Iluminace 2019, 31(2):89-117 | DOI: 10.58193/ilu.1621
Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média
- Národní filmový archiv
Digitalizace všech dochovaných filmů Jana Kříženeckého, tzv. průkopníka české kinematografie, dala vzniknout filmovým artefaktům s nejistým mediálním statusem. Zatímco těží z křišťálově čisté kvality HD videa a mnoha nových možností variací a oběhu, rozpadající se materialita nitrátových kopií a negativů nebyla smazána, ale o to více zviditelněna. Cílem tohoto příspěvku je prozkoumat, jak tato hybridnost ovlivňuje estetické působení filmů, zejména jak tyto filmy přibližuje určité tradici experimentální found footage filmové tvorby, která zahrnuje deformativní postupy a pohrává si s napětím mezi obrazovou a hmotnou složkou filmového obrazu (a „praskáním“, které toto napětí udržuje při životě). Ukazuje se, jak úzce se prolínají deformativní postupy experimentální kinematografie a destruktivní operace archivních audiovizuálních dokumentů. Dále je také zdůrazněno, jak hybridní materialita digitalizovaných artefaktů a její nezáměrné pronikání do obrazových významů filmů může způsobit, že mnohé ontologické a epistemologické problémy filmového média uvidíme v novém světle.
Klíčová slova: Jan Kříženecký, digitalizace, materialita, found footage, prasklina
Found Footage Effect. Digital Kříženecký and the Crack-up of the Film Medium
The digitization of all preserved films by Jan Kříženecký, the so-called pioneer of Czech cinema, gave birth to filmic artifacts with uncertain media status. While they benefit from the crystal clear quality of HD video and many new options for variation and circulation, the decaying materiality of nitrate prints and negatives has not been effaced but made all the more visible. This paper aims to examine how this hybridity influences the aesthetic effects of the films, notably how it brings these films closer to a certain tradition of experimental found footage filmmaking that involves deformative practices and plays with the tension between figurative and material components of the film image (and the "crack-up" that keeps this tension alive). The alignment between Kříženecký's early cinematic works and found footage is highlighted to show how the deformative practices of experimental cinema and destructive operations of archival audiovisual documents are closely entwined. Furthermore, it also emphasizes how the hybrid materiality of the digitized artifacts and its unintentional infiltration into the figurative meanings of the films can make us see many ontological and epistemological problems of the film medium in a new light.
Keywords: Jan Kříženecký, digitization, materiality, found footage, crack-up
Zveřejněno: 1. červen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Jeanne Pommeau - Jiří Anger, The Digitization of Jan Kříženecký's Films. Iluminace 31, 2019, č. 1, s. 104-105.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lucie Česálková (ed.), Zpět k českému filmu. Praha: NFA 2017.
- Lucie Česálková, Atomy věčnosti. Praha: NFA 2014.
- Lev Manovich, Software Takes Command. New York: Bloomsbury Academic 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kateřina Svatoňová, Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia 2013.
- Jihoon Kim, Between Film, Video, and the Digital: Hybrid Moving Images in the Post-Media Age. New York: Bloomsbury 2016.
- Paolo Cherchi Usai, The Death of Cinema: History, Cultural Memory, and the Digital Dark Age. London: BFI 2001.
- Giovanna Fossati, From Grain to Pixel: The Archival Life of Film in Transition. Amsterdam: Amsterdam University Press 2010.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jaimie Baron, The Archive Effect: Found Footage and the Audiovisual Experience of History. London: Routledge 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Catherine Russell, Archiveology: Walter Benjamin and Archival Film Practices. Durham: Duke University Press 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
- D. N. Rodowick, What Philosophy Wants from Images. Chicago: University of Chicago Press 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
- William Wees, Recycled Images: The Art and Politics of Found Footage Films. New York: Anthology Film Archives 1993.
- Steve Anderson, Technologies of History: Visual Media and the Eccentricities of the Past. Lebanon: Dartmouth College Press 2011.
- Paul Arthur, A Line of Sight: American Avant-garde Film Since 1965. Minneapolis: University of Minnesota Press 2005.
