Trezor a jeho děti. Poznámky k zakázaným filmům v socialistických kinematografiích
Autor se věnuje zakazování filmů v rámci socialistické kinematografie jako systémovému mechanismu. Trezorové kauzy dělí na primární (Skřivánci na niti, Ucho) a sekundární (Spur der Steine, Maravillas, Až přijde kocour). Rehabilitace primárně trezorového filmu. Zakazování filmů v Sovětském svazu, Československu, NDR, Číně, Jugoslávii, Polsku, Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku a Kubě. Typologie zákazů. Motivy a mechanismy. Uvolňování trezorových filmů v období perestrojky a po r. 1989.
Klíčová slova: zakázaný film, socialismus a film, politické systémy a film, pražské jaro 1968, normalizace, sametová revoluce 1989
The vault and his children. Notes on banned films in socialist cinemas
The author focuses on the banning of films within socialist cinema as a systemic mechanism. He divides the vault cases into primary (Larks on a String, The Ear) and secondary (Spur der Steine, Maravillas, When the Cat Comes). Rehabilitation of the primary vault film. Banning films in the Soviet Union, Czechoslovakia, GDR, China, Yugoslavia, Poland, Bulgaria, Romania, Hungary and Cuba. Typology of bans. Motives and mechanisms. The release of vault films in the perestroika and post-1989 periods.
Keywords: banned film, socialism and film, political systems and film, Prague Spring 1968, normalization, Velvet Revolution 1989
Zveřejněno: 1. září 2010 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.