Iluminace 2017, 29(1):5-27 | DOI: 10.58193/ilu.1500

"Jen pro pár kin a hodně lacino". Hrané filmy v obchodních plánech pražských výroben mezi lety 1911 a 1915

Michal Večeřa
Masarykova univerzita

Před rokem 1915 byla filmová produkce v českých zemích v začátcích a další rozvoj byl omezen mnoha faktory – od nedostatku peněz až po problémy s distribucí. Současní podnikatelé museli najít způsob, jak minimalizovat riziko finanční ztráty – jejich snaha obvykle vede k diverzifikaci aktivit. Předložená studie se zaměřuje na analýzu problému na příkladu prvních čtyř českých producentů – Kinofa, Illusionfilm, Lucernafilm a ASUM. V závislosti na aplikovaných strategiích lze tyto společnosti dále rozdělit do dvou skupin. Zatímco ASUM se pokoušelo točit filmy s více filmy s využitím hvězdného obrazu Anduly Sedláčkové, zbylé tři se soustředily především na oblast hraných filmů a reklam. Předložený text je rozdělen do tří podkapitol – přecházím od analýzy hrané filmové produkce k analýze celkové produkční činnosti společností. Třetí a poslední část se zaměřuje na distribuci, která byla pro úspěch producentů klíčová. Českou produkci natočenou v daném období lze považovat za příklad kinematografie malého národa, který se potýkal kvůli své provinciálnosti, malému trhu a pozdnímu startu ve srovnání se silnějšími konkurenty ze zahraničí.

Klíčová slova: distribuční firmy, filmová produkce, produkční činnost, distribuce filmu, počátky filmu

"Just for a Couple of Cinemas and Very Cheap". Feature Films in the Business Plans of Prague Producers between 1911 and 1915

Before 1915, film production in Czech lands was in its beginnings and further development was limited by many factors - from the lack of money to problems with distribution. Contemporary entrepreneurs had to find their way to minimize the risk of financial loss - their efforts usually lead to the diversification of activities. Presented study aimes to analyze the problem on the example of the first four Czech producers - Kinofa, Illusionfilm, Lucernafilm and ASUM. Depending on applied strategies, these companies can be further divided in two groups. While ASUM tried to make multiple-reel fiction movies using the star image of Andula Sedláčková, the other three concentrated itself mainly in the area of nonfiction films and adverts. Presented text is organized in three subchapters - I move from the analysis of fiction film production to the analysis of overall production activities of the companies. The third and final part focuses on distribution, which was crucial for the success of producers. Czech production made during the period can be seen as an example of cinema of small nation that struggled due to its provinciality, small market and late start in comparison with stronger rivals from abroad.

Keywords: distribution companies, film production, production activity, film distribution, the beginnings of film

Zveřejněno: 1. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Večeřa, M. (2017). "Jen pro pár kin a hodně lacino". Hrané filmy v obchodních plánech pražských výroben mezi lety 1911 a 1915. Iluminace29(1), 5-27. doi: 10.58193/ilu.1500
Stáhnout citaci

Reference

  1. Richard Abel (ed.), Encyclopedia of Early Cinema. London: Routledge 2005.
  2. Ivan Klimeš, Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945. Praha: Karlova univerzita, 2016.
  3. Jiří Hilmera, Stavební historie pražských kinosálů. Iluminace 10, 1998, č. 1, s. 119-164.
  4. Václav Wasserman, Václav Wasserman vypráví o starých českých filmařích. Praha: Orbis 1958.
  5. Kolektiv autorů, Český hraný film I. Praha: Národní filmový archiv 1995.
  6. Václav Wasserman, Jak začínali VI. Alois Jalovec. Film a doba 3, 1954, č. 6, s. 1100-1109.
  7. Josef Brož, Aféry Anduly Sedláčkové. Praha: Petrklíč 2008.
  8. Luboš Bartošek, Náš film. Praha: Mladá fronta 1985.
  9. Jiří Horníček, Miloš Havel a český filmový průmysl. Magisterská diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova 2000.
  10. Bohumil Veselý, Třicet dva roky (3). Kino 3, 1948, č. 29 (3. 9.), s. 558.
  11. Zdeněk Štábla, Data a fakta z dějin čs. kinematografie 1896-1945 I. Díl. Praha: ČSFÚ 1988.
  12. Jan A. Palouš, Takové to bylo I. Film a doba 9, 1963, č. 1, s. 14-16.
  13. Adolf Branald, My od filmu. Praha: Mladá fronta 1988.
  14. Uli Jung - Martin Loipedinger (eds.), Importing Asta Nielsen, KINtop 2: The International Film Star in the Making, 1910-1914. Herts: John Libbey Publishing Ltd. 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Luboš Bartošek, Dějiny československé kinematografie sv. 1, část 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1979.
  16. Luboš Bartošek, 90 let čs. kinematografie (4.) - Profesionální filmová výroba 1911-1918. Zpravodaj československého filmu 14, 1988, č. 4, s. 42.
  17. Gerben Bakker, Entertainment Industrialized, The Emergence of the International Film Industry, 1890-1940. Cambridge - New York: Cambridge university press 2008. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Jiří Havelka, Od kolébky stále výš… Vzpomínka k jubileu 25 let českého filmu. Praha: Čefis 1935.
  19. Jiří Kamen, I život se musí občas zatížit - O natáčení první české veselohry. Scéna 6, 1981, č. 5 (13. 3.), s. 7.
  20. Jaroslav Brož - Myrtil Frída, Historie československého filmu v obrazech 1896-1930. Praha: Orbis 1959.
  21. Ivan Klimeš (ed.), Filmový sborník historický 3. Praha: ČSFÚ 1993.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.