Iluminace 2018, 30(4):9-30 | DOI: 10.58193/ilu.1587
Tramps Wandering the "New Europe". The Reich's Film Politics and the Export Capacity of the Protectorate's Cinema
- Masarykova univerzita
In the second half of the 1930th Czech film industry increased its ambitions regarding the export of Czech films. The occupation changed the form of and conditions for the export, but it did not stop completely. On the contrary, the export was developing rather extensively event though it was controlled by the Reich through the company Transit Film. This company aimed at controlling the distribution channels of films in European cinemas and implement cultural-political goals of the Reich's Ministry of Propaganda. These goals included strict regulation of import of foreign films to Germany, and as a result, only three Czech films were introduced to the vast market: Krok do tmy, Modrý závoj, and by the end of the Protectorate era also Noční motýl. Big production companies of the Protectorate era Lucernafilm and Nationalfilm did not expect this, and the owner of Lucernafilm Miloš Havel tried to use all his power to create the best possible conditions to sell Czech films abroad.
Havel did not succeed to make these changes concerning the Reich's market, yet owing mainly to his effort, the conditions for sales improved nevertheless. In the spring of 1942, the ban on the export of Protectorate films was lifted, and Havel reached an agreement with Transit regarding the conditions for Lucernafilm and other production companies. However, he did not manage to secure access to the Reich's market even after complaints addressed to the Reich's Ministry of Propaganda near the end of the war. Despite that, the hopes the Protectorate production companies had regarding the export of their films were not unfruitful. The films Noční motýl and Krok do tmy were successful on the Reich's market in comparison to other foreign productions. Most importantly, 34 films were exported to other European countries (most frequently Noční motýl, Ohnivé léto, and Maskovaná milenka - each of them to 9 countries). The exported Protectorate films accomplished higher profits than the majority of other non-German production.
The research focused on the export plans and reality of Czech Protectorate production revealed two significant facts. Firstly, Czech film producers were thinking about film export even at times when it was utterly impossible. Even during that time, such considerations played a role in decisions regarding individual projects and their financial support in two ways: from the perspective of possible profits from investments generated after the war; and as an alternative to non-export, purely "Czech" films. Secondly, the relatively wide and successful distribution of Czech films to many European countries. Thus, Czech films, in comparison to other European non-German films proved to feature significant transcultural attractiveness, and their success was able to influence the position of Czech cinema in the post-war era. Výzkum zaměřený na exportní plány a realitu české protektorátní produkce odhalil dvě významné skutečnosti. Za prvé, čeští filmoví producenti uvažovali o vývozu filmů i v době, kdy to bylo zcela nemožné. I v této době hrály tyto úvahy roli při rozhodování o jednotlivých projektech a jejich finanční podpoře, a to ve dvou směrech: z hlediska možných zisků z investic vytvořených po válce a jako alternativa k neexportním, ryze „českým“ filmům. Za druhé pak poměrně široká a úspěšná distribuce českých filmů do mnoha evropských zemí. České filmy se tak ve srovnání s jinými evropskými neněmeckými filmy ukázaly jako výrazně transkulturně atraktivní a jejich úspěch dokázal ovlivnit postavení české kinematografie v poválečném období.
Keywords: Protectorate of Bohemia and Moravia, Second World War, Nazism, film production, film distribution, international relations
Published: December 1, 2018 Show citation
References
- Ivan Klimeš, Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945. Praha: Univerzita Karlova v Praze 2016.
- Ivan Klimeš, Jazykové verze českých filmů a filmový průmysl v ČSR ve 30. letech. Iluminace 16, 2004, č. 2, s. 61-76.
- Jiří Horníček, Gustav Machatý. Touha dělat film. Brno: Host 2011.
- Petr Szczepanik, Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. Brno: Host 2009.
- Antonín Klimek, Velké dějiny zemí Koruny české, sv. XIV, 1929-1938. Praha - Litomyšl: Paseka 2002.
- Antonín Klimek, Velké dějiny zemí Koruny české, sv. XIII, 1918-1929. Praha - Litomyšl: Paseka 2000.
