Iluminace 2018, 30(1):45-62 | DOI: 10.58193/ilu.1551
Pohyblivý obraz a socialistický žák. Výzkumy filmové recepce v pedagogickém dispozitivu v 50. a 60. letech
Žádnému jinému vyučovacímu nástroji nebyla věnována taková metodická pozornost učitelů jako filmu a zkoumání recepce filmu žáky by mělo učitelům pomoci definovat konkrétní strategie pro jeho začlenění do výuky. Navzdory autoritativním podmínkám tradičně vytvářeným školskými institucemi se učitelé obávali nestálosti významu pohyblivého obrazu. Tyto obavy v 50. a 60. letech 20. století vytvořily řadu výzkumů dětské filmové recepce v rámci pedagogického dispozitivu. Předkládaná studie analyzuje, jak školská instituce reagovala na politické zadání v podmínkách státního socialismu a v důsledku toho modulovala dominantní způsoby žákovské filmové recepce. Ukazuje, že pedagogové vyvinuli dvě strategie ukotvení významu pohyblivého obrazu, považovaného za nestabilní. Ani jedna z nich nepředpokládala, že by film mohl v pedagogickém dispozitivu působit samostatně. The first one, typical for the 1950s, was motivated by the ideological priorities of socialist education and aimed at framing the film with a number of didactic practices (preparatory reading for homework, introduction, discussion, follow-up tasks) and incorporating it into a system of other teaching aids. The screening was highlighted as a special event and the film experience should spread to the wider context of teaching. Within the second tendency, typical of the 1960s, on the contrary, the specificity of film screening as an event wiped out, film's mediality should be eliminated, and teachers aimed at endeavoring the film as a partial sequence, a "loop", a fragment, to the stream of teaching in which the teacher plays a key role. The pupils' reception in this regard points to two distinctive strategies, through which the pedagogical discourse copes with the problematic medium of the film - on the one hand, spreading the pedagogical into the public in the period of emphasis on the ideological interpretation of the film, on the other, the embedding of the film into the pedagogical in the period emphasizing the information potential of the film in the classroom.
Klíčová slova: filmová recepce, dětský divák, pedagogický dispozitiv, školní film, státní socialismus
Moving Image and Socialist Pupil. Film Reception Research within the Pedagogical Dispositif in the 1950s and 1960s
No other teaching tool received as much teacher's methodical attention as film, and examination of pupils' reception should help teachers to define specific strategies for its integration into teaching. Despite the authoritative conditions traditionally created by school institutions, teachers were concerned about the instability of the meaning of moving image. These fears in the 1950s and 1960s created a series of research into children's film reception within a pedagogical dispositif. The present study analyzes how the school's institution responded to political assignment under the conditions of state socialism, and, as a result, modulated the dominant modes of pupil's film reception. It shows that educators have developed two strategies for anchoring the meaning of the moving image, considered as unstable. Neither of them predicted that the film could work independently in the pedagogical dispositive. The first one, typical for the 1950s, was motivated by the ideological priorities of socialist education and aimed at framing the film with a number of didactic practices (preparatory reading for homework, introduction, discussion, follow-up tasks) and incorporating it into a system of other teaching aids. The screening was highlighted as a special event and the film experience should spread to the wider context of teaching. Within the second tendency, typical of the 1960s, on the contrary, the specificity of film screening as an event wiped out, film's mediality should be eliminated, and teachers aimed at endeavoring the film as a partial sequence, a "loop", a fragment, to the stream of teaching in which the teacher plays a key role. The pupils' reception in this regard points to two distinctive strategies, through which the pedagogical discourse copes with the problematic medium of the film - on the one hand, spreading the pedagogical into the public in the period of emphasis on the ideological interpretation of the film, on the other, the embedding of the film into the pedagogical in the period emphasizing the information potential of the film in the classroom.
Keywords: film reception, child audience, pedagogical dispositif, educational film, state socialism
Zveřejněno: 1. březen 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Dušan Janák - Olga Buchtíková, Sociologie města a filmu. Inocenc Arnošt Bláha a jeho role ve výzkumu Brna po druhé světové válce. Iluminace 20, 2008, č. 1, s. 161-178.
- Miloslav Disman, Několik slov o českém pokusu o výzkum stop vlivu divadla, filmu a rozhlasu na naši mládež. Věstník pedagogický 19, 1941, č. 5, s. 183-190.
- Pavel Skopal, Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce. In: Lucie Česálková - Pavel Skopal (eds.), Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv 2016, s. 183-203.
- Petr Szczepanik - Jaroslav Anděl (eds.), Stále kinema. Antologie českého myšlení o filmu (1904-1950). Praha: Národní filmový archiv 2008.
- Garth S. Jowett - Ian C. Jarvie - Kathryn H. Fuller, Children and the Movies. Media Influence and the Payne Fund Controversy. Cambridge: Cambridge University Press 1996.
- Henry J. Forman, Our Movie Made Children. New York: The Macmillan Co. 1933.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gregory D. Black, Hollywood Censored. Morality Codes, Catholics, and the Movies. Cambridge: Cambridge University Press 1996.
- Roberta E. Pearson - William Uricchio, "The Formative and Impressionable Stage": Discoursice Construction of the Nickelodeon's Child Audience. In: Melvyn Stokes - Richard Maltby (eds.), American Movie Audiences. From the Turn of the Century to the Early Sound Era. London: British Film Institute 1999, s. 64-78.
- Ivan Klimeš, Děti v brlohu: Boj proti kinematografům - bojem o dítě! In: Petra Hanáková - Libuše Heczková - Eva Kalivodová (eds.), V bludném kruhu. Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha: SLON 2006, s. 193-236.
