Iluminace 2020, 32(4):61-73 | DOI: 10.58193/ilu.1685

Plasmaticita digitálního povrchu. CGI (sur)realismus ve snovém deníku Jona Rafmana

Veronika Hanáková
Univerzita Karlova

Klíčová slova: CGI animace, digitální kinematografie, animační studie, realismus, Jon Rafman

The Plasmaticity of Digital Surface. CGI (Sur)Realism in Jon Rafman's Dream Journal

The theoretical perspective on CGI animation has been closely linked to the advancement of technology that brings the possibility of creating entirely new realities. Synthetic realism or hyperrealism and other terms usually lead to the mimetic abilities of computer-generated images. The mimetic abilities of computer-generated images can be regarded as the prevailing artistic instinct, according to the myth of complete animation. If the current technical possibilities fulfill the promise of a perfect mimesis of a computer-generated image, does it mean a need to rearticulate the question to consider from an unseen perspective the esthetic quality (and its affective potential) of virtual images?
An alternate viewpoint on a digital facade may be proposed in the field of experimental CGI animation. For example, Jon Rafman's Dream Journal (2016-2019) provides a nightmarish universe where the guiding principle seems to depend on virtual imagery's plasmatic possibilities and whose changeability brings up the unstable mud's horror affective force. Therefore, we return to Eisenstein's concept of plasmaticness and more precisely to its characteristic of uncontrollability and unpredictability. A digital image contains a constant presence to reveal its domination by plasmaticity. Flawless virtual surrounding without any noticeable suture, thus creating ubiquitous ooze. Only certain boundaries between objects that are not present are evoked by a virtual environment. The research aims to see affective influence in the materiality of virtual imagery by exploring the digital surface that exceeds its mimetic characteristics.

Keywords: CGI animation, digital cinema, animation studies, realism, Jon Rafman

Zveřejněno: 1. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hanáková, V. (2020). Plasmaticita digitálního povrchu. CGI (sur)realismus ve snovém deníku Jona Rafmana. Iluminace32(4), 61-73. doi: 10.58193/ilu.1685
Stáhnout citaci