- Richard Stojar, Malá dohoda a střední Evropa 1933-1938. Cesta od velmocenských ambicí regionální bezpečnostní organizace k jejímu zániku. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita 2006.
- Jaroslav A. Menčík, Suchá fakta pro poučení. Filmová politika 2, 1935, č. 41, s. 1.
- Jiří Havelka, Kronika našeho filmu 1898-1965. Praha: Filmový ústav 1967.
- Jiří Havelka, Čs. filmové hospodářství 1937. Praha: Knihovna Filmového kurýru 1938.
- Gernot Heiss - Ivan Klimeš, Obrazy času. Český a rakouský film 30. let / Bilder der Zeit: Tschechischer und österreichischer Film der 30er Jahre. Praha: NFA 2013.
- Benjamin G. Martin, The Nazi-Fascist New Order for European Culture. Cambridge - London: Harvard University Press 2016.
- Joseph Goebbels, Deníky 1940-1942, sv. 4. Praha: Naše vojsko 2010.
- Irresistible Empire. America's Advance through 20th-Century Europe. Cambridge - London: Harvard University Press 2005.
- Bogusław Drewniak, Der deutsche Film 1938-1945. Ein Gesamtüberblick. Düsseldorf: Droste Verlag 1987.
- Mark Mazower, Governing the World. The History of an Idea, 1815 to the Present. London: Penguin Books 2012.
- Geoffrey Nowell-Smith - Steven Ricci (eds.), Hollywood and Europe. Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: BFI 1998.
- Mark Mazower, Hitlerova říše. Nacistická vláda v okupované Evropě. Brno: Jota 2009.
- Slavomír Magál - Dana Petranová - Martin Solík (eds.), K problémom komunikácie I. Aktuálne otázky mediálnej kultury. Komunikačný diskurz. Audiovizuálna kreativita. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM 2010.
- David Stephen Frey, A Smashing Success? The Paradox of Hungarian Cultural Imperialism in Nazi New Order Europe, 1939-42. Journal of Contemporary History 51, 2016, č. 3, s. 578.
Go to original source...
- Roel Vande Winkel - David Welch (eds.), Cinema and the Swastika. The International Expansion of the Third Reich. London - New York: Palgrave Macmillan 2007.
- Corey Ross, Media and the Making of Modern Germany. Mass Communications, Society, and Politics from the Empire to the Third Reich. Oxford - New York: Oxford University Press 2008.
Go to original source...
- Jiří Havelka, Filmové hospodářství 1938. Praha: Knihovna Filmového kurýru 1939.
- Christelle Georgette Le Faucheur, Defining Nazi Film: The Film Press and the German Cinematic Project, 1933-1945. Disertační práce. Austin: University of Texas, s. 358-359.
- Jiří Havelka, Filmové hospodářství v zemích českých a na Slovensku 1939 až 1945. Praha: Čs. filmové nakladatelství 1946.
- Libuše Otáhalová - Milada Červinková, Dokumenty z historie československé politiky 1939-1943. Praha: Academia 1966.
- Die Tagebücher von Joseph Goebbels. Teil I. Aufzeichnungen 1923-1941, Band 7 - Juli 1939 - März 1940. München: K. G. Saur 1998.
- Dohoda o budoucí úpravě filmových záležitostí v protektorátu. Iluminace 14, 2002, č. 4, s. 110.
- Jacqueline Reich - Piero Garofalo (eds.), Re-Viewing Fascism. Italian Cinema, 1922-1943. Bloomington-Indianapolis: Indiana University Press.
- Pavel Skopal, Užitečná detektivka. Vliv proměny kulturních hodnot na recepci detektivního filmu v protektorátním období. Iluminace 30, 2018, č. 3, s. 5-22.
Go to original source...
- Zdeněk Štábla, Data a fakta z dějin čs. kinematografie, sv. 4. Praha: Československý filmový ústav 1990.
- Petr Bednařík, Arizace české kinematografie. Praha: Univerzita Karlova v Praze 2003.
- Krystyna Wanatowiczová, Miloš Havel - český filmový magnát. Praha: Knihovna Václava Havla 2013.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.