Iluminace, 2010 (roč. 22), číslo 3


Editorial

Trezorový film

The Vault Movie

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2010, 22(3):5-7  

Úvodník k tématickému bloku článků věnovaných československým trezorovým filmům z 60. let 20. století vymezuje pojem trezorový film a danou problematiku a charakterizuje jednotlivé příspěvky.

Články k tématu

Trezor a jeho děti. Poznámky k zakázaným filmům v socialistických kinematografiích

The vault and his children. Notes on banned films in socialist cinemas

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2010, 22(3):8-27  

Autor se věnuje zakazování filmů v rámci socialistické kinematografie jako systémovému mechanismu. Trezorové kauzy dělí na primární (Skřivánci na niti, Ucho) a sekundární (Spur der Steine, Maravillas, Až přijde kocour). Rehabilitace primárně trezorového filmu. Zakazování filmů v Sovětském svazu, Československu, NDR, Číně, Jugoslávii, Polsku, Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku a Kubě. Typologie zákazů. Motivy a mechanismy. Uvolňování trezorových filmů v období perestrojky a po r. 1989.

Reflexe nabídky českých filmů v období znárodněné kinematografie

Reflection on the Supply of Czech Films in the Era of Nationalized Cinema

Aleš Danielis

Iluminace 2010, 22(3):29-61  

Autor se zabývá vývojem distribuční praxe v zestátněné československé kinematografii a proměnami programové nabídky v závislosti na politických i ekonomických změnách se zvláštním přihlédnutím k zakázaným filmům.

Soudní proces se skupinou Baader-Meinhof (Případ filmu Raná díla, 1968-1970)

Trial with the Baader-Meinhof Group. The Case of the Film Early Works, 1968-1970

Bogdan Tirnanić

Iluminace 2010, 22(3):63-82  

Kapitola z knihy předního srbského novináře a filmového kritika Bogdana Tirnaniće je studií případu zakázaného filmu Raná díla a rozšiřuje pohled na socialistické kinematografie o sondu do specifické cenzurní praxe v Jugoslavii.

Ven z trezoru. Přehodnocování a uvolňování zakázaných československých filmů z 60. let

Out of the Vault: Re-evaluating and Releasing Banned Czechoslovak Films of the 1960s

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2010, 22(3):83-113  

Text se zabývá přehodnocováním a uvolňováním československých filmů zakázaných během normalizace. Soustřeďuje se hlavně na léta 1988 a 1989, na iniciativy Svazu dramatických umělců (SČDU) a na práci svazové hodnotící komise v kontextu tendencí k přehodnocení filmů během celých osmdesátých let 20. století. Článek nabízí nový pohled na trezorové - zakázané filmy jako na středobod, do kterého se propojovaly a zde se střetávaly rozličné agendy jednotlivých československých státních kulturních institucí.

Edice a materiály

Hry s režimem: přehodnocování zakázaných filmů z 60. let a role kulturní inteligence

Games with the regime: revisiting the banned films of the 1960s and the role of cultural intelligence

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2010, 22(3):114-118  

Úvod k následujícímu výběru dokumentů Kulturní komise SČDU, která v obodobí březen - červen 1989 hodnotila z uměleckého a ideového hlediska některé zakázané filmy, např. Všichni dobří rodáci, Žert, Skřivánci na niti atd. Text mapuje činnosti této komise a složení a obsah následujícíh materiálů.

Vyplněné externí dotazníky a další hodnotící materiály

Completed external questionnaires and other evaluation materials

anketa - kolektiv autorů

Iluminace 2010, 22(3):120-156  

Výběr dokumentů hodnotící komise Svazu českých dramatických umělců dokládá proces přehodnocování trezorových zakázaných filmů v r. 1989 a ukazuje způsob komunikace příslušníků kulturní inteligence s režimem.

Obzor

Paralelní dějiny jugoslávského filmu (Bogdan Tirnanić: Crni talas)

A parallel history of Yugoslav film (Bogdan Tirnanic: Crni talas)

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2010, 22(3):162-167  

Recenze publikace Bogdana Tirnaniće: Crni talas.

Something Big This Way Comes (Sheldon Hall - Steve Neale, Epics, Spectacles and Blockbusters: A Hollywood History)

Something Big This Way Comes (Sheldon Hall - Steve Neale, Epics, Spectacles and Blockbusters: A Hollywood History)

Richard Nowell

Iluminace 2010, 22(3):168-171  

Recenze britské teoretické publikace Epics, Spectacles and Blockbusters : A Hollywood History.

Miloš Forman doopravdy, aneb "Tak obtížně postižitelné tajemství `formanovštiny'". (Stanislava Přádná, Miloš Forman. Filmař mezi dvěma kontinenty)

Miloš Forman for real, or "The mystery of `Forman's language' so difficult to grasp" (Stanislava Přádná, Miloš Forman. Filmmaker between two continents)

Jiří Voráč

Iluminace 2010, 22(3):172-179  

Recenze publikace Stanislavy Přádné: Miloš Forman. Filmař mezi dvěma kontinenty

(Převážně) biologický obraz Peckinpahových světů. (Zdeněk Hudec, Sam Peckinpah a jeho filmy: biologický obraz světa)

A (mostly) biological image of Peckinpah's worlds (Zdeněk Hudec, Sam Peckinpah a jeho filmy: biologický obraz světa)

Radomír D. Kokeš

Iluminace 2010, 22(3):180-184  

Recenze publikace Zdeňka Hudce: Sam Peckinpah a jeho filmy: biologický obraz světa.

Ad fontes

Veselý Bohumil (/1893/ 1909-1971)

Jindřich Schwippel

Iluminace 2010, 22(3):157-161  

Životní osudy Bohumila Veselého, vznik a obsah jeho soukromé sbírky, jeho spolupráce s NFA.

Příloha

Česká národní hvězda: Jiřina Štěpničková

Czech National Star: Jiřina Štěpničková

Šárka Gmiterková

Iluminace 2010, 22(3):185-190  

Obsah a struktura diplomové práce Česká národní hvězda: Jiřina Štěpničková.

Gay tematika a žánr romantické komedie v severoamerické kinematografii od 90. let po současnost

Gay themes and the genre of romantic comedy in North American cinema from the 1990s to the present

Eva Chlumská

Iluminace 2010, 22(3):191-194  

Cíl, struktura a metodologie diplomové práce: Gay tematika a žánr romantické komedie v severoamerické kinematografii od 90. let po současnost.