Iluminace 2020, 32(2):5-29 | DOI: 10.58193/ilu.1662

Kdo, s kým, o čem, pro koho. Geneze formátu televizní písničky a spolupráce kulturních průmyslů v 60. letech v Československu

Miroslava Papežová
Univerzita Karlova

Tato studie je historickým výzkumným dílem zaměřeným na specifický audiovizuální formát zvaný televizní píseň, který byl předchůdcem hudebního videa a byl vytvářen Československou televizí od roku 1958. Výzkum se zaměřuje na počátky práce s tímto formátem až do roku 1968/1970, který byl historickým mezníkem představujícím zastavení liberalizačního procesu v Československu po invazi vedené Sovětským svazem 21. srpna 1968. Cílem této práce je objasnit vznik formátu televizní písně jako součásti televizní zábavy, která byla produkční oblastí pro natáčení tohoto formátu. Tato studie také dokazuje, jak pružný byl formát televizní písně a jak přispěl k flexibilnější a efektivnější spolupráci mezi kulturními odvětvími. Tato práce odhaluje synergii kulturních odvětví (divadlo, televize, film, rozhlasové vysílání, nahrávací společnosti) a také (ne)specifičnost jejich spolupráce v socialistickém státě a jeho ekonomice. Konečným cílem je nastínit nový pohled na audiovizuální formáty v kontextu 60. let 20. století a připravit tak půdu pro strukturovanější pohled na povahu a zvláštnosti audiovizuální produkce v tomto období v Československu.

Klíčová slova: televize, televizní písnička, videoklip, kulturní průmysly, popkultura

Who, with Whom, about What, for Whom. The Genesis of the Television Song Format and Culture Industries Cooperation in Czechoslovakia in the 1960s

This study is a historical research work focused on the specific audiovisual format called television song, which was the music video forerunner made by Czechoslovak Television since 1958. The research is focused on the early years of working with this format until 1968/1970, which was the historical milestone representing the shutdown of the liberalization process in Czechoslovakia following the Soviet-led invasion on 21st August 1968. The aim of this work is to clarify the genesis of the television song format as a part of television entertainment which was the production field for filming this format. This study also proves how elastic the format of the television song was and how it contributed to more flexible and effective cooperation among culture industries. This work reveals a synergy of culture industries (theatre, television, film, radio broadcasting companies, recording companies) as well as the (non)specificity of their cooperation in the socialist state and its economy. The final ambition is to outline a new perspective on the audiovisual formats in the context of the 1960s, thus paving the way to a more structured view about the nature and peculiarities of audiovisual production during this period in Czechoslovakia.

Keywords: television, music video, culture industries, pop culture, television entertainment

Zveřejněno: 1. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Papežová, M. (2020). Kdo, s kým, o čem, pro koho. Geneze formátu televizní písničky a spolupráce kulturních průmyslů v 60. letech v Československu. Iluminace32(2), 5-29. doi: 10.58193/ilu.1662
Stáhnout citaci

Reference

  1. Vladimír Sappak aj., Čtyřikrát o televizi. Praha: Československý spisovatel 1961.
  2. Jarmila Cysařová, Televize a moc 1953-1967. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR 1996.
  3. Usnesení a dokumenty ÚV KSČ od 11. sjezdu do celostátní konference 1960. Praha: Státní nakladatelství politické literatury 1960.
  4. Vladimír Krejča - Ctibor Tahy, Záverečná zpráva o výsledku výskumu vplyvu televízie na uspokojovanie kultúrnych potrieb pracujúcich na dedine v rámci výskumnej úlohy vplyvu hromadných prostriedkov informácií v rámci štátneho plánu XV-5/9. Praha - Bratislava: Osvetový ústav v Bratislave a v Prahe 1961-1963.
  5. Marie Valterová, Vratislav Blažek. Hráč před Bohem a lidmi. Praha: Achát 1998.
  6. Saul Austerlitz, Money for Nothing. A History of the Music Video from the Beatles to the White Stripes. New York: Continuum 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Josef Kotek, Dějiny české populární hudby a zpěvu (1918-1968). Praha: Academia 1998.
  8. Jaromír Hořec - Jan Hammer, Dvacet let v zápisníku. Taneční hudba a jazz. Sborník statí a příspěvků k otázkám jazzu a moderní taneční hudby 1, 1960, č. 1, s. 32.
  9. Miloš Bergl, Hledáme písničku pro všední den. Taneční hudba a jazz. Sborník statí a příspěvků k otázkám jazzu a moderní taneční hudby 2, 1961, č. 1, s. 59.
  10. Hledáme písničky pro všední den. Klavírní album. Písničky ze soutěže Hledáme písničku pro všední den 1961. Praha: Státní hudební vydavatelství 1961.
  11. Zpíváme s kytarou č. 4. 10 skladeb ze soutěže Hledáme písničku pro všední den 1958. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1959.
  12. Jan Müller - Petr Prajzler, Budování československého gramofonového průmyslu po druhé světové válce 1945-1963. Ústí nad Labem: Statutární město Ústí nad Labem 2017.
  13. Vladimír Dvořák, Všechny náhody mého života. Praha: SDN Kredit 1991.
  14. Jiří Knapík - Martin Franc aj., Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967. 2. díl. Praha: Academia 2012.
  15. Začalo to Redutou. Z text-appealů Divadla Na zábradlí, divadla Semafor a Paravan. Praha: Orbis 1964.
  16. Jaroslav Pacovský, Na vlnách rozhlasu (1923-1993). Praha: Český rozhlas 1993.
  17. Pavel Bár, 100 let Divadla Rokoko. Sborník vydaný u příležitosti 100. výročí založení Divadla Rokoko. Praha: Městská divadla pražská 2015.
  18. Milan Kruml, Televize? Televize! Procházka šesti dekádami televizního vysílání u nás pro začátečníky i pokročilé. Praha: Česká televize 2013.
  19. Šárka Gmiterková - Miroslava Papežová, Only a groomed woman deserves her name: Fashion, emancipation, and stardom in the Czechoslovak film musical The Lady of the Lines. Online:, [cit. 6. 7. 2020].
  20. Pavel Skopal, Filmová kultura severního trojúhelníku. Filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970. Brno: Host 2014.
  21. Ivan Soeldner, Kotě je solidní pro celý svět. Taneční hudba a jazz. Sborník statí a příspěvků k otázkám jazzu a moderní taneční hudby 4, 1963, č. 1, s. 79-80.
  22. Valter Feldstein, Televize včera, dnes, zítra. Praha: Orbis 1964.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.