Reference

  1. Paul Wells, Understanding Animation. London: Routledge 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Karen Beckman (ed.), Animating Film Theory. Durham: Duke University Press 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Stephen Prince, Digital Visual Effects in Cinema. The Seduction of Reality. New Brunswick - New Jersey - Lodon: Rutgers University Press 2012.
  4. Aylish Wood, Particle Animation. Isn't That Something to Do With Physics? Dostupné online:, [cit. 17. 1. 2021].
  5. John Lasseter, Principles of traditional animation applied to 3D computer animation. SIGGRAPH. Computer Graphic 21, 1987, č. 4, s. 35-44. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Stephen Chenney - Mark Pingel - Rob Iverson - Marcin Szymanski, Simulating cartoon style animation. In: Proceeding of the 2nd International Symposium on Non-Photorealistic Animation and Rendering. New York: Association for Computing Machinery 2002, s. 133-138. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Suzanne Buchan - David Surman - Paul Ward (eds.), Animated 'Worlds'. Eastleigh: Libbey 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Tom Sito, Moving Innovation. A History of Computer Animation. Cambridge: MIT Press 2013.
  9. Aylish Wood, Software, Animation and the Moving Image. What's in the Box? London: Palgrave Macmillan 2015.
  10. Alan Cholodenko, The Illusion of Life. Essays on Animation. Sydney: Power Publications 1991.
  11. Christopher Holliday, Notes on a Luxo World. Animation Practice, Process & Production 4, 2014, č. 1, s. 68. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Stephen Prince, True Lies. Perceptual Realism, Digital Images, and Film Theory. Film Quarterly 49, 1996, č. 3, s. 27-37. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Lev Manovich, The Language of New Media. Cambridge: MIT Press 2001. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Richard Taylor (ed.), Sergei Eisenstein. The Eisenstein Collection. Calcutta: Seagull Books 2005.
  15. Jiří Anger, Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média. Iluminace 31, 2019, č. 2, s. 89-117. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Paolo Cherchi Usai, The Death of Cinema. History, Cultural Memory and the Digital Dark Age. London: British Film Institute 2001.
  17. David Norman Rodowick, The Virtual Life of Film. Cambridge - London: Harvard University Press 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Malcolm Cook - Kirsten Moana Thompson (eds.), Animation and Advertising. London: Palgrave Macmillan 2019.
  19. John Belton, Painting by the Numbers. The Digital Intermediate. Film Quarterly 61, 2008, č. 3, s. 58-65. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Omar O Linares Martinez, Criteria for Defining Animation. A Revision of the Definition of Animation in the Advent of Digital Moving Images. Animation 10, 2015, č. 1, s. 42-57. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Stephen Heath - Teresa de Lauretis (eds.), The Cinematic Apparatus. Basingstoke and London: Macmillan Press 1980.
  22. Christopher Holliday, The Computer-Animated Film. Industry, Style and Genre. Edinburgh: Edinburgh University Press 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Jayne Pailling (ed.), A Reader in Animation. London: John Libbey 1997.
  24. Janet Wasko, Understanding Disney. Cambridge: Polity Press 2001.
  25. Tim Westcott, An overview of the global animation industry. Creative Industries Journal 3, 2010, č. 3, s. 253-259. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Neal Gabler, Walt Disney: the Triumph of the American Imagination. New York: Vintage Books 2008.
  27. Chris Pallant, Demystifying Disney. A History of Disney Feature Animation. London: Bloomsbury 2013.
  28. Casey Riffel, Dissecting Bambi. Multiplanar Photography, the Cel Technique, and the Flowering of Full Animation. The Velvet Light Trap, 2012, č. 69, s. 4. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Nichola Dobson - Annabelle Honess Roe - Amy Ratelle - Carolina Ruddell (eds.), The Animation Studies Reader. New York - London: Bloomsbury Academic 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Lisa Gitelman, Materiality Has Always Been in Play. An Interview with N. Katherine Hayles. Iowa Journal of Cultural Studies 2, 2002, č. 1, s. 7-12. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Ester Leslie - Joel McKim, Life Remade: Critical Animation in the Digital Age. animation: an interdisciplinary journal 3, 2017, č. 12, s. 207-213. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Kongdee Nop - Jintapitak Manissaward - Tangto Oattarapon, Development of character design frameworks using game engine. Unreal engine. In: 4th International Conference on Digital Arts, Media and Technology and 2nd ECTI Northern Section Conference on Electrical, Electronics, Computer and Telecommunications Engineering, 15. 4. 2019, s. 54-59. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Jay David Botler - Richard Grusin, Remediation. Understanding New Media. Cambridge: MIT Press 1999.
  34. Hyejin Yoon, Globalization of the animation industry: multi-scalar linkages of six animation production centers. International Journal of Cultural Policy 23, 2015, č. 5, s. 634-651. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Ryan Pierson, On Styles of Theorizing Animation Style. Stanley Cavell at the Cartoon's Demise. The Velvet Light Trap, 2012, č. 69, s. 17-26. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Pasi Väliaho, Animation and the Powers of Plasticity. Animation. An interdisciplinary journal 12, 2017, č. 3, s. 259-271. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Eric Herhuth, Pixar and the Aesthetic Imagination. Animation, Storytelling, and Digital Culture. Berkeley: University of California Press 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  38. André Bazin, Co je to film? Praha: Československý filmový ústav 1979.
  39. Sianne Ngai, Ugly Feelings. Cambridge - London: Harvard University Press 2005.
  40. Eugene Thacker, In the Dust of This Planet. Winchester - Washington: Zero Books 2011.
  41. Noël Carroll, The Philosophy of Horror. Or Paradoxes of the Heart. London - New York: Routledge 1990.
  42. Gilles Deleuze - Félix Guattari, Tisíce Plošin. Praha: Herrmann & synové 2011.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.