Iluminace 2017, 29(4):5-29 | DOI: 10.58193/ilu.1538
Čarodějné filmy pro lid. K československému filmovému undergroundu 80. let
- Akademie múzických umění
Studie se zaměřuje na kulturní okruh československého undergroundu prostřednictvím konkrétní případové studie skupiny filmařů kolem autora působícího pod jménem Čaroděj OZ. První část zkoumá širší kontext undergroundového prostředí ve snaze objasnit a definovat zázemí generace, která působila v době tzv. normalizace na přelomu 80. a 90. let 20. století. Definuje také postavení undergroundu ve vztahu k amatérskému filmu a popisuje specifické umělecké motivace skupiny. Na příkladech jednotlivých filmů komentuje vybrané období filmové tvorby, popisuje jeho žánrové charakteristiky a vlivy. Zvláštní kapitoly jsou věnovány dobovým filmovým festivalům, způsobům prezentace a utváření obrazu a sebereflexe produkce skupiny v samizdatových časopisech.
Klíčová slova: československý underground, Čaroděj OZ, normalizace, amatérský film, samizdatové časopisy
Magical Films for People. On the Czechoslovak Film Underground of the 1980s
The study focuses on the cultural circle of the Czechoslovak underground through a specific case study of a group of filmmakers around an author working under the name Čaroděj OZ. The first part explores the wider context of the underground environment in an attempt to clarify and define the background of the generation that worked during the era of so-called normalization at the turn of the 1980s. It also defines the position of underground films in relation to amateur films and describes the specific artistic motivations of the group. Taking individual films as examples, the study comments on the selected period of film production, describing its genre characteristics and influences. Special chapters are dedicated to period film festivals, modes of presentation and the formation of image and self-reflection of the production of the group in samizdat journals.
Keywords: Czechoslovak underground, Čaroděj OZ, normalization, amateur film, samizdat magazines
Zveřejněno: 1. prosinec 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Roger Odin, Otázka amatéra v trojím prostoru natáčení a šíření. Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 5-33.
- Martin Čihák, Amatérský film. In: Luboš Ptáček (ed.), Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000.
- Alexandra Schneiderová, Performance v rodinném filmu. Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 69-83.
- Jiří Horníček, Příspěvky k historii rodinné a amatérské kinematografie (Film History - monotematické číslo o amatérském filmu). Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 254-257.
- Miloš Kameník, Nový český amatérský film. Diplomová práce, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2010.
- Veronika Jančová, Poloprofesionál nebo "profesionální amatér"? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem. Iluminace 28, 2016, č. 2, s. 45-60.
- Stan Brakhage, In defense of amateur filmmaker. Filmmakers Newsletter, Summer 1971.
- Vladimír 518 (ed.), Kmeny 0. Praha: Bigg Boss & Yinachi 2013.
- Josef Alan (ed.), Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2001.
- Lucy Reynolds, A Certain Sensibility, Cerith Wynn Evans and John Maybury, ICA. Dostupné online:, [cit. 30. 10. 2017].
- Susanne Pfeffer (ed.), You Killed Me First: Cinema of Transgression. Berlin: Walther Koenig, 2012.
- Nelly Podgorskaya (ed.), Necrorealism. Moskva: Moscow Museum of Modern Art 2011.
- P. Adams Sitney, Visionary Film: The American Avant-Garde, 1943-2000. New York: Oxford University Press 1974.
- František Stárek - Jiří Kostúr, Baráky: souostroví svobody. Praha: Pulchra 2010.
- Martin Machovec (ed.), Pohledy zevnitř. Příbram: Pistorius & Olšanská 2008.
- Martin Machovec, Podzemí a underground. Paměť a dějiny 9, 2015, č. 1, s. 4-13.
- Jiří Voráč, Divadlo a disent: příspěvek k dějinám české divadelní opozice (1970-1989). In: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada teatrologická a filmologická = Otázky divadla a filmu = Theatralia et cinematographica 47, 1998, č. Q1, s. 23-46.
- Vladimír Gaar (ed.), Meliés aneb Od A do Z našimi filmy. Samizdat 1984.
- Tom Troscianko - Timothy S. Meese - Stephen Hinde, Perception while watching movies: Effects of physical screen size and scene type. i-Perception 3, 2012, č. 7, s 414-425. Dostupné online:, [cit. 20. 12. 2016].
Přejít k původnímu zdroji...
- Johanna Posset, Česká samizdatová periodika 1968-89. Brno: R&T 1991.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.