Iluminace 2020, 32(4):29-46 | DOI: 10.58193/ilu.1683
Zboží především. Československá animace a reklama na počátku 60. let 20. století
- Národní muzeum
Klíčová slova: animovaný film, reklama, socialismus, zbožní fetišismus, Československo
Goods Above All. Czechoslovak Animation and Advertising in the Early 1960s
This study explains the popularity of animated advertising film in socialist Czechoslovakia in the early 1960s. It argues that animated advertising prevailed in the Czechoslovak socialist consumer and material culture of the early 1960s because it allowed to communicate a specific concept of goods and commodity fetishism within it, allowed to continue the cultural tradition of animated film in Czechoslovakia and benefit from its prestige both abroad, as well as in the internal domestic competition between the subjects of the advertising industry. At the same time, animation met the requirements of audiovisual advertising for changes in the way media content is consumed in connection with the rise of television, and last but not least, it has long been the preferred solution in discussions about the morality of socialist advertising.
Keywords: animated film, advertising, socialism, consumer fetishism, Czechoslovakia
Zveřejněno: 1. prosinec 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Esther Leslie, Hollywood Flatlands. Animation, Critical Theory and the Avant-garde. London - New York: Verso 2002.
- Natalya Chernysova, Soviet Consumer Culture in the Brezhnev Era. Oxford - New York: Routledge 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Olga Kravets - Pauline Maclaran - Steven Miles and Alladi Venkatesh (eds.), The Sage Handbook of Consumer Culture. Los Angeles - London: Sage 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ina Merkel, Utopie und Bedürfnis. Die Geschichte der Konsumkultur in der DDR. Köln: Böhlau Verlag 1999.
Přejít k původnímu zdroji...
- Patrick Hyder Patterson, Bought & Sold. Living and Losing the Good Life in Socialist Yugoslavia. Ithaca - London: Cornell Univeristy Press 2011.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kristina Fehérváry, Goods and States. The Political Logic of State-Socialist Material Culture. Comparative Studies in Society and History 51, 2009, č. 2, s. 426-459.
Přejít k původnímu zdroji...
- Redakce, Reklama v socialistickém hospodářství. Reklama v socialistickém hospodářství 1, 1955, č. 1-2, s. 1-9.
- Patrick Hyder Patterson, Truth Half Told: Finding the Perfect Pitch for Advertising and Marketing in Socialist Yugoslavia, 1950-1991. Enterprise & Society 4, 2003, č. 2, s. 179-225.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cold Revolution (Central and Eastern European Societies in Time of Socialist Realism 1948-1959). Milan: Mousse Publishing 2020.
- Bo Florin - Nico de Klerk - Patrick Vonderau, Films That Sell. Moving Pictures and Advertising. London: BFI - Palgrave Macmillan 2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jiří Havelka, Československé filmové hospodářství 1951-1955, 1. díl. Praha: Čs. filmový ústav 1972.
- Jiří Havelka, Československé filmové hospodářství 1956-1960. Praha: Čs. filmový ústav 1975.
- Jiří Havelka, Československé filmové hospodářství 1961-1965. Praha: Čs. filmový ústav 1975.
- Pavel Ryška - Jan Šrámek, Pionýři a roboti. Československá ilustrace a vizuální kultura 1950-1970. Praha: Paseka 2016.
- Malcolm Cook - Kirsten Moana Thompson, Animation and Advertising. London: Palgrave Macmillan 2019.
- Matthew Freeman, Branding Consumerism: Cross-Media Characters and Story-Worlds at the Turn of the 20th Century. International Journal of Cultural Studies 18, 2015, č. 6, s. 629-644.
Přejít k původnímu zdroji...
- Václav Průcha a kol., Hospodářské a sociální dějiny Československa, 2. díl, období 1945-1992. Praha: Doplněk 2009.
- Christina Kiaer, Imagine No Possesions. The Socialist Object of Russian Constructivism. Cambridge: MIT Press 2005.
- Olga Kravets, On Things and Comrades. Ephemera. Theory and Politics in Organization 13, 2013, č. 2, s. 421-436.
- Jaroslav Vejvoda, K některým otázkám zbožní výroby ve státním socialistickém sektoru. Praha: ČSAV 1959.
- Jaroslav Vejvoda, Zbožní výroba ve státním socialistickém sektoru. Praha: ČSAV 1960.
- Jaroslav Klofáč, Soudobá sociologie II. Teorie průmyslových společností. Praha: Svoboda 1967.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.