Iluminace, 2019 (roč. 31), číslo 2
Současný český dokument
Editorial
Současný český dokumentární film
Contemporary Czech Documentary Film
Lucie Česálková, Magda Španihelová
Iluminace 2019, 31(2):5-6
Články k tématu
Ekosystém institucí českého dokumentárního filmu. Vzorce spolupráce a využití
Ecosystem of Czech Documentary Film Institutions. Patterns of Cooperation and Usage
Magda Španihelová
Iluminace 2019, 31(2):7-24 | DOI: 10.58193/ilu.1617
Cílem této práce je odhalit systém aktérů, kteří utvářeli prostředí českého dokumentárního filmu a jeho proměny v posledních deseti letech. Jedná se o významné instituce, jako jsou televize, Státní fond kinematografie, festivaly a instituce věnující se vzdělávání filmových profesionálů. Ekologická perspektiva umožňuje nahlédnout jednotlivé aspekty i celkový systém. Z této perspektivy vyvstávají různé paralely se životem, vztahy a udržitelností v přírodě, které se stávají nástrojem pro analýzu vztahů v mediálním světě. Studium ekosystému institucí dokumentárního filmu se opírá o výzkum prostředí prostřednictvím jednotlivých aktérů, kteří v systému působí,...
Začátek nové éry. Utváření stabilního zázemí dokumentární produkce pro kina v ČR
The Beginning of a New Era. Creating a Stable Background of Documentary Production for Cinemas in the Czech Republic
Jitka Lanšperková
Iluminace 2019, 31(2):25-44 | DOI: 10.58193/ilu.1618
Tento text se zaměřuje na výsledky studie produkčních strategií dokumentárních filmů uváděných v kinech v České republice od roku 2012 do roku 2016. Rok 2012 je stanoven jako počátek sledovaného období, protože v té době vznikl nový Státní fond kinematografie; státní podpora filmového průmyslu se tedy definitivně stabilizovala. Analýza se točí kolem vztahů českých produkčních společností a producentů se všemi (většinou veřejnoprávními) institucemi, které se věnují dokumentární tvorbě, jako jsou Státní fond kinematografie, Česká televize a HBO Europe. Za tímto účelem byla použita metoda založená na polostrukturovaných rozhovorech s producenty, ekonomické/oborové...
Umírněná diverzita. Český dokumentární film mezi platformami
Moderate Diversity. Czech Documentary Film between Platforms
Lucie Česálková
Iluminace 2019, 31(2):45-65 | DOI: 10.58193/ilu.1619
Tato studie zkoumá proměnu dokumentárních formátů a žánrů prostřednictvím online distribuce a účasti v České republice. Na základě rozhovorů s aktéry dokumentárního průmyslu, analýzy míry participace konkrétních dokumentárních filmů (projektů) a analýzy produkčních strategií a programové nabídky online televizí analyzuje, do jaké míry nové trendy skutečně ovlivnily dokumentární tvorbu v České republice. Zaměřuje se především na míru otevřenosti a prostupnosti mezi tradičními aktéry a institucemi dokumentárního průmyslu a novými aktéry či subdisciplínami, zkoumá způsoby spolupráce a spolutvorby na digitálních dokumentárních projektech, zda a jak se...
Jak veřejnoprávní televize experimentuje s reality TV
How Public Television Experiments with Reality TV
Kateřina Šardická
Iluminace 2019, 31(2):67-87 | DOI: 10.58193/ilu.1620
Ustanovení o veřejné službě zahrnují poskytování obsahu, který informuje a vzdělává, pomáhá představit národ, obohacuje život a kulturu jeho občanů. Reality TV je jedním z nejrozvíjejících se, nejživějších a nejkontroverznějších žánrů v současném televizním vysílání od populární kultury, sportu, životního stylu až po umění nebo menšiny. Její genealogie vychází z dokumentárních filmů, ale dnes je ve srovnání s uměleckým dokumentem považována za dno televizního průmyslu. Jak ale tento trend reality TV ovlivnil veřejnoprávní vysílání? Tento článek se zaměřuje na Reality TV produkovanou Českou televizí veřejné služby (dále jen ČT), největší (a jedinou)...
Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média
Found Footage Effect. Digital Kříženecký and the Crack-up of the Film Medium
Jiří Anger
Iluminace 2019, 31(2):89-117 | DOI: 10.58193/ilu.1621
Digitalizace všech dochovaných filmů Jana Kříženeckého, tzv. průkopníka české kinematografie, dala vzniknout filmovým artefaktům s nejistým mediálním statusem. Zatímco těží z křišťálově čisté kvality HD videa a mnoha nových možností variací a oběhu, rozpadající se materialita nitrátových kopií a negativů nebyla smazána, ale o to více zviditelněna. Cílem tohoto příspěvku je prozkoumat, jak tato hybridnost ovlivňuje estetické působení filmů, zejména jak tyto filmy přibližuje určité tradici experimentální found footage filmové tvorby, která zahrnuje deformativní postupy a pohrává si s napětím mezi obrazovou a hmotnou složkou filmového obrazu (a „praskáním“,...
Rozhovory
Efemérnost nových platforem a formátů je pro dokumentární historiografii výzvou. Rozhovor s Kate Nashovou
The Ephemerality of New Platforms and Formats is a Challenge for Documentary Historiography. An Interview with Kate Nash
Lucie Česálková
Iluminace 2019, 31(2):119-124
Obzor
Musí médium zmizet? (Kateřina Krtilová - Kateřina Svatoňová /eds./, Mizení: Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného)
Does the Medium Have to Disappear? (Kateřina Krtilová - Kateřina Svatoňová /eds./, Mizení: Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného)
Julie Koblížková Wittlichová
Iluminace 2019, 31(2):135-140
Pohled jako kolektivní praxe. Způsoby vidění pro 21. století (Nicholas Mirzoeff, Jak vidět svět)
Gaze as a Collective Practice. Ways of Vision for the 21st Century (Nicholas Mirzoeff, Jak vidět svět)
Noemi Purkrábková, Jiří Sirůček
Iluminace 2019, 31(2):141-146
Mezioborové objevování zpravodajského filmu (Ciara Chambers - Mats Jönsson - Roel Vande Winkel /eds./, Researching Newsreels: Local, National and Transnational Case Studies)
Interdisciplinary Discoveries of Newsreels (Ciara Chambers - Mats Jönsson - Roel Vande Winkel /eds./, Researching Newsreels: Local, National and Transnational Case Studies)
Alena Šlingerová
Iluminace 2019, 31(2):147-150
Hlasy z praxe
Nejde jen o jednotlivce, ale i o instituce. Rozhovor s Mikaelem Opstrupem
It Is Not Only about Individuals but also Institutions. An Interview with Mikael Opstrup
Magda Španihelová
Iluminace 2019, 31(2):125-129
Ad fontes
Věra Ferbasová (1913-1976)
Kristýna Doležalová
Iluminace 2019, 31(2):130-134 | DOI: 10.58193/ilu.1624
Příloha
Nech ten obraz hořet. Found footage a horor filmové matérie
Let the Image Burn. Found Footage and the Horror of Film Materiality
Jiří Anger
Iluminace 2019, 31(2):151-158 | DOI: 10.58193/ilu.1628
Z přírůstků Knihovny NFA
New Acquisitions of the NFA Library
Iluminace 2019, 31(2):159-170