Iluminace, 2020 (roč. 32), číslo 4
Animace na hranicích žánrů i médií
Editorial
Animace na hranicích žánrů i médií
Animation at the boundaries of genres and media
Matěj Forejt
Iluminace 2020, 32(4):5-7
Články
Která bude ta pravá? Počátky žánru pohádky v českém animovaném filmu po roce 1948
Which Will Be the Right One? The Beginnings of Fairytale Genre in Czech Animated Film after 1948
Lukáš Skupa
Iluminace 2020, 32(4):9-27 | DOI: 10.58193/ilu.1682
Krátké období od roku 1948 do roku 1953 lze považovat za formativní léta žánru pohádek v českém animovaném filmu. Tato studie se zaměřuje na dramaturgii animovaných filmových studií, která byla nucena přeorientovat svou produkci téměř výlučně na dětské publikum. Za tímto účelem se po roce 1948 rozvíjely vazby mezi dětskými filmy a dětskou literaturou. Scenáristé i výtvarníci byli najímáni z literární oblasti a některé literární pohádky byly adaptovány jako animované filmy. Zejména typ takzvané moderní pohádky byl určen jako nejlepší volba pro filmovou adaptaci s ohledem na cíle výchovy a převýchovy dětí – moderní pohádky mohly sloužit k vyjádření...
Zboží především. Československá animace a reklama na počátku 60. let 20. století
Goods Above All. Czechoslovak Animation and Advertising in the Early 1960s
Lucie Česálková
Iluminace 2020, 32(4):29-46 | DOI: 10.58193/ilu.1683
Tato studie vysvětluje popularitu animovaných reklamních filmů v socialistickém Československu na počátku 60. let. Tvrdí, že animovaná reklama převládala v československé socialistické spotřebitelské a materiální kultuře počátku 60. let, protože umožňovala komunikovat specifický koncept zboží a komoditního fetišismu v rámci této kultury, umožňovala pokračovat v kulturní tradici animovaného filmu v Československu a těžit z jeho prestiže jak v zahraničí, tak i v domácí konkurenci mezi subjekty reklamního průmyslu. Animace zároveň splňovala požadavky audiovizuální reklamy na změny ve způsobu konzumace mediálního obsahu v souvislosti s rozvojem televize...
Vukotić a ti druzí. Jugoslávská animace v československé kinodistribuci v souvislostech bilaterálních vztahů
Vukotić and the Others. Yugoslav Animation in Czechoslovak Cinema Distribution in the Circumstances of Bilateral Relations
Marie Barešová
Iluminace 2020, 32(4):47-60 | DOI: 10.58193/ilu.1684
Tato studie se zabývá historií distribuce krátkých jugoslávských animovaných filmů v československých kinech v období 1945–1991. Převažující kvantitativní údaje jsou interpretovány zejména ve vztahu k zahraničněpolitické situaci ve východním bloku, konkrétně podle vývoje mezinárodních vztahů mezi Moskvou, Bělehradem a Prahou. Distribuce filmů je tak interpretována jako projev kulturní diplomacie studené války. Text také stručně rekonstruuje institucionální pozadí jugoslávské kinematografie, zejména filmové animace, a informuje o spolupráci mezi Československem a Jugoslávií v oblasti filmové animace a speciálních efektů.
Plasmaticita digitálního povrchu. CGI (sur)realismus ve snovém deníku Jona Rafmana
The Plasmaticity of Digital Surface. CGI (Sur)Realism in Jon Rafman's Dream Journal
Veronika Hanáková
Iluminace 2020, 32(4):61-73 | DOI: 10.58193/ilu.1685
Teoretický pohled na CGI animaci je úzce spjat s pokrokem v technologii, který přináší možnost vytvářet zcela nové reality. Syntetický realismus nebo hyperrealismus a další pojmy obvykle vedou k mimetickým schopnostem počítačem generovaných obrazů. Mimetické schopnosti počítačem generovaných obrazů lze podle mýtu o dokonalé animaci považovat za převládající umělecký instinkt. Pokud současné technické možnosti splňují slib dokonalé miméze počítačem generovaného obrazu, znamená to snad nutnost přeformulovat otázku a zvážit z dosud nepoznané perspektivy estetickou kvalitu (a její afektivní potenciál) virtuálních obrazů? Alternativní pohled na digitální...
Andrey Khrzhanovsky's A Cat and a Half (2002) as a Palimpsest Beyond Conventions
Maria Panova
Iluminace 2020, 32(4):75-93 | DOI: 10.58193/ilu.1686
Tento text zkoumá film Andreje Chrzhanovského z roku 2002 Kočka a půl, věnovaný renomovanému nositeli Nobelovy ceny Josephu Brodskému, skrze optiku pracovní metafory palimpsestu přesahujícího konvence, kterou lze přesunout jak na formální, tak na obsahovou stránku filmového díla. Na základě kritického přijetí Chrzhanovského filmografie analýza předkládá koncept komplexní souhry typů a žánrů, které tvoří film, jeho specifické struktury; posiluje představu, že kombinace různých technik a strategií reprezentace používaných v animaci, dokumentárních filmech a tradičních hraných filmech, stejně jako odmítnutí linearity a chronologického pořadí v sekvencích,...
Rozhovory
Animovaný dokument je stále záležitostí pro úzkou skupinu diváků. Rozhovor s Annabelle Honess Roe
The Animated Documentary is Still for a Small Group of Viewers. An Interview with Annabelle Honess Roe
Kamila Boháčková, Michaela Režová
Iluminace 2020, 32(4):95-106
Hlasy z praxe
Malovaná animace mezi autorskou tvorbou a filmovým průmyslem. Rozhovor s Lucií Sunkovou
Painted Animation between the Author's Work and the Film Industry. An Interview with Lucie Sunková
Matěj Forejt
Iluminace 2020, 32(4):107-113
Ad fontes
S každým filmem se přišlo na něco nového. Dějiny českého animovaného filmu ve Sbírce zvukových záznamů Národního filmového archivu
Something New Came up with Each Film. History of Czech Animated Film in the Collection of Sound Recordings of the National Film Archive
Marie Barešová, Eva Strusková
Iluminace 2020, 32(4):114-123 | DOI: 10.58193/ilu.1689
Recenze
"Not Corrected or Otherwise Manipulated": Digitizing the Films of Jan Kříženecký (Jiří Anger (ed.), Filmy Jana Kříženeckého / The Films of Jan Kříženecký)
Benoît Turquety
Iluminace 2020, 32(4):124-130 | DOI: 10.58193/ilu.1690
Fakta z ocelové skříně. Dějiny rakouských biografů v době německé okupace (Klaus Christian Vögl, Angeschlossen und gleichgeschaltet. Kino in Österreich 1938-1945)
Facts from a Steel Cabinet. History of Austrian Cinemas during the German Occupation (Klaus Christian Vögl, Angeschlossen und gleichgeschaltet. Kino in Österreich 1938-1945)
Tereza Czesany Dvořáková
Iluminace 2020, 32(4):131-134 | DOI: 10.58193/ilu.1691
Z rodinné kroniky zakázkového filmaře (Herma Kennel, Als die Comics laufen lernten - Der Trickfilmpionier Wolfgang Kaskeline zwischen Werbekunst und Propaganda)
From the Family Chronicle of a Custom Filmmaker (Herma Kennel, Als die Comics laufen lernten - Der Trickfilmpionier Wolfgang Kaskeline zwischen Werbekunst und Propaganda).
Matěj Forejt
Iluminace 2020, 32(4):135-139 | DOI: 10.58193/ilu.1692