Iluminace 2018, 30(3):5-22 | DOI: 10.58193/ilu.1574

Užitečná detektivka. Vliv proměny kulturních hodnot na recepci detektivního filmu v protektorátním období

Pavel Skopal
Masarykova univerzita

V období Protektorátu Čechy a Morava vznikly čtyři filmy, které byly vnímány filmovou kritikou a různými dramaturgickými odděleními - Pelikán má alibi, Těžký život dobrodruha, Čtrnáctý u stolu a Paklíč. Detailní pohled na tyto filmy jako na fragmenty dobového kulturního života a politiky umožnil rozlišit proměny hodnotových orientací kulturních funkcionářů, filmových producentů, dramaturgů či filmových publicistů. Nicméně bylo nutné vzít v úvahu i rychlé změny, které okupace přinesla - prakticky okamžitou změnu v rozsahu možností, které mají sociální aktéři k dispozici, i významu těchto možností. V důsledku toho se ukázaly nejen rozdíly, ale i nápadné podobnosti v argumentaci a hodnotách aktérů, kteří patřili k velmi odlišným politickým proudům (konzervativně-nacionalistickému, levicovému, fašistickému). V situaci, kdy se tyto tři zcela odlišné hodnotové systémy shodovaly v odmítání „bezúčelné“ žánrové zábavy, bylo pro detektivní žánr jen velmi málo místa. Pro dva dominantní diskurzy protektorátní éry, konzervativní a fašistický, sloužily parodické detektivky k ochraně jejich hodnot a ideálů: pěstovaného českého národního těla a kulturního ducha na jedné straně a „nové Evropy“ na straně druhé. Naproti tomu „seriózní“ projekty detektivních filmů neměly do konce protektorátu šanci na realizaci a policejní filmy, které byly v kinematografii Třetí říše hojně produkovány, nevznikly vůbec - takové filmy by vyžadovaly aktivní oslavu represivního aparátu protektorátního režimu, a to by daleko přesahovalo úctu české policie (kterou si přály i takové osobnosti jako Vladislav Vančura) ke kolaboraci.

Klíčová slova: detektivní film, Protektorát Čechy a Morava, 2. světová válka, nacistická okupace, filmová kritika, filmová produkce

Useful Genre of Detective Films. How Changes of Cultural Values Influenced the Reception of Detective Films in the Era of the Protectorate of Bohemia and Moravia

During the era of the Protectorate of Bohemia and Moravia, four films that were perceived by film critics and various dramaturgy departments were made - Pelikán má alibi (Pelikán Has an Alibi), Těžký život dobrodruha (The Hard Life of an Adventurer), Čtrnáctý u stolu (The Fourteenth at the Table), and Paklíč (Skeleton Key). A detailed look at these films as fragments of contemporary cultural life and politics allowed us to distinguish changes in the value orientations of culture functionaries, film producers, dramaturgists, or film journalists. Nevertheless, it was also necessary to take into account the rapid changes that occupation brought about - a virtually instantaneous change in the range of choices available to social actors, as well as significance of these choices. As a result, not only differences but also striking similarities in the argumentation and values of the actors, who belonged to very different political currents (conservative-nationalist, left-wing, fascist), were made visible. In a situation where these three completely dissimilar value systems coincided in rejecting "aimless" genre entertainment, there was very little room for the detective genre.
For the two dominant discourses of the Protectorate era, the conservative and the fascist, the parodic detective films served to protect their values and ideals: the well-nurtured Czech national body and cultural spirit on one hand and the "New Europe" on the other. In contrast, "serious" detective film projects did not have a chance to materialize until the end of the Protectorate, and the police films, which were widely produced in the Third Reich Cinema, were not made at all - such films would require an active celebration of the repressive apparatus of the Protectorate regime, and that would far exceed the respect for the Czech police (desired even by figures as Vladislav Vančura) toward collaboration.

