Iluminace, 2015 (roč. 27), číslo 3
Články k tématu
Conflict Management: The Camerimage Festival and the Dialectics of Prestige
Michał Pabiś-Orzeszyna
Iluminace 2015, 27(3):7-22
Článek zkoumá, jakým způsobem polský festival Cameraimage, který je zaměřený na kameramany, zvyšuje prestiž této profese.
Risk and Trust in State-Socialist Co-Production Practice. DEFA-Barrandov Collaborations of 1970s and 1980s
Pavel Skopal
Iluminace 2015, 27(3):23-35
Článek analyzuje, jakou roli hrálo riziko a důvěra ve vývoji koprodukčních projektů mezi východoněmeckým filmovým studiem DEFA a československým Barrandovem v 70. a 80. letech minulého století.
The Appropriation of Prestige. Asta Nielsen's Star Persona in the Polish Territories of Russia before World War I
Łukasz Biskupski
Iluminace 2015, 27(3):37-48
Článek popisuje, jak se varšavská filmová společnost Sfinks dokázala prosadit na místním trhu díky úspěchu filmu The Abyss (Od stupně k stupni, 1910) s dánskou hvězdou němého filmu Astou Nielsen. Tento úspěch se zopakoval s filmem The Slave of Passions (Otrokyně smyslů, 1914) s polskou herečkou Polou Negri.
Edice a materiály
Květnová revoluce 1945 kamerou Václava Kosteleckého
May Revolution 1945 through the Camera of Václav Kostelecký
Martin Šrajer
Iluminace 2015, 27(3):107-124
Podrobné informace o obsahu a zpracování půlhodinového amatérského filmu českého ekonoma, úředníka OSN a příležitostného filmaře a fotografa Václava Kosteleckého Květnová revoluce 1945, který získal do svých sbírek Národní filmový archiv v r. 2014.
Analýza
Projekt analytické rubriky
Analytical section project
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2015, 27(3):49-50
Seznámení s novou rubrikou časopisu Iluminace s názvem Analýza, která chce volně navázat na žánrovou tradici systematického zkoumání filmových děl. Stručné nastínění pojetí rubriky i připravovaných textů. Prvním příspěvkem nové rubriky je následující článek Bournův mýtus. Akční film pohybu.
Bournův mýtus. Akční film pohybu
Bourne Supremacy. An Action Film of Motion
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2015, 27(3):51-93
Rozbor filmu Bournův mýtus (v kontextu celé série, zahrnující ještě filmy Agent bez minulosti a Bournovo ultimátum), představující zevrubnou analýzu systému díla ve vztahu k vlastní sérii (problém pokračování), k soudobým normám akčního filmu a historickému vývoji analyticky rozpoznané narativní taktiky tzv. akčního filmu pohybu.
Rozhovory
Divoké dny interaktivity a půvab začátků. Rozhovor s Williamem Uricchiem
Wild Days of Interactivity and the Charm of Beginnings. An Interview with William Uricchio
Lucie Česálková
Iluminace 2015, 27(3):95-106
Rozhovor s americkým filmovým historikem, profesorem mediálních studií Williamem Uricchiem u příležitosti jeho přednášky v rámci doprovodného programu sekce cross-mediálních dokumentárních projektů Jeden svět 2015 v Praze.
Obzor
Rozbor filmu - nástroje a příklady (Radomír D. Kokeš, Rozbor filmu)
Film Analysis - Tools and Examples (Radomír D. Kokeš, Rozbor filmu)
Petr Mareš
Iluminace 2015, 27(3):130-133
Recenze publikace Radomíra D. Kokeše Rozbor filmu.
Co všechno ještě nevíme o dějinách českého filmu (Pavel Skopal, Filmová kultura severního trojúhelníku. Filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970)
All that We Still Do Not Know About the History of Czech Cinema (Pavel Skopal, Filmová kultura severního trojúhelníku. Filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970)
Petr Bednařík
Iluminace 2015, 27(3):134-137
Recenze publikace Pavla Skopala: Filmová kultura severního trojúhelníku: filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970.
Ad fontes
Ústřední svaz kinematografů v Československé republice (1920-1938)
The Central Union of Cinematographs in the Czechoslovak Republic (1920-1938)
Jaroslav Štuller
Iluminace 2015, 27(3):125-129
Historie a vznik Ústředního svazu kinematografů v Československu, charakteristika a vývoj jeho činnosti v letech 1920-1938.
Příloha
Vztah římskokatolické církve k filmu v českém prostředí od počátku kinematografie do roku 1948
Attitude of the Roman-Catholic Church Towards Film in the Czech Area from the Emergence of Cinema to the Year 1948
Petr Hasan
Iluminace 2015, 27(3):138-144
Řešitel disertační práce na téma Vztah římskokatolické církve k filmu v českém prostředí od počátku kinematografie do roku 1948 informuje o jejím obsahu a cílech.
Kritické vydání vybraných textů Galiny Kopaněvy
Critical Edition of Selected Texts by Galina Kopaněva
Tomáš Hála
Iluminace 2015, 27(3):145-147
Cílem kritického vydání vybraných textů Galiny Kopaněvy (1931-2012) je v jednom svazku připomenout dílo publicistky a pedagožky, která se po několik desetiletí podílela na formování vnímání filmu v Čechách i na Slovensku. Autor projektu ve svém článku přibližuje osobnost a význam Galiny Kopaněvy a hlediska výběru textů, které do chystané publikace zařadil.