Iluminace, 2014 (roč. 26), číslo 2
Články
Průmyslové autorství a skupinový styl v českém filmu 50. a 60. let
Industrial Authorship and Group Style in Czech Cinema of the 1950s and 1960s
Petr Szczepanik
Iluminace 2014, 26(2):5-40
Článek se věnuje otázkám průmyslového autorství v českém filmu v 50. - 60. letech 20. století, jejich změnám od centralizovaného výrobního systému ke skupinové a indiviudální dramaturgii a přechodu od extenzivní k intenzivní dramaturgii. Smyslem studie je formulace historicky specifických konceptů průmyslového autorství, které odpovídají vlastnostem státně-socialistického modu produkce. Autor konstruuje průmyslové a sociální podmínky, jež umožnily vznik dvou dílčích skupinových stylů, které se profilovaly prostřednictvím vzájemné diferenciace a konkurence na pozadí ustupujícího socialistického realismu 1. poloviny 50. let. Analyzuje vliv Jiřího Marka...
Experimentální pohledy Jaroslava Kučery. Pokus o rozbor kameramanské mediální praktiky
Jaroslav Kučera's Experimental Points of View. An Attempt at an Analysis of a Cinematographer's Media Practice
Kateřina Svatoňová
Iluminace 2014, 26(2):41-55
Text přibližuje osobnost i tvorbu Jaroslava Kučery, jednoho z nejvýznamnějších československých filmových tvůrců druhé poloviny 20. století.
Nejistá převaha. Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let
Uncertain Dominance. The Position of Writers in Czech Cinema of the Second Half of the 1940s
Marika Kupková
Iluminace 2014, 26(2):57-74
Autorka v úvodu vymezuje termín literarizace a uvádí jej do souvislostí s českou kinematografií po r. 1945. Všímá si postavení českých spisovatelů, kteří stanuli na vlivných postech uměleckých expertů dramaturgického dozoru a zároveň v politických funkcích československé poválečné kinematografie a rozebírá jejich motivace a důsledky.
"Nepokoušej se pátrat na vlastní pěst!" Práh rozhodovacích pravomocí a dohled institucí ve filmech Red Scare
"Do Not Attempt to Investigate on Your Own!" The Threshold of Decision-Making Power and Supervision of Institutions in Red Scare Movies
Martin Mišúr
Iluminace 2014, 26(2):75-98
Autor studie provádí tematickou analýzu ideově výlučného vzorku antikomunistického cyklu hraných filmů označených názvem Red Scare, které charakterizuje jako poválečná antikomunistická díla, jež se zaměřují na domnělé vnitřní ohrožení. Studie nastiňuje specifickou pozici institucí, orgánů a organizací v soudobé americké společnosti a zvýrazňuje jejich zainteresovanost na vybraném vzorku snímků.
Challenging Communities of Values. The Peripheral Cosmopolitanism of Marian Crisan's MORGEN
peripheral cosmopolitanism of Marian Crișan's Morgen
Constantin Parvulescu, Ciprian Nitu
Iluminace 2014, 26(2):99-118
Rozbor rumunského filmu Zítra (2010) a srovnání s francouzským filmem Welcome, který má stejný námět - ilegální migraci v Evropě.
Obzor
Nečisté umění a hry mysli. Dvě knihy o Alainu Resnaisovi (Sophie Rudolph, Die Filme von Alain Resnais. Reflexionen auf das Kino als unreine Kunst. / David Čeněk - Martin Kaňuch - Michal Michalovič /eds./, Alain Resnais. Kinematografia mozgu)
Impure Art and Mind Games. Two Books on Alain Resnais (Sophie Rudolph, Die Filme von Alain Resnais. Reflexionen auf das Kino als unreine Kunst. / David Čeněk - Martin Kaňuch - Michal Michalovič /eds./, Alain Resnais. Kinematografia mozgu)
Petr Mareš
Iluminace 2014, 26(2):119-123
Recenze dvou textů o Alainu Resnaisovi: studie v němčině Die Filme von Alain Resnais: reflexionen auf das Kino als unreine Kunst a publikace Slovenského filmového ústavu: Alain Resnais: kinematografia mozgu.
Teorie jako manifest (Martin Čihák, Ponorná řeka kinematografie)
Theory as Manifest (Martin Čihák, Ponorná řeka kinematografie)
Martin Blažíček
Iluminace 2014, 26(2):124-126
Recenze publikace Martina Čiháka: Ponorná řeka kinematografie.
Rodáci. Nesouměrný portrét filmu (Briana Čechová /ed./, Všichni dobří rodáci)
Citizens. An Asymmetrical Portrait of the Film (Briana Čechová /ed./, Všichni dobří rodáci)
Petr Bilík
Iluminace 2014, 26(2):127-128
Recenze publikace NFA: Všichni dobří rodáci.
Nestálé obrazy poválečného venkova (Petr Slinták, Hana Rottová, Venkov v českém filmu 1945-1969)
Unstable Images of a Post-War Countryside (Petr Slinták, Hana Rottová, Venkov v českém filmu 1945-1969)
Alena Šlingerová
Iluminace 2014, 26(2):129-131
Recenze publikace Venkov v českém filmu 1945-1969: filmová tvář kolektivizace.
Archeologie fotografie (Jaroslav Anděl, Myšlení o fotografii I: průvodce modernitou v antologii textů)
Archeology of Photography (Jaroslav Anděl, Myšlení o fotografii I: průvodce modernitou v antologii textů)
Martin Charvát
Iluminace 2014, 26(2):132-137
Recenze publikace Myšlení o fotografii: průvodce modernitou v antologii textů.
Distribuční projekt TIDE. Pouhý experiment, žádný kanibalismus!
Distribution Project TIDE. Mere Experiment, No Canibalism!
Lada Žabenská
Iluminace 2014, 26(2):138-143
Článek rozebírá současný francouzský distribuční trh a jeho problémy se zaměřením na artové filmy a informuje o distribučním experimentu TIDE, realizovaném v roce 2013 a 2014, v rámci kterého byly distribuovány čtyři evropské artové filmy v pěti různých státech Evropy.
Ad fontes
Restaurování filmu Příchozí z temnot
Film Restoration of The Arrival From the Darkness
Jeanne Pommeau
Iluminace 2014, 26(2):144-150
Autorka článku popisuje, co bylo objeveno při restaurování filmu Jana S. Kolára z r. 1921 Příchozí z temnot ve sbírkách Národního filmového archivu ve fondech písemných archiválií a orální historie i ve filmových materiálech NFA, a čím tyto nálezy posloužily při restaurování filmu.
Klub filmových referentů a publicistů (1930-1933)
Club of Film References and Publicists (1930-1933)
Jaroslav Štuller
Iluminace 2014, 26(2):151-154
Informace o založení a činnosti Klubu filmových referentů a publicistů v letech 1930-1933.
Příloha
Česko-německý "Medienwissenschaft"
Czech-German "Medienwissenschaft"
Kateřina Krtilová, Kateřina Svatoňová
Iluminace 2014, 26(2):155-159
Článek informuje o dvojjazyčném projektu Pozice a perspektivy české a německé filosofie médií, který probíhal od července 2013 do března 2014. Cílem projektu bylo iniciovat dialog mezi německými a českými teoretiky a filosofy médií a umění a vytvořit takto předpoklady pro další spolupráci.