Iluminace, 2010 (roč. 22), číslo 3
Editorial
Trezorový film
The Vault Movie
Jindřiška Bláhová
Iluminace 2010, 22(3):5-7
Úvodník k tématickému bloku článků věnovaných československým trezorovým filmům z 60. let 20. století vymezuje pojem trezorový film a danou problematiku a charakterizuje jednotlivé příspěvky.
Články k tématu
Trezor a jeho děti. Poznámky k zakázaným filmům v socialistických kinematografiích
The vault and his children. Notes on banned films in socialist cinemas
Jaromír Blažejovský
Iluminace 2010, 22(3):8-27
Autor se věnuje zakazování filmů v rámci socialistické kinematografie jako systémovému mechanismu. Trezorové kauzy dělí na primární (Skřivánci na niti, Ucho) a sekundární (Spur der Steine, Maravillas, Až přijde kocour). Rehabilitace primárně trezorového filmu. Zakazování filmů v Sovětském svazu, Československu, NDR, Číně, Jugoslávii, Polsku, Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku a Kubě. Typologie zákazů. Motivy a mechanismy. Uvolňování trezorových filmů v období perestrojky a po r. 1989.
Reflexe nabídky českých filmů v období znárodněné kinematografie
Reflection on the Supply of Czech Films in the Era of Nationalized Cinema
Aleš Danielis
Iluminace 2010, 22(3):29-61
Autor se zabývá vývojem distribuční praxe v zestátněné československé kinematografii a proměnami programové nabídky v závislosti na politických i ekonomických změnách se zvláštním přihlédnutím k zakázaným filmům.
Soudní proces se skupinou Baader-Meinhof (Případ filmu Raná díla, 1968-1970)
Trial with the Baader-Meinhof Group. The Case of the Film Early Works, 1968-1970
Bogdan Tirnanić
Iluminace 2010, 22(3):63-82
Kapitola z knihy předního srbského novináře a filmového kritika Bogdana Tirnaniće je studií případu zakázaného filmu Raná díla a rozšiřuje pohled na socialistické kinematografie o sondu do specifické cenzurní praxe v Jugoslavii.
Ven z trezoru. Přehodnocování a uvolňování zakázaných československých filmů z 60. let
Out of the Vault: Re-evaluating and Releasing Banned Czechoslovak Films of the 1960s
Jindřiška Bláhová
Iluminace 2010, 22(3):83-113
Text se zabývá přehodnocováním a uvolňováním československých filmů zakázaných během normalizace. Soustřeďuje se hlavně na léta 1988 a 1989, na iniciativy Svazu dramatických umělců (SČDU) a na práci svazové hodnotící komise v kontextu tendencí k přehodnocení filmů během celých osmdesátých let 20. století. Článek nabízí nový pohled na trezorové - zakázané filmy jako na středobod, do kterého se propojovaly a zde se střetávaly rozličné agendy jednotlivých československých státních kulturních institucí.
Edice a materiály
Hry s režimem: přehodnocování zakázaných filmů z 60. let a role kulturní inteligence
Games with the regime: revisiting the banned films of the 1960s and the role of cultural intelligence
Jindřiška Bláhová
Iluminace 2010, 22(3):114-118
Úvod k následujícímu výběru dokumentů Kulturní komise SČDU, která v obodobí březen - červen 1989 hodnotila z uměleckého a ideového hlediska některé zakázané filmy, např. Všichni dobří rodáci, Žert, Skřivánci na niti atd. Text mapuje činnosti této komise a složení a obsah následujícíh materiálů.
Vyplněné externí dotazníky a další hodnotící materiály
Completed external questionnaires and other evaluation materials
anketa - kolektiv autorů
Iluminace 2010, 22(3):120-156
Výběr dokumentů hodnotící komise Svazu českých dramatických umělců dokládá proces přehodnocování trezorových zakázaných filmů v r. 1989 a ukazuje způsob komunikace příslušníků kulturní inteligence s režimem.
Obzor
Paralelní dějiny jugoslávského filmu (Bogdan Tirnanić: Crni talas)
A parallel history of Yugoslav film (Bogdan Tirnanic: Crni talas)
Jaromír Blažejovský
Iluminace 2010, 22(3):162-167
Recenze publikace Bogdana Tirnaniće: Crni talas.
Something Big This Way Comes (Sheldon Hall - Steve Neale, Epics, Spectacles and Blockbusters: A Hollywood History)
Something Big This Way Comes (Sheldon Hall - Steve Neale, Epics, Spectacles and Blockbusters: A Hollywood History)
Richard Nowell
Iluminace 2010, 22(3):168-171
Recenze britské teoretické publikace Epics, Spectacles and Blockbusters : A Hollywood History.
Miloš Forman doopravdy, aneb "Tak obtížně postižitelné tajemství `formanovštiny'". (Stanislava Přádná, Miloš Forman. Filmař mezi dvěma kontinenty)
Miloš Forman for real, or "The mystery of `Forman's language' so difficult to grasp" (Stanislava Přádná, Miloš Forman. Filmmaker between two continents)
Jiří Voráč
Iluminace 2010, 22(3):172-179
Recenze publikace Stanislavy Přádné: Miloš Forman. Filmař mezi dvěma kontinenty
(Převážně) biologický obraz Peckinpahových světů. (Zdeněk Hudec, Sam Peckinpah a jeho filmy: biologický obraz světa)
A (mostly) biological image of Peckinpah's worlds (Zdeněk Hudec, Sam Peckinpah a jeho filmy: biologický obraz světa)
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2010, 22(3):180-184
Recenze publikace Zdeňka Hudce: Sam Peckinpah a jeho filmy: biologický obraz světa.
Ad fontes
Veselý Bohumil (/1893/ 1909-1971)
Jindřich Schwippel
Iluminace 2010, 22(3):157-161
Životní osudy Bohumila Veselého, vznik a obsah jeho soukromé sbírky, jeho spolupráce s NFA.
Příloha
Česká národní hvězda: Jiřina Štěpničková
Czech National Star: Jiřina Štěpničková
Šárka Gmiterková
Iluminace 2010, 22(3):185-190
Obsah a struktura diplomové práce Česká národní hvězda: Jiřina Štěpničková.
Gay tematika a žánr romantické komedie v severoamerické kinematografii od 90. let po současnost
Gay themes and the genre of romantic comedy in North American cinema from the 1990s to the present
Eva Chlumská
Iluminace 2010, 22(3):191-194
Cíl, struktura a metodologie diplomové práce: Gay tematika a žánr romantické komedie v severoamerické kinematografii od 90. let po současnost.