Iluminace 2020, 32(4):75-93 | DOI: 10.58193/ilu.1686

Andrey Khrzhanovsky's A Cat and a Half (2002) as a Palimpsest Beyond Conventions

Maria Panova
Paisii Hilendarski University of Plovdiv

Tento text zkoumá film Andreje Chrzhanovského z roku 2002 Kočka a půl, věnovaný renomovanému nositeli Nobelovy ceny Josephu Brodskému, skrze optiku pracovní metafory palimpsestu přesahujícího konvence, kterou lze přesunout jak na formální, tak na obsahovou stránku filmového díla. Na základě kritického přijetí Chrzhanovského filmografie analýza předkládá koncept komplexní souhry typů a žánrů, které tvoří film, jeho specifické struktury; posiluje představu, že kombinace různých technik a strategií reprezentace používaných v animaci, dokumentárních filmech a tradičních hraných filmech, stejně jako odmítnutí linearity a chronologického pořadí v sekvencích, je ovlivněna uměleckou tvorbou Josepha Brodského. Druhá část výzkumu se zaměřuje na různé témata a motivy ve filmu, které vytvářejí vnímání individuality umělce a vyjádření jeho nonkonformity.  Film je analyzován jako pronikavá interpretace autobiografické prózy, poezie a kreseb Brodského, interpretace, která se odlišuje od přísně stanovených konvencí adaptace a tradičních biografických osnov, ale také vyvolává výjimečný pocit autenticity a věrnosti. Diskuse poskytuje pochopení díla jako animovaného dokumentu. Zvláštní pozornost je věnována funkčnosti animace ve filmu jako prostředku vyjádření a zobrazení abstraktních pojmů a myšlenek. Výzkum potvrzuje hluboké souvislosti a sjednocení v organickém spojení dokumentárních materiálů, animace, živých záběrů a písemných/mluvených zdrojů, na nichž je film založen. Komentář se zabývá místem filmu jak v díle Andreje Chrzhanovského, tak na pozadí jiných děl věnovaných Josephu Brodskému, přičemž poukazuje na ty aspekty filmu, které jej spojují s ostatními a zároveň od nich odlišují. Přehled výzkumu vede k interpretaci filmu A Cat and a Half jako filmu, který formuje a vyjadřuje jedinečně originální, umělecký a mimořádně cenný pojem osobnosti umělce a jeho díla.

Klíčová slova: animovaný dokument, animace, poezie, próza, Josif Brodskij

This text examines Andrey Khrzhanovsky's 2002 film A Cat and a Half, dedicated to the renowned Nobel laureate Joseph Brodsky, through the lens of a working metaphor of a palimpsest beyond conventions, which may be shifted both to the formal as well as the content-focused facet of the cinematic piece. Based on critical reception of Khrzhanovsky's filmography, the analysis puts forth the concept of the complex interplay of types and genres that makes up the film, of its specific structure; it reinforces the notion that combining the different techniques and strategies of representation applied in animation, documentaries, and traditional live-action films, as well as rejecting linearity and chronological order in the sequencing, is informed by the artistic work of Joseph Brodsky. The second part of the research focuses on the different themes and motifs in the film that produce the perception of individuality in the artist and the expression of his nonconformity. The film is analyzed as a keen interpretation of autobiographical prose, poetry, and drawings done by Brodsky, an interpretation that stands apart from strictly established adaptation conventions and traditional biopic outlines, but also produces an exceptional sense of authenticity and faithfulness. The discussion provides the understanding of the piece as an animated documentary. Special attention is paid to the functionality of the animation in the film as a means of expression and depiction of abstract notions and ideas. The research establishes the profound connections and unification in the organic melding of documentary materials, animation, live-action shots, and written/spoken sources upon which the film is based. A comment is made on the film's place both in Andrey Khrzhanovsky's work and against the backdrop of other pieces dedicated to Joseph Brodsky by pointing out those facets of the film which both relate it to, and set it apart from, the rest. The research overview leads to a reading of A Cat and a Half as a film that forms and expresses a uniquely original, artistic, and extremely valuable notion of the artist's personality and his works.

Keywords: animated documentaries, animation, poetry, prose, Joseph Brodsky

Zveřejněno: 1. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Panova, M. (2020). Andrey Khrzhanovsky's A Cat and a Half (2002) as a Palimpsest Beyond Conventions. Iluminace32(4), 75-93. doi: 10.58193/ilu.1686
Stáhnout citaci

Reference

  1. Annabelle Honess Roe, Animated Documentary (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013).
  2. Bill Nichols, Introduction to Documentary (Bloomington: Indiana University Press, 2001).
  3. Filipe Costa Luz, 'Animation Documentaries and Reality Cross-Boundaries', International Journal of Film and Media Arts, vol. 1 (2016), pp. 42-49.
  4. Frederick Litten