Iluminace 2017, 29(1):29-49 | DOI: 10.58193/ilu.1501
Scenáristika a Hlavní správa tiskového dohledu v Československu, 1953-1962
- Univerzita Palackého
Tématem studie je cenzura ve scenáristice v Československu v 50. letech. V tomto období byl stabilizován výrobní proces ve znárodněném filmovém průmyslu a byla zřízena Hlavní správa tiskového dohledu jako hlavní cenzurní instituce se sklony k centralizaci cenzury přes masová média. V literatuře je až do současnosti vztah mezi cenzurou a scenáristikou 50. let zmiňován jako jednosměrný administrativní zásah. Tento přístup je zaměřen výhradně na obtíže v procesu schvalování a nemůže odhalit cenzuru jako systém. Již tak komplikovaný proces vývoje scénáře získal ještě jednu vrstvu kontroly. V této studii používám metodu, která popisuje cenzuru jako komunikaci mezi filmaři a cenzory. Po stabilizaci instituce začali cenzoři proces schvalování optimalizovat a systém kontroly několikrát změnili. Předložená studie popisuje proces schvalování a to, jak se změnil.
Klíčová slova: scenáristrika, cenzura ve scenáristice, Hlavní správa tiskového dohledu, literatura a film
Screenwriting and The Main Administration of Press Supervision in Czechoslovakia, 1953-1962
The topic of the study is censorship in screenwriting in Czechoslovakia during 1950s. In this period production process in nationalized film industry was stabilized and The Main Administration of Press Supervision was established as the main censorship institution with tendencies to centralize censorship over mass media. In literature up to now the relation between censorship and 1950s screenwriting is mentioned as one-way administrative interventions. This approach is focused solely on the difficulties in the process of approval and cannot reveal the censorship as a system. The already complicated process of screenplay development acquired one more layer of control. In this study, I employ a method that describes censorship as a communication between filmmakers and censors. After the institution was stabilized censors started to optimize the approval process and changed the system of control several times. The presented study describes the approval process and how it changed.
Keywords: screenwriting, censorship in screenwriting, Main Administration of Press Supervision, literature and film
Zveřejněno: 1. březen 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Lukáš Skupa, Vadí - nevadí. Česká filmová cenzura v 60. letech. Praha: Národní filmový archiv 2016.
- Milan Bárta, Cenzura československého filmu a televize v letech 1953-1968. Securitas imperii 10, 2003, s. 5-71.
- Ian W. Macdonald, Screenwriting Poetics and the Screen Idea. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pierre Bourdieu, Pravidla umění. Geneze a struktura literárního pole. Brno: Host 2010.
- Milan Cyroň, Literární příprava filmů Eduarda Grečnera v letech 1958-1967. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého 2015.
- Petr Szczepanik, Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: Národní filmový archiv 2016.
- Petr Szczepanik, How many steps to the shooting script? A political history of screenwriting. Iluminace 25, 2013, č. 3, s. 73-98.
- Jan Černík, Technický scénář a sovětizace československého filmu (1945-1954). Iluminace 26, 2014, č. 4, s. 77-93.
- Veronika Zýková, Proměny trojice kriminálních filmů Vladimíra Čecha 105 % alibi, Kde alibi nestačí a Alibi na vodě. Magisterská diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého 2011.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.