Iluminace, 2014 (roč. 26), číslo 3


Články

Italian Neorealism Goes East. Authorship, Realism, Socialism

Francesco Pitassio

Iluminace 2014, 26(3):7-19  

Úvaha o způsobu diskuze, kterou vedli čeští filmoví teoretici i filmaři o italském neorealismu v poválečných letech.

Opening Titles and Authorship in Romanian Socialist Film

Constantin Parvulescu

Iluminace 2014, 26(3):21-36  

Analýza úvodních titulků k rumunským socialistických filmům jako ilustrace změn ve filmovém průmyslu.

A School of Opportunism. Short Filmmakers Caught in a Web of Commissions and Dealings

Lucie Česálková

Iluminace 2014, 26(3):37-47  

Esej zkoumá kauzality v producentských vztazích, definici a sebedefinici krátkého filmu v Československu ve 40. a 50. letech minulého století.

Forging an Identity for Early Romanian Television

Dana Mustata

Iluminace 2014, 26(3):49-58  

Autorka eseje řeší návštěvy profesionálů z rané rumunské televize v BBC a vliv těchto výměn know-how na rozvoj autorství a televizních služeb.

Edice a materiály

"Lidé očekávají daleko větší tragédii". Poválečné osudy filmové metráže z vyhlazení Lidic

"People Expect a Much Larger Tragedy". The Fate of the Film Stock from the Annihilation of Lidice

Lucie Česálková

Iluminace 2014, 26(3):59-65  

Článek se zabývá poválečným osudem filmové dokumentace z vyhlazení Lidic, snahami o její uvedení v rámci připravovaného a nerealizovaného dokumentárního filmu režiséra Františka Sádka a důvody nedokončení filmu. Obsah kopie přípravného filmu Františka Sádka Lidice, česká ves a příklady realizovaných filmů s lidickou tematikou.

Lidice. Nerealizovaný scénář Františka Sádka

Lidice. An Unfilmed Screenplay by František Sádek

František Sádek

Iluminace 2014, 26(3):66-88  

Námětem nerealizovaného scénáře režiséra a scenáristy Františka Sádka Lidice je "zkáza a znovuoobnovení obce Lidice" v kontextu doby vzniku scénáře, tj. r. 1946.

Obzor

O velikém příběhu krize velkých příběhů (Jan Svoboda, Proměny filmového vyprávění)

Big Story of the Crisis of Big Stories. (Jan Svoboda, Proměny filmového vyprávění)

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2014, 26(3):89-91  

Recenze publikace Jana Svobody: Proměny filmového vyprávění: (z poetiky šedesátých let).

Elegantní dějiny (kolektiv autorů, Fünfzig Jahre Österreichisches Filmmuseum)

Elegant History. (kolektiv autorů, Fünfzig Jahre Österreichisches Filmmuseum)

Matěj Strnad

Iluminace 2014, 26(3):92-97  

Recenze sborníku F´nfzig Jahre Österreichisches Filmmuseum.

Filmová naratologie - ni učebnice, ni teorie, ni metateorie (Peter Verstraten, Film Narratology)

Film Narratology - Not a Textbook, Not a Theory, Not a Metatheory

Radomír D. Kokeš

Iluminace 2014, 26(3):98-102  

Recenze publikace pedagoga, filmového a literárního teoretika a historika Petera Verstratena Film Narratology.

Ad fontes

Experimentální filmy Petra Skaly ve sbírkách NFA

Petr Skala's Experimental Films in NFA's Collections

Bohdana Kerbachová

Iluminace 2014, 26(3):103-109  

Popis obsahu kolekce experimentálních snímků Petra Skaly, které získal Národní filmový archiv v r. 2004. Rozbor významu Skalovy tvorby a jeho originální filmařský přínos.

Ringler-Film (Jack Ringler, Arnoštka Ringlerová) 1935-1943 (1946)

Jiří Kutil

Iluminace 2014, 26(3):110-113  

Informace o založení a činnosti pražské firmy Ringler-Film (popř. Jack Ringler, Arnoštka Ringlerová) v letech 1935-1943.

Příloha

Audiovizuálny fond (AVF) a slovenský dokumentárny film v rokoch 2010-2013

Audiovisual Fund (AVF) and Slovak Documantary Film in the years 2010-2013

Žofia Bosáková

Iluminace 2014, 26(3):114-116  

Cíle a postup při zpracování disertační práce na téma Audiovizuální fond (AVF) a slovenský dokumentární film v letech 2010-2013.