Iluminace, 2015 (roč. 27), číslo 3


Články k tématu

Conflict Management: The Camerimage Festival and the Dialectics of Prestige

Michał Pabiś-Orzeszyna

Iluminace 2015, 27(3):7-22  

Článek zkoumá, jakým způsobem polský festival Cameraimage, který je zaměřený na kameramany, zvyšuje prestiž této profese.

Risk and Trust in State-Socialist Co-Production Practice. DEFA-Barrandov Collaborations of 1970s and 1980s

Pavel Skopal

Iluminace 2015, 27(3):23-35  

Článek analyzuje, jakou roli hrálo riziko a důvěra ve vývoji koprodukčních projektů mezi východoněmeckým filmovým studiem DEFA a československým Barrandovem v 70. a 80. letech minulého století.

The Appropriation of Prestige. Asta Nielsen's Star Persona in the Polish Territories of Russia before World War I

Łukasz Biskupski

Iluminace 2015, 27(3):37-48  

Článek popisuje, jak se varšavská filmová společnost Sfinks dokázala prosadit na místním trhu díky úspěchu filmu The Abyss (Od stupně k stupni, 1910) s dánskou hvězdou němého filmu Astou Nielsen. Tento úspěch se zopakoval s filmem The Slave of Passions (Otrokyně smyslů, 1914) s polskou herečkou Polou Negri.

Edice a materiály

Květnová revoluce 1945 kamerou Václava Kosteleckého

May Revolution 1945 through the Camera of Václav Kostelecký

Martin Šrajer

Iluminace 2015, 27(3):107-124  

Podrobné informace o obsahu a zpracování půlhodinového amatérského filmu českého ekonoma, úředníka OSN a příležitostného filmaře a fotografa Václava Kosteleckého Květnová revoluce 1945, který získal do svých sbírek Národní filmový archiv v r. 2014.

Analýza

Projekt analytické rubriky

Analytical section project

Radomír D. Kokeš

Iluminace 2015, 27(3):49-50  

Seznámení s novou rubrikou časopisu Iluminace s názvem Analýza, která chce volně navázat na žánrovou tradici systematického zkoumání filmových děl. Stručné nastínění pojetí rubriky i připravovaných textů. Prvním příspěvkem nové rubriky je následující článek Bournův mýtus. Akční film pohybu.

Bournův mýtus. Akční film pohybu

Bourne Supremacy. An Action Film of Motion

Radomír D. Kokeš

Iluminace 2015, 27(3):51-93  

Rozbor filmu Bournův mýtus (v kontextu celé série, zahrnující ještě filmy Agent bez minulosti a Bournovo ultimátum), představující zevrubnou analýzu systému díla ve vztahu k vlastní sérii (problém pokračování), k soudobým normám akčního filmu a historickému vývoji analyticky rozpoznané narativní taktiky tzv. akčního filmu pohybu.

Rozhovory

Divoké dny interaktivity a půvab začátků. Rozhovor s Williamem Uricchiem

Wild Days of Interactivity and the Charm of Beginnings. An Interview with William Uricchio

Lucie Česálková

Iluminace 2015, 27(3):95-106  

Rozhovor s americkým filmovým historikem, profesorem mediálních studií Williamem Uricchiem u příležitosti jeho přednášky v rámci doprovodného programu sekce cross-mediálních dokumentárních projektů Jeden svět 2015 v Praze.

Obzor

Rozbor filmu - nástroje a příklady (Radomír D. Kokeš, Rozbor filmu)

Film Analysis - Tools and Examples (Radomír D. Kokeš, Rozbor filmu)

Petr Mareš

Iluminace 2015, 27(3):130-133  

Recenze publikace Radomíra D. Kokeše Rozbor filmu.

Co všechno ještě nevíme o dějinách českého filmu (Pavel Skopal, Filmová kultura severního trojúhelníku. Filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970)

All that We Still Do Not Know About the History of Czech Cinema (Pavel Skopal, Filmová kultura severního trojúhelníku. Filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970)

Petr Bednařík

Iluminace 2015, 27(3):134-137  

Recenze publikace Pavla Skopala: Filmová kultura severního trojúhelníku: filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970.

Ad fontes

Ústřední svaz kinematografů v Československé republice (1920-1938)

The Central Union of Cinematographs in the Czechoslovak Republic (1920-1938)

Jaroslav Štuller

Iluminace 2015, 27(3):125-129  

Historie a vznik Ústředního svazu kinematografů v Československu, charakteristika a vývoj jeho činnosti v letech 1920-1938.

Příloha

Vztah římskokatolické církve k filmu v českém prostředí od počátku kinematografie do roku 1948

Attitude of the Roman-Catholic Church Towards Film in the Czech Area from the Emergence of Cinema to the Year 1948

Petr Hasan

Iluminace 2015, 27(3):138-144  

Řešitel disertační práce na téma Vztah římskokatolické církve k filmu v českém prostředí od počátku kinematografie do roku 1948 informuje o jejím obsahu a cílech.

Kritické vydání vybraných textů Galiny Kopaněvy

Critical Edition of Selected Texts by Galina Kopaněva

Tomáš Hála

Iluminace 2015, 27(3):145-147  

Cílem kritického vydání vybraných textů Galiny Kopaněvy (1931-2012) je v jednom svazku připomenout dílo publicistky a pedagožky, která se po několik desetiletí podílela na formování vnímání filmu v Čechách i na Slovensku. Autor projektu ve svém článku přibližuje osobnost a význam Galiny Kopaněvy a hlediska výběru textů, které do chystané publikace zařadil.