
Editorial
Archeologie médií v postmediální době
Editorial
Kateřina Svatoňová
Iluminace 2011, 23(2):25-29
Úvod k následujícímu bloku článků věnovanému tématu Archeologie médií v postmediální době. Základní seznámení s pojmy, problematikou a hlavními myšlenkami jednotlivých příspěvků.
Články k tématu
Pohled jako narušení obrazu. Mezi mimézí a mimikry
Gaze as a Disruption of Image. Between Mimesis and Mimicry
Bernhard Siegert
Iluminace 2011, 23(2):31-51
Teoreticko-filozofická stať o medialitě a její historii, která se nezabývá ani tak samotným mediálním objektem, jako spíše genezí a charakterem mediálního prostředí jako rámce pro mediální operace a materiální předměty.
Slastná pokušení: Nickelodeony, zábavní parky a předvádění ženské sexuality
Temptations of Pleasure: Nickelodeons, Amusement Parks, and the Sights of Female Sexuality
Lauren Rabinovitz
Iluminace 2011, 23(2):53-67
Překlad textu Lauren Rabinovitzové polemizuje s přístupem k dějinám médií uvedeném v předešlém článku. Zde se prolíná archeologický přístup s postupy nové filmové historie a na jejich spojnici se pak vyjevuje, jaký obraz ženy se rodí s modernitou a jak přesahuje do zobrazovací praxe technických obrazů. Text sleduje uspořádání levných kin a zábavních parků jako kulturních prostorů, jak tyto prostory vzbuzovaly divácké touhy, jak pomáhaly předvést ženské tělo jako podívanou a jaký význam ženám propůjčovaly. Studie se zabývá obdobím 1900-1915 ve Spojených státech amerických.
Dilema pozorovatele: Dotýkat se, či nedotýkat?
Observer's Dilema: To Touch or Not to Touch
Wanda Strauven
Iluminace 2011, 23(2):69-82
Text se zabývá zkoumáním konkrétních médií a klade si otázky navázané na problémy společenské a kulturní. Filmové médium vidí jako možného následovníka vědeckých hraček, jejichž optická iluze je závislá na hmatu.
Mezi malbou a šalbou. I/materiální obrazy české modernity
Between Painting and Deception. Im/material Images of Czech Modernity
Lucie Česálková, Kateřina Svatoňová
Iluminace 2011, 23(2):83-101
Společná studie Lucie Česálkové a Kateřiny Svatoňové se věnuje specifikům české modernity a ptá se na to, jak se politicky a společensky komplikované prostředí vyrovnávalo s napětím mezi potřebou saturovat audiovizuálně-haptické pole novými technickými, kinetickými, dynamickými obrazy a atrakcemi a národně obrozeneckou tendencí, čerpající z minulosti a tradice. Výzkum je ohraničený dvěma zásadními událostmi: Všeobecnou zemskou výstavou v Praze v r. 1891 a Výstavou architektury a inženýrství v r. 1898.
Články
Rozvoj filmové výroby v českých zemích na konci 10. a počátkem 20. let. Případ společnosti Praga-film
Development of Film Production in the Czech Lands in the Late 1910s and Early 1920s. The Case of Praga-Film Company
Michal Večeřa
Iluminace 2011, 23(2):5-24
Studie mapuje rozvoj filmové výroby v českých zemích v 10.-20. letech 20. století. Hlavním tématem textu je činnost společnosti Praga-film, jedné z nejvýznamnějších filmových výroben v prvních poválečných letech v Československu. Společnost Praga-film se po navýšení kapitálu stala prvním případem v československé kinematografii, kdy se bankovní ústav přímo účastnil filmové produkce. Autor se zaměřuje ve svém článku na samotný proces natáčení filmů a pokouší se ukázat, jak byly mezi jednotlivé pracovníky Praga-filmu rozděleny pracovní úkoly a jakými výrobními prostředky Praga-film disponoval. V závěru líčí další obchodní aktivity Praga-filmu a samotnou...
Edice a materiály
Filmová historie z odpadkového koše
Film History from a Litter Bin
Ivan Klimeš
Iluminace 2011, 23(2):112-116
Autor se snaží pomocí tří fotogramů symbolicky editovat tři filmové pásy v délce od půl do jednoho metru. Tyto pásy jsou zvláštní tím, že jde o obrazy, které nemají být divákem spatřeny. Publikované fotogramy se dochovaly v dupnegativu a v kopiích české verze filmu Kabinet doktora Caligariho.
Rozhovory
Dějiny médií a média dějin. Rozhovor s Bernhardem Siegertem
History of Media and Media of History. Interview with Bernhard Siegert
Kateřina Krtilová
Iluminace 2011, 23(2):103-111
Rozhovor s profesorem dějin a teorie kulturních technik na universitě ve Výmaru Bernhardem Siegertem.
Obzor
V barvách piva, medu a vychlazené vodky (Petra Hanáková - Kevin B. Johnson (eds.), Visegrad Cinema. Points of Contact from the New Waves to the Present)
Color of Beer, Honey and Chilled Vodka (Petra Hanáková - Kevin B. Johnson (eds.), Visegrad Cinema. Points of Contact from the New Waves to the Present)
Jaromír Blažejovský
Iluminace 2011, 23(2):120-124
Recenze sborníku Visegrad Cinema: Points of Contact from the New Waves to the Present.
Béla Balázs - Chvála filmového umenia (12. česko-slovenská filmologická konferencia 2009)
Béla Balázs - In Praise of Film Art (12th Czech-Slovak Filmology Conference 2009)
Zuzana Chlebová
Iluminace 2011, 23(2):125-127
Informace o programu 12. ročníku Česko-slovenské filmologické konference, konané v říjnu 2009 ve slovenské Levoči. Ústřední téma konference bylo dílo Bély Balázse.
Ad fontes
Ocean-Film, spol. s r. o. (1922-1950)
Tomáš Lachman
Iluminace 2011, 23(2):117-119
Založení, historie, vývoj a předmět činnosti distribuční filmové společnosti Ocean-Film, spol. s r. o. v letech 1922 - 1950.
Příloha
Sovietisation and Planning in the Film Industries of Soviet Bloc countries. A Comparative Perspective on East Germany and Czechoslovakia, 1945-1960 (A Book Project)
Pavel Skopal, Karl Lars
Iluminace 2011, 23(2):128-129
Hlavní myšlenky, struktura a zpracování společného projektu o sovětizaci filmového průmyslu zemí východního bloku, zejména tehdejšího Československa a Východního Německa v letech 1945 - 1960.