- Peter Tscherkassky (ed.), Film Unframed: A History of Austrian Avant-Garde Cinema. Vienna: Austrian Film Museum 2012.
- Akira Mizuta Lippit, Ex-Cinema: From a Theory of Experimental Film and Video. Berkeley: University of California Press 2012.
- Bernd Herzogenrath (ed.), The Films of Bill Morrison: Aesthetics of the Archive. Amsterdam: Amsterdam University Press 2017.
Přejít k původnímu zdroji...
- Malcolm Le Grice, Experimental Cinema in the Digital Age. London: BFI 2001.
Přejít k původnímu zdroji...
- Alejandro Bachmann, The Trace of Walk That Has Taken Place - A Conversation with Peter Tscherkassky. Found Footage Magazine 4, 2018, č. 4, s. 30.
- Eric Thouvenel, How "Found Footage" Films Made Me Think Twice About Film History. Cinéma & Cie 8, 2008, č. 10, s. 97-103.
- Jaap Guldemond - Giovanna Fossati - Marente Bloemheuvel (eds.), Found Footage: Cinema Exposed. Amsterdam: Amsterdam University Press 2012.
- Raymond Bellour, Analysis in Flames. Diacritics 15, 1985, č. 1, s. 54-56.
Přejít k původnímu zdroji...
- Giovanna Fossati et al., The Colour Fantastic: Chromatic Worlds of Silent Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
- André Gaudreault - Philippe Marion, The End of Cinema? A Medium in Crisis in the Digital Age. New York: Columbia University Press 2015.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shane Denson, Speculation, Transition, and the Passing of Post-cinema. Cinéma & Cie 16, 2016, č. 26-27, s. 24-26.
- Gian Luca Farinelli - Nicola Mazzanti (eds.), Il Cinema ritrovato: Teoria e metodologia del restauro cinematografico. Bologna: Grafis 1994.
- Roger Smither (ed.), This Film Is Dangerous: A Celebration of Nitrate Film. London: FIAF 2002.
Přejít k původnímu zdroji...
- Christine Gledhill - Linda Williams (eds.), Reinventing Film Studies. London: Arnold 2000.
- Mary Ann Doane, The Indexical and the Concept of Medium Specificity. Differences 18, 2007, č. 1, s. 128-152.
Přejít k původnímu zdroji...
- D. N. Rodowick, The Virtual Life of Film. Harvard: Harvard University Press 2007.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kim Knowles, Slow, Methodical, and Mulled Over: Analog Film Practice in the Age of the Digital. Cinema Journal 55, 2016, č. 2, s. 146-151.
Přejít k původnímu zdroji...
- André Bazin, Co je to film? Praha: Československý filmový ústav 1979.
- Rachel Schaff, The Photochemical Conditions of the Frame. Cinéma & Cie 16, 2016, č. 26-27, s. 56-59.
- Matthew Levine, A Poetic Archeology of Cinema: The Films of Bill Morrison. Found Footage Magazine 1, 2015, č. 1, s. 6-15.
- Leo Enticknap, Moving Image Technology: From Zoetrope to Digital. London and New York: Wallflower Press 2005.
- Michael Betancourt, Glitch Art in Theory and Practice: Critical Failures and Post-Digital Aesthetics. New York: Routledge 2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hillary Radner - Alistair Fox, Raymond Bellour: Cinema and the Moving Image. Edinburgh: Edinburgh University Press 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jay David Bolter - Richard Grusin, Imediace, hypermediace, remediace. Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 5-40.
- Sean Cubitt, The Shadow. MIRAJ Moving Image Research and Art Journal 2, 2013, č. 2, s. 187-197.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tom Gunning, Film atrakcí: Raný film, jeho diváci a avantgarda. Iluminace 13, 2001, č. 2, s. 51-57.
- Wanda Strauven (ed.), The Cinema of Attractions Reloaded. Amsterdam: Amsterdam University Press 2006.
Přejít k původnímu zdroji...
- Roland Barthes, Světlá komora: Vysvětlivky k fotografii. Bratislava: Archa 1994.
- Philip Watts, Roland Barthes' Cinema. New York: Oxford University Press 2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ben Brewster - Lea Jacobs, Theatre to Cinema: Stage Pictorialism and the Early Feature Film. Oxford: Oxford University Press 1997.
