Iluminace 2019, 31(2):45-65 | DOI: 10.58193/ilu.1619
Umírněná diverzita. Český dokumentární film mezi platformami
- Univerzita Karlova
Tato studie zkoumá proměnu dokumentárních formátů a žánrů prostřednictvím online distribuce a účasti v České republice. Na základě rozhovorů s aktéry dokumentárního průmyslu, analýzy míry participace konkrétních dokumentárních filmů (projektů) a analýzy produkčních strategií a programové nabídky online televizí analyzuje, do jaké míry nové trendy skutečně ovlivnily dokumentární tvorbu v České republice. Zaměřuje se především na míru otevřenosti a prostupnosti mezi tradičními aktéry a institucemi dokumentárního průmyslu a novými aktéry či subdisciplínami, zkoumá způsoby spolupráce a spolutvorby na digitálních dokumentárních projektech, zda a jak se mění profesionální dokumentaristická komunita a jak nové podněty a postupy ovlivňují pojetí toho, co je profesionální komunitou vnímáno jako „dokument“. Zaměřuje se na tři klíčové oblasti - participativní projekty založené na crowdsourcingu a crowdfundingu, interaktivní dokumentární filmy a online televizní programy. Obecně studie zkoumá tezi, že situace v českém „digitálním dokumentu“ je ovlivněna místní tradicí dokumentární tvorby a tržním postavením malé národní kinematografie v širším rámci globálního mediálního průmyslu. V jednotlivých podkapitolách zasazuje situaci v České republice do kontextu obecnějších zahraničních trendů a na tomto pozadí ji vysvětluje.
Klíčová slova: dokumentární film, online distribuce, participace, interaktivní dokument, crowdfunding, online televize
Moderate Diversity. Czech Documentary Film between Platforms
This study explores the transformation of documentary formats and genres through online distribution and participation in the Czech Republic. Based on interviews with the actors of the documentary industry, analysis of the participatory level of specific documentary films (projects) and analysis of production strategies and programming of online television, it analyzes the extent to which new trends truly influenced documentary filmmaking in the Czech Republic. It focuses primarily on the degree of openness and permeability between traditional actors and institutions of the documentary industry and new actors or sub-disciplines, explores ways of collaborating and co-creating on digital documentary projects, whether and how the professional documentary professional community is changing, and how new impulses and practices influence the concept of what is perceived as "documentary" by the professional community. It focuses on three key areas - participatory projects based on crowdsourcing and crowdfunding, interactive documentaries, and online television programming. In general, the study explores the thesis that the situation in the Czech "digital document" is influenced by the local tradition of documentary filmmaking and the market position of small national cinema in the wider framework of global media industries. In the individual subchapters it puts the situation in the Czech Republic into the context of more general foreign trends and explains it against this background.
Keywords: documentary film, online distribution, participation, interactive documentary, crowdfunding, online TV
Zveřejněno: 1. červen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Thomas Austin, Watching the World. Screen Documentary and Audiences. Manchester: Manchester University Press 2008.
- Justin Wyatt, High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin: University of Texas Press 1994.
Přejít k původnímu zdroji...
- Thomas Austin - Wilma de Jong (eds.), Rethinking Documentary. New Perspectives, New Practices. Berkshire: McGill Open University Press 2008.
- Kate Nash - Craig Hight - Catherine Summerhayes (eds.), New Documentary Ecologies. Emerging Platforms, Practices and Discourses. Palgrave Macmillan 2014.
Přejít k původnímu zdroji...
- Caty Borum Chattoo - William Harder, The State of the Documentary Field. 2018 Study of Documentary Professionals. Dostupné online:, [cit. 17. 6. 2019].
- Learning from Documentary Audiences: A Market Research Study. Dostupné online:, [cit. 17. 6. 2019].
- Ramon Lobato, Netflix Nations. The Geography of Digital Distribution. New York: NYU Press 2019.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pat Aufderheide, The Changing Documentary Marketplace. Cineaste 30, 2005, č. 3, s. 24-28.
- Yearbook 2016. Key Trends. European Audiovisual Observatory 2017. Dostupné online:, [cit. 17. 6. 2019].
- Yearbook 2018/2019. Key Trends. European Audiovisual Observatory 2019, s. 10. Dostupné online:, [cit. 17. 6. 2019].
- Christian Grece, How do films circulate on VOD services and in cinemas in the European Union? A comparative analysis. European Audiovisual Observatory 2016. Dostupné online:, [cit. 17. 6. 2019].
