Iluminace, 2019 (roč. 31), číslo 2
Současný český dokument


Editorial

Současný český dokumentární film

Contemporary Czech Documentary Film

Lucie Česálková, Magda Španihelová

Iluminace 2019, 31(2):5-6  

Články k tématu

Ekosystém institucí českého dokumentárního filmu. Vzorce spolupráce a využití

Ecosystem of Czech Documentary Film Institutions. Patterns of Cooperation and Usage

Magda Španihelová

Iluminace 2019, 31(2):7-24 | DOI: 10.58193/ilu.1617  

Cílem této práce je odhalit systém aktérů, kteří utvářeli prostředí českého dokumentárního filmu a jeho proměny v posledních deseti letech. Jedná se o významné instituce, jako jsou televize, Státní fond kinematografie, festivaly a instituce věnující se vzdělávání filmových profesionálů. Ekologická perspektiva umožňuje nahlédnout jednotlivé aspekty i celkový systém. Z této perspektivy vyvstávají různé paralely se životem, vztahy a udržitelností v přírodě, které se stávají nástrojem pro analýzu vztahů v mediálním světě. Studium ekosystému institucí dokumentárního filmu se opírá o výzkum prostředí prostřednictvím jednotlivých aktérů, kteří v systému působí,...

Začátek nové éry. Utváření stabilního zázemí dokumentární produkce pro kina v ČR

The Beginning of a New Era. Creating a Stable Background of Documentary Production for Cinemas in the Czech Republic

Jitka Lanšperková

Iluminace 2019, 31(2):25-44 | DOI: 10.58193/ilu.1618  

Tento text se zaměřuje na výsledky studie produkčních strategií dokumentárních filmů uváděných v kinech v České republice od roku 2012 do roku 2016. Rok 2012 je stanoven jako počátek sledovaného období, protože v té době vznikl nový Státní fond kinematografie; státní podpora filmového průmyslu se tedy definitivně stabilizovala. Analýza se točí kolem vztahů českých produkčních společností a producentů se všemi (většinou veřejnoprávními) institucemi, které se věnují dokumentární tvorbě, jako jsou Státní fond kinematografie, Česká televize a HBO Europe. Za tímto účelem byla použita metoda založená na polostrukturovaných rozhovorech s producenty, ekonomické/oborové...

Umírněná diverzita. Český dokumentární film mezi platformami

Moderate Diversity. Czech Documentary Film between Platforms

Lucie Česálková

Iluminace 2019, 31(2):45-65 | DOI: 10.58193/ilu.1619  

Tato studie zkoumá proměnu dokumentárních formátů a žánrů prostřednictvím online distribuce a účasti v České republice. Na základě rozhovorů s aktéry dokumentárního průmyslu, analýzy míry participace konkrétních dokumentárních filmů (projektů) a analýzy produkčních strategií a programové nabídky online televizí analyzuje, do jaké míry nové trendy skutečně ovlivnily dokumentární tvorbu v České republice. Zaměřuje se především na míru otevřenosti a prostupnosti mezi tradičními aktéry a institucemi dokumentárního průmyslu a novými aktéry či subdisciplínami, zkoumá způsoby spolupráce a spolutvorby na digitálních dokumentárních projektech, zda a jak se...

Jak veřejnoprávní televize experimentuje s reality TV

How Public Television Experiments with Reality TV

Kateřina Šardická

Iluminace 2019, 31(2):67-87 | DOI: 10.58193/ilu.1620  

Ustanovení o veřejné službě zahrnují poskytování obsahu, který informuje a vzdělává, pomáhá představit národ, obohacuje život a kulturu jeho občanů. Reality TV je jedním z nejrozvíjejících se, nejživějších a nejkontroverznějších žánrů v současném televizním vysílání od populární kultury, sportu, životního stylu až po umění nebo menšiny. Její genealogie vychází z dokumentárních filmů, ale dnes je ve srovnání s uměleckým dokumentem považována za dno televizního průmyslu. Jak ale tento trend reality TV ovlivnil veřejnoprávní vysílání? Tento článek se zaměřuje na Reality TV produkovanou Českou televizí veřejné služby (dále jen ČT), největší (a jedinou)...

Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média

Found Footage Effect. Digital Kříženecký and the Crack-up of the Film Medium

Jiří Anger

Iluminace 2019, 31(2):89-117 | DOI: 10.58193/ilu.1621  

Digitalizace všech dochovaných filmů Jana Kříženeckého, tzv. průkopníka české kinematografie, dala vzniknout filmovým artefaktům s nejistým mediálním statusem. Zatímco těží z křišťálově čisté kvality HD videa a mnoha nových možností variací a oběhu, rozpadající se materialita nitrátových kopií a negativů nebyla smazána, ale o to více zviditelněna. Cílem tohoto příspěvku je prozkoumat, jak tato hybridnost ovlivňuje estetické působení filmů, zejména jak tyto filmy přibližuje určité tradici experimentální found footage filmové tvorby, která zahrnuje deformativní postupy a pohrává si s napětím mezi obrazovou a hmotnou složkou filmového obrazu (a „praskáním“,...

Rozhovory

Efemérnost nových platforem a formátů je pro dokumentární historiografii výzvou. Rozhovor s Kate Nashovou

The Ephemerality of New Platforms and Formats is a Challenge for Documentary Historiography. An Interview with Kate Nash

Lucie Česálková

Iluminace 2019, 31(2):119-124  

Obzor

Musí médium zmizet? (Kateřina Krtilová - Kateřina Svatoňová /eds./, Mizení: Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného)

Does the Medium Have to Disappear? (Kateřina Krtilová - Kateřina Svatoňová /eds./, Mizení: Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného)

Julie Koblížková Wittlichová

Iluminace 2019, 31(2):135-140  

Pohled jako kolektivní praxe. Způsoby vidění pro 21. století (Nicholas Mirzoeff, Jak vidět svět)

Gaze as a Collective Practice. Ways of Vision for the 21st Century (Nicholas Mirzoeff, Jak vidět svět)

Noemi Purkrábková, Jiří Sirůček

Iluminace 2019, 31(2):141-146  

Mezioborové objevování zpravodajského filmu (Ciara Chambers - Mats Jönsson - Roel Vande Winkel /eds./, Researching Newsreels: Local, National and Transnational Case Studies)

Interdisciplinary Discoveries of Newsreels (Ciara Chambers - Mats Jönsson - Roel Vande Winkel /eds./, Researching Newsreels: Local, National and Transnational Case Studies)

Alena Šlingerová

Iluminace 2019, 31(2):147-150  

Hlasy z praxe

Nejde jen o jednotlivce, ale i o instituce. Rozhovor s Mikaelem Opstrupem

It Is Not Only about Individuals but also Institutions. An Interview with Mikael Opstrup

Magda Španihelová

Iluminace 2019, 31(2):125-129  

Ad fontes

Věra Ferbasová (1913-1976)

Kristýna Doležalová

Iluminace 2019, 31(2):130-134 | DOI: 10.58193/ilu.1624  

Příloha

Nech ten obraz hořet. Found footage a horor filmové matérie

Let the Image Burn. Found Footage and the Horror of Film Materiality

Jiří Anger

Iluminace 2019, 31(2):151-158 | DOI: 10.58193/ilu.1628  

Z přírůstků Knihovny NFA

New Acquisitions of the NFA Library

Iluminace 2019, 31(2):159-170