- Jan Svoboda, Poučení z činnosti Čs. filmového ústavu v letech 1945-1950. Filmový sborník historický 2, 1993, s. 263-274.
- Jiří Musil, Poznámky o české sociologii za komunistického režimu. Sociologický časopis 40, 2004, č. 5, s. 573-595.
Přejít k původnímu zdroji...
- František Bulánek, Výchova mládeže uměním. Praha: Brázda 1949.
- Pavlína Formánková, Propaganda pro nejmenší. Dětská literatura ve službách komunistických idejí. In: Ivo Budil - Tereza Zíková (eds.), Totalitarismus II - Zkušenost střední a východní Evropy. Plzeň: Západočeská univerzita 2006, s. 43-49.
- Pavlína Formánková: Dětská kniha a "výchova nového člověka". Marginalia Historica 3, 2012, č. 2, s. 59-70.
- Vladimír Macura, Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře). Praha: Academia 2008.
- Jessica Pykett, The Pedagogical State. Education, Citizenship, Governing. Citizenship Studies 14, 2010, č. 6, s. 617-619.
Přejít k původnímu zdroji...
- Megan Watkins - Greg Nobel - Catherine Driscoll (eds.), Cultural Pedagogies and Human Conduct. Oxon - New York: Routledge 2015.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jiří Knapík a kol., Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech. Opava: Slezská univerzita 2014.
- Pavel Skopal, Filmová kultura severního trojúhelníku. Filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970. Brno: Host 2014.
- Eef Masson, Watch and Learn. Rhetorical Devices in Classroom Films after 1940. Amsterdam: University of Amsterdam Press 2012.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lucie Česálková, Film před tabulí. Idea školního filmu v prvorepublikovém Československu. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky 2010.
- Alexandr G. Spirkin, Učení I. P. Pavlova o dvou signálních soustavách ve světle marxisticko-leninské theorie poznání. Pedagogika 1, 1951, č. 7-8, s. 454-461.
- František Auerswald, Význam školních filmů a diafilmů pro uskutečňování polytechnického vzdělání žactva středních škol. (Výňatek ze zprávy o výzkumu). Pedagogika 3, 1953, č. 8-9, s. 477-487.
- Miroslav Liška - Jan Beran - Vlasta Brychtová, Umělecký film ve výchovně vzdělávací praxi na jednotné škole. Praha: SPN 1953, s. 34-35.
- Miroslav Liška a kol., Divadlo, film a rozhlas v družinách mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1958.
- Martinus Jan Langeveld, Empirický výzkum a utváření teorie v pedagogice. Pedagogika 17, 1967, č. 3, s. 313-319.
- Karel Kasl, Orientace vědeckého zájmu pedagogiky a tendence rozvoje pedagogického myšlení v ČSSR. Pedagogika 18, 1968, č. 6, s. 809-814.
- František Ledvinka, Některé problémy školního filmu. Tábor: [s.n.] 1944.
- František Ledvinka, Otázky realizace výukových filmů. Pedagogika 20, 1970, č. 1, s. 55-71.
- František Ledvinka, Audiovizuální prostředky ve vyučovacím procesu. Praha: Univerzita Karlova 1972.
- Jaroslav Hnát, K problematice výukového filmu. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogicko-psychologická 17, 1968, č. 13, s. 55-62.
- Aleksandr Zguridi - Boris Altšuler, Klasifikace naučných filmů. Praha: SPN 1959.
- Jaroslav Hnát, Výukový film jako nositel učební informace. Pedagogika 22, 1972, č. 2, s. 191-196.
- Ladislav Ďurič, Práceschopnosť žiakov vo vyučovacom procese. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství 1965.
- Ladislav Ďurič, Vplyv psychických stavov na práceschopnosť žiakov vo vyučovaní. Pedagogika 15, 1965, č. 1, s. 76-89.
- Jaroslav Hnát, Délka výukového filmu jako pedagogický problém. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogicko-psychologická 20, 1971, č. 16, s. 157-164.
- Július V. Trebišovský, Problémy koncepcie a štruktúry školských filmov. Učební pomůcky ve škole a v osvětě 5, 1967-68, č. 4, s. 45-49.
- Lubor Knotek, Co brzdí rozvoj školního filmu u nás? Učební pomůcky ve škole a v osvětě 2, 1962-63, č. 5, s. 73.
- Miroslav Biedermann, Jak zlepšit práci se školním filmem? Učební pomůcky ve škole a v osvětě 3, 1963-64, č. 6, s. 89-90.
- František Smolka, Film z hlediska školního inspektora. Učební pomůcky ve škole a v osvětě 5, 1966-67, č. 4, s. 63-64.
- J. V. Trebišovský, Problémy distribúcie školských filmov na Slovensku. Učební pomůcky ve škole a v osvětě 5, 1966-67, č. 7, s. 112-114.
- Vlasta Záleská (ed.), Doprovodné listy ke školním filmům. Sešit 1. Praha: SPN 1955.
- Kolektiv, Moderní pomůcky ve škole. Sborník zkušeností učitelů. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1964.
- Miroslav Němeček, Filmová smyčka jako názorná pomůcka. Učební pomůcky ve škole a v osvětě 4, 1964-65, č. 2, s. 1-4.
- Vlastimil Čihák - Bohuslav Vacek (eds.), Vyučování a moderní vyučovací pomůcky. Zkušenosti ze tří mladoboleslavských škol. Praha: Středočeský KNV 1964.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.