Iluminace, 2014 (roč. 26), číslo 3
Články
Italian Neorealism Goes East. Authorship, Realism, Socialism
Francesco Pitassio
Iluminace 2014, 26(3):7-19
Úvaha o způsobu diskuze, kterou vedli čeští filmoví teoretici i filmaři o italském neorealismu v poválečných letech.
Opening Titles and Authorship in Romanian Socialist Film
Constantin Parvulescu
Iluminace 2014, 26(3):21-36
Analýza úvodních titulků k rumunským socialistických filmům jako ilustrace změn ve filmovém průmyslu.
A School of Opportunism. Short Filmmakers Caught in a Web of Commissions and Dealings
Lucie Česálková
Iluminace 2014, 26(3):37-47
Esej zkoumá kauzality v producentských vztazích, definici a sebedefinici krátkého filmu v Československu ve 40. a 50. letech minulého století.
Forging an Identity for Early Romanian Television
Dana Mustata
Iluminace 2014, 26(3):49-58
Autorka eseje řeší návštěvy profesionálů z rané rumunské televize v BBC a vliv těchto výměn know-how na rozvoj autorství a televizních služeb.
Edice a materiály
"Lidé očekávají daleko větší tragédii". Poválečné osudy filmové metráže z vyhlazení Lidic
"People Expect a Much Larger Tragedy". The Fate of the Film Stock from the Annihilation of Lidice
Lucie Česálková
Iluminace 2014, 26(3):59-65
Článek se zabývá poválečným osudem filmové dokumentace z vyhlazení Lidic, snahami o její uvedení v rámci připravovaného a nerealizovaného dokumentárního filmu režiséra Františka Sádka a důvody nedokončení filmu. Obsah kopie přípravného filmu Františka Sádka Lidice, česká ves a příklady realizovaných filmů s lidickou tematikou.
Lidice. Nerealizovaný scénář Františka Sádka
Lidice. An Unfilmed Screenplay by František Sádek
František Sádek
Iluminace 2014, 26(3):66-88
Námětem nerealizovaného scénáře režiséra a scenáristy Františka Sádka Lidice je "zkáza a znovuoobnovení obce Lidice" v kontextu doby vzniku scénáře, tj. r. 1946.
Obzor
O velikém příběhu krize velkých příběhů (Jan Svoboda, Proměny filmového vyprávění)
Big Story of the Crisis of Big Stories. (Jan Svoboda, Proměny filmového vyprávění)
Jaromír Blažejovský
Iluminace 2014, 26(3):89-91
Recenze publikace Jana Svobody: Proměny filmového vyprávění: (z poetiky šedesátých let).
Elegantní dějiny (kolektiv autorů, Fünfzig Jahre Österreichisches Filmmuseum)
Elegant History. (kolektiv autorů, Fünfzig Jahre Österreichisches Filmmuseum)
Matěj Strnad
Iluminace 2014, 26(3):92-97
Recenze sborníku F´nfzig Jahre Österreichisches Filmmuseum.
Filmová naratologie - ni učebnice, ni teorie, ni metateorie (Peter Verstraten, Film Narratology)
Film Narratology - Not a Textbook, Not a Theory, Not a Metatheory
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2014, 26(3):98-102
Recenze publikace pedagoga, filmového a literárního teoretika a historika Petera Verstratena Film Narratology.
Ad fontes
Experimentální filmy Petra Skaly ve sbírkách NFA
Petr Skala's Experimental Films in NFA's Collections
Bohdana Kerbachová
Iluminace 2014, 26(3):103-109
Popis obsahu kolekce experimentálních snímků Petra Skaly, které získal Národní filmový archiv v r. 2004. Rozbor významu Skalovy tvorby a jeho originální filmařský přínos.
Ringler-Film (Jack Ringler, Arnoštka Ringlerová) 1935-1943 (1946)
Jiří Kutil
Iluminace 2014, 26(3):110-113
Informace o založení a činnosti pražské firmy Ringler-Film (popř. Jack Ringler, Arnoštka Ringlerová) v letech 1935-1943.
Příloha
Audiovizuálny fond (AVF) a slovenský dokumentárny film v rokoch 2010-2013
Audiovisual Fund (AVF) and Slovak Documantary Film in the years 2010-2013
Žofia Bosáková
Iluminace 2014, 26(3):114-116
Cíle a postup při zpracování disertační práce na téma Audiovizuální fond (AVF) a slovenský dokumentární film v letech 2010-2013.