Iluminace 2017, 29(2):85-97 | DOI: 10.58193/ilu.1517
PŘÍCHOZÍ Z TEMNOT. Možnosti a funkce flashbacku v konstrukci vyprávění
- Masarykova univerzita
Tato analytická studie popisuje možnosti a funkce využití flashbacků ve filmech Jana Stanislava Kolára a zasazuje je do kontextu filmové tvorby v českých zemích do roku 1922. Tvrdí, že v tomto období byl flashback standardním postupem, ale Kolár představoval při experimentování s jeho využitím v českém prostředí zcela ojedinělou tendenci. Analýza se zaměřuje především na masivní flashback v Příchozím z temnot jako příklad sofistikované práce s distribucí informací, a to prostřednictvím budování složité sítě vztahů, paralel mezi postavami a rozbitím lineárního vyprávění. Zároveň se zabývá vnitřní výstavbou tohoto flashbacku v kontextu rozpoznání jeho vývojových fází a poskytuje důležitá vodítka pro vývoj příběhu. Vysvětluje také použití flashbacků v dalších Kolárových filmech: Plní několik různých funkcí nad rámec primárně ilustrativní povahy v Dámě s malou nožkou; jako prostředek proměny přejímané látky a výstavby expozice v případě Kříže u potoka a Mrtví žijí; pracuje s perspektivou vyprávěné události v Otráveném světle.
Klíčová slova: flashback, přístupy k flashbacku, počátky filmové tvorby, Jan Stanislav Kolár
THE ARRIVAL FROM THE DARKNESS. Possibilities and Functions of the Flashback in the Narrative Construction
This analytical study describes possibilities and functions in the use of flashbacks in Jan Stanislav Kolar's films and situates them in the context of film production in the Czech lands until 1922. It argues that during this period, the flashback was a standard procedure, but Kolár represented a very unique tendency when experimenting with its use in the Czech environment. The analysis primarily focuses on the massive flashback of the The Arrival from the Darkness as an example of a sophisticated work with the distribution of information, through building of a complex network of relationships, parallels between the characters and through breaking of a linear narration. At the same time, it deals with the inner construction of this flashback in the context of recognizing its developmental phases and providing important guides to the story development. It also explains the use of flashbacks in other Kolár's films: Fulfilling several different functions beyond the primarily illustrative nature in The Lady with the Small Foot; as a means of transformation of the substance being taken over and the construction of the exhibition in the case of The Cross at the Stream and The Dead are Living; work with the perspective of a narrated event in the The Poisoned Light.
Keywords: flashback, flashback approaches, the beginnings of film-making, Jan Stanislav Kolár
Zveřejněno: 1. červen 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Radomír D. Kokeš, Poznámky k poetice filmů v českých zemích (1911-1915): Formální tendence, filmová produkce a zubní extrakce. Theatralia 17, 2014, č. 1, s. 331.
- Barry Salt, Moving Into Pictures: More on Film History, Style, and Analysis. London: Starwood 2006.
- Jan Trnka, Formování scenáristického řemesla v českém filmu 20. let a "osvědčený" Josef Neuberg. Iluminace 28, 2016, č. 1 (101), s. 68.
- David Bordwell, Poetics of Cinema. London - New York: Routledge 2008.
- Jeanne Pommeau, Restaurování filmu Příchozí z temnot. Iluminace 26, 2014, č. 2 (94), s. 145.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.