Iluminace, 2021 (roč. 33), číslo 4
Články
Za hranice profesionální a fanouškovské kritiky. Afinitní rétorika českých filmových videorecenzí na platformě YouTube
Beyond Professional and Fan Criticism: Affinitive Rhetoric of Czech Video Reviews of Films on YouTube
Ondřej Pavlík
Iluminace 2021, 33(4):5-32 | DOI: 10.58193/ilu.1715
Stávající stipendium na filmovou a kulturní kritiku v digitální éře ukazuje na rozmazané hranice mezi takzvanými profesionály a amatéry či fanoušky. Jak tedy můžeme vymezit a definovat průsečíky, sdílené postupy a styčné body mezi těmito různými, ale zároveň konvergujícími kritickými školami? Tato studie, založená na rétorické analýze tří českých kanálů Youtube (Toren, Medojed, Hroty Algernona), tvrdí, že filmové recenze v digitálním věku lze produktivně popsat pomocí afinitivní rétoriky. Afinita zde nestojí za osobním emocionálním poutem k filmům či jejich publiku, ale spíše představuje nejednoznačnou směs náklonnosti a vzdáleného poznání jejích hranic....
From Moving Images to Archival Films: Contemporary Uses of Non-fiction Cinema in the Promotion of Rebuilt Cities
Perrine Val
Iluminace 2021, 33(4):33-49 | DOI: 10.58193/ilu.1716
Článek analyzuje, jak jsou některé filmy faktu (institucionální dokumenty, filmové týdeníky a amatérské filmy) produkované od roku 1945 do konce 50. let ve Francii uváděny jako archivní snímky v současných dokumentech o období po druhé světové válce. Tyto poválečné filmy faktu zachycují náročnou rekonstrukci měst, která byla na konci války těžce poškozena. Unikátnost tohoto architektonického dědictví se mezitím zdá být zapomenuta navzdory vynalézavosti moderní architektury 40. a 50. let. V posledních desetiletích dokonce došlo k čistému odlivu obyvatel z přestavěných center měst. Propagací tohoto architektonického dědictví hraje kino klíčovou roli...
Jak průmysl zaměstnal českou kinematografii. Příklad meziválečné filmografie koncernu Škoda
How Industry Has Employed Czech Cinema. An Example of Interwar Filmography by the Škoda Group
Alena Šlingerová
Iluminace 2021, 33(4):51-68 | DOI: 10.58193/ilu.1717
Studie se zabývá charakteristikami českého průmyslového filmu za první československé republiky (1918-1938) na příkladu firmy Škoda, bývalé zbrojovky a tehdy jedné z klíčových strojírenských společností meziválečných let. Výsledný text vychází z výzkumu filmových materiálů dochovaných v Národním filmovém archivu v Praze. V případě Škody je korpus dochovaných užitkových filmů poměrně rozsáhlý a diverzifikovaný. To umožnilo zaměřit se na velmi specifické způsoby spolupráce mezi průmyslem a kinematografií jako základ pro určitou obecnou typologii. Studie sleduje tři typy „práce“ prováděné filmy pro společnost Škoda. Prvním z nich je systematická...
Recenze
The Audiovisual Musique Concrète: Towards the Integrated Soundtrack (Danijela Kulezić-Wilson, Sound Design is the New Score: Theory, Aesthetics, and Erotics of the Integrated Soundtrack)
Sara Pinheiro
Iluminace 2021, 33(4):69-74 | DOI: 10.58193/ilu.1718
Recenze knihy Danijela Kulezić-Wilson, Sound Design is the New Score: Theory, Aesthetics, and Erotics of the Integrated Soundtrack
Materiální události myšlení (Dieter Mersch, Epistemologie estetična)
Material Events of Thinking (Dieter Mersch, Epistemologie estetična)
Benjamin Slavík
Iluminace 2021, 33(4):75-83 | DOI: 10.58193/ilu.1719
Recenze knihy Dieter Mersch, Epistemologie estetična