Keywords: detective film, Protectorate of Bohemia and Moravia, World War II, Nazi occupation, film criticism, film production

Zveřejněno: 1. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Skopal, P. (2018). Užitečná detektivka. Vliv proměny kulturních hodnot na recepci detektivního filmu v protektorátním období. Iluminace30(3), 5-22. doi: 10.58193/ilu.1574
Stáhnout citaci

Reference

  1. Jan Dobeš, Nečekané paralely aneb Proudy skryté pod povrchem mocenských změn. Soudobé dějiny 17, 2009, č. 4, s. 653-663. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ivan Klimeš - Jan Wiendl (eds.), Kultura a totalita. Národ. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2013.
  3. Jakub Rákosník - Matěj Spurný - Jiří Štaif, Milníky moderních českých dějin. Krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989. Praha: Argo 2018.
  4. André Gaudreault, Film and Attraction. From Kinematography to Cinema. Urbana - Chicago - Springfield: University of Illinois Press 2011.
  5. André Gaudreault, Cinéma et attraction: Pour une nouvelle histoire du cinématographe. Paris: CNRS Editions, 2008.
  6. Jiří Horníček, Gustav Machatý. Touha dělat film. Osobnost režiséra na pozadí dějin kinematografie. Brno: Host 2011.
  7. Josef Hrabák, Napínavá četba pod lupou (ze studií o paraliteratuře). Praha: Československý spisovatel 1986.
  8. Luboš Bartošek (ed.), Filmový sborník historický I. Film a literatura. Praha: Československý filmový ústav 1988.
  9. Jan Cigánek, Umění detektivky. O smyslu a povaze detektivky. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy 1962.
  10. Tim Bergfelder, International Adventures. German Popular Cinema and European Co-Productions in the 1960s. New York - Oxford: Berghahn Books 2005.
  11. Petr Szczepanik, Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: Národní filmový archiv 2016.
  12. Petra Hanáková - Libuše Heczková - Eva Kalivodová (eds.), V bludném kruhu. Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha: Slon 2006.
  13. Pavel Janáček, Literární brak: Operace vyloučení, operace nahrazení, 1938-1951. Brno: Host 2004.
  14. Jaroslav Med, Literární život ve stínu Mnichova (1938-1939). Praha: Academia 2010.
  15. Jan Rataj, O autoritativní národní stát. Ideologické proměny české politiky v druhé republice 1938-1939. Praha: Karolinum 1997.
  16. Christelle Georgette Le Faucheur, Defining Nazi Film: The Film Press and the German Cinematic Project, 1933-1945. Disertační práce. University of Texas: Austin 2012.
  17. Bogusław Drewniak, Der deutsche Film. Ein Gesamtüberblick. Düsseldorf: Droste 1987.
  18. Carsten Würmann, Zwischen Unterhaltung und Propaganda. Das Krimigenre im Dritten Reich. Disertační práce. Berlín: Freie Universität Berlin 2013.
  19. Peter Drexler, The German Courtroom Film During the Nazi Period: Ideology, Aesthetics, Historical Context. Journal of Law and Society 28, 2001, č. 1, s. 71-72. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Volker Mohn, Nacistická kulturní politika v Protektorátu. Koncepce, praxe a reakce české strany. Praha: Prostor 2018.
  21. Michael Wögerbauer - Petr Píša - Petr Šámal - Pavel Janáček a kol., V obecném zájmu. Cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749-2014. Praha: Academia - Ústav pro českou literaturu AV ČR 2015.
  22. Tereza Dvořáková - Ivan Klimeš, Prag-Film AG 1941-1945. Im Spannungsfeld zwischen Protektorats- und Reichs-Kinematografie. Mnichov: Edition text + kritik, 2008.
  23. Vladislav Vančura, Řád nové tvorby. Praha: Svoboda 1972.
  24. Vladimír Tůma, Těžký život dobrodruha. Praha: Nakladatelství V. Jedličky, 1941.
  25. Slavomír Magál - Miloš Mistrík - Martin Solík (eds.): Masmediálna komunikácia a realita I. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM 2009.
  26. Slavomír Magál - Miloš Mistrík - Martin Solík (eds.): K problémom mediálnej komunikácie I. Aktuálne otázky mediálnej kultury. Komunikačný diskurz. Audiovizuálna kreativita. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM 2010.
  27. Eduard Fiker, Paklíč: humoristický detektivní román. Praha: Orbis 1941.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.