- Scott Curtis - Philippe Gauthier - Tom Gunning - Joshua Yumibe (eds.), The Image in Early Cinema: Form and Material. Bloomington: Indiana University Press 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gotthold Efraim Lessing, Laokoon čili o hranicích malířství a poesie. Praha: Státní Nakladatelství krásné literatury a umění 1960.
- Roland Barthes, Image, Music, Text. London: Fontana Press 1977.
Přejít k původnímu zdroji...
- Svetlana Boym, The Future of Nostalgia. New York: Basic Books 2001.
- Joseph Sgammato, Naked Came the Stranger: Eadweard Muybridge, Zoopraxographer (Thom Andersen, 1975). Senses of Cinema 20, 2018, č. 86. Dostupné online:, [cit. 18. 5. 2019].
- Thom Andersen, Slow Writing: Thom Andersen on Cinema. London: The Visible Press 2017.
- Mary Ann Doane, The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, the Archive. Cambridge: Harvard University Press 2002.
- Henri Bergson, Myšlení a pohyb. Praha: Mladá fronta 2003.
- Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie: Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann & synové 2004.
- Martin Loiperdinger - Bernd Elzer, Lumière's Arrival of the Train. Cinema's Founding Myth. The Moving Image 4, 2004, č. 1, s. 89-118.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ray Zone, A Note on "Cinema's Founding Myth". The Moving Image 5, 2005, č. 2, s. 146-147.
Přejít k původnímu zdroji...
- Paolo Cherchi Usai - David Francis - Alexander Horwath - Michael Loebenstein (eds.), Film Curatorship: Archives, Museums, and the Digital Marketplace. Wien: Österreichisches Filmmuseum - Synema Gesellschaft für Film und Medien 2008.
- Adolf Branald, My od filmu. Praha: Mladá fronta 1988.
- Tomáš Jirsa, Tváří v tvář beztvarosti: Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře. Brno: Host 2016.
- Steve F. Anderson, Technologies of History: Visual Media and the Eccentricity of the Past. Lebanon: University Press of New England 2011.
- Gábor Bódy's American Torso. Acta Univ. Sapientiae, Film and Media Studies 8, 2014, č. 1, s. 63.
- Václav Janoščík - Lukáš Likavčan - Jiří Růžička (eds.), Mysl v terénu: Filosofický realismus v 21. století. Praha: Akademie výtvarných umění 2018.
- Luka Arsenjuk, On the Impossibility of Object Oriented Film Theory. Discourse 38, 2016, č. 2, s. 206-207.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shane Denson, Postnaturalism: Frankenstein, Film, and the Anthropotechnical Interface. Berlin: Transcript Verlag 2014.
Přejít k původnímu zdroji...
- Robert Spadoni, Uncanny Bodies: The Coming of Sound Film and the Origins of the Horror Genre. Berkeley: University of California Press 2007.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shane Denson, Sight and Sound Conspire: Monstrous Audio-Vision in James Whale's Frankenstein. [in] Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 2, 2015, č. 4. Dostupné online:, [cit. 30. 6. 2019].
Přejít k původnímu zdroji...
- Mike Hoolboom (ed.), Al Razutis Iconoclast, 2009. Dostupné online:, [cit. 31. 5. 2019].
- Gilles Deleuze, Logika smyslu. Praha: Karolinum 2013.
- Shane Denson, The Algorithmic Nickelodeon. Medieninitiative, 2019. Dostupné online:, [cit. 31. 5. 2019].
- Zdeněk Štábla, Český kinematograf Jana Kříženeckého. Praha: Čs. filmový ústav 1977.
- Tomáš Dvořák (ed.), Fotografie, socha, objekt. Praha: NAMU 2017.
- Ivan Klimeš (ed.), Filmový sborník historický 3. Praha: Čs. filmový ústav 1992.
- Jaroslav Lopour, Satan's Best Ceremony: The Identification of Three Films by Jan Kříženecký. Iluminace 31, 2019, č. 1, s. 99-102.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hito Steyerl, The Wretched of the Screen. Berlin: Sternberg Press 2012.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.