- Craig Hight, The Field of Digital Documentary: a Challenge to Documentary Theorists. Studies in Documentary Film 2, 2008, č. 1, s. 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Andrew Murphie, Making Sense, the Transformation of Documentary by Digital and Networked Media. Studies in Documentary Film 8, 2014, č. 3, s. 188-204.
Přejít k původnímu zdroji...
- Katerina Cizek - William Uricchio, et al., Collective Wisdom. Co-Creating Media within Communities, across Disciplines and with Algorithms. MIT PubPub 2019. Dostupné online:, [cit. 17. 6. 2019].
- James Bennett - Niki Strange (eds.), Television as Digital Media. Durham - London: Duke University Press 2011.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lucie Česálková, Krátký webový dokument je svébytný umělecký druh. Rozhovor s Charliem Phillipsem. Iluminace 28, 2016, č. 3, s. 129-132.
- Gillian Doyle, Multi-platform Media and the Miracle of the Loaves and Fishes. Journal of Media and Business Studies 12, 2015, č. 1, s. 49-65.
Přejít k původnímu zdroji...
- David Philip Green - Simon Bowen - Jonathan Hook - Peter Wright, Enabling Polyvocality in Interactive Documentaries through Structural Participation. Interactive Design Methodologies, May 6-11, Denver, s. 6317-6329.
- Ramaswami Harindranath, Online Crowd-sourced Documentary and the Politics of Veridicality and Autority. Studies in Documentary Film 8, 2014, č. 3, s. 179-187.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ramaswami Harindranath, Online dokumenty vytvářené formou crowdsourcingu a politika důvěryhodnosti a autority. Dostupné online:, [cit. 17. 6. 2019].
- Daren C. Brabham, Crowdsourcing. Cambridge: MIT Press 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ioana Literat, The Work of Art in the Age of Mediated Participation: Crowdsourced Art and Collective Creativity. International Journal of Communication 6, 2012, s. 2962-2984.
- James G. Webster, The Marketplace of Attention. How Audiences Take Shape in a Digital Age. Cambridge: MIT Press 2014.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jérôme Méric - Isabelle Maque - Julienne Brabet (eds.), International Perspectives on Crowdfunding: Positive, Normative and Critical Theory. Bingley: Emerald Publishing 2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Robert de Fillippi - Patrik Wikström (eds.), International Perspectives on Business Innovation and Disruption in the Creative Industries. Film, Video and Photography. Cheltenham - Northampton: Edward Elgard Publishing 2014.
Přejít k původnímu zdroji...
- Deepti Ruth Azariah, Beyond the blog: The networked self of travel bloggers on Twitter. PLATFORM: Journal of Media and Communication 4, 2012, č. 1, s. 63-78.
- José van Dijk - Thomas Poell, Making Public Television Social. Public Service Broadcasting and the Challenges of Social Media. Television and New Media 16, 2015, č. 2, s. 148-164.
Přejít k původnímu zdroji...
- James Bennett - Niki Strange, The BBC's Second Shift Aesthetics. Interactive Television, Multiplatform Projects and Public Service Content for a Digital Era. Media International Australia 2008, č. 126, s. 106-119.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mary Debrett, Reinventing Public Service Television for the Digital Future. Bristol - Chicago: Intellect 2010.
- Catherine Johnson, Online TV. London - New York: Routledge 2019.
Přejít k původnímu zdroji...
- Aymar Jean Christian, Open TV: Innovation beyond Hollywood and the Rise of Web Television. New York: New York University Press 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
- David Waterman - Ryland Sherman - Sung Wook Ji, The Economics of Online Television: Industry Development, Aggregation, and "TV Everywhere". Telecommunications Policy 37, 2013, č. 9, s. 725-736.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dorota Vašíčková - Petr Szczepanik, Web TV as a Public Service: The Case of Stream.cz, the East Central European Answer to YouTube. Media Industries 5, 2018, č. 2, s. 69-91.
- Anna Zoellner, Professional Ideology and Program Conventions: Documentary Development in Independent British Television Production. Mass Communication & Society 12, 2009, č. 4, s. 503-536.
Přejít k původnímu zdroji...
- Inge Ejbye Sørensen, Crowdsourcing and Outsourcing: the Impact of Online Funding and Distribution on the Documentary Film Industry in the UK. Media, Culture and Society 34, 2012, č. 6, s. 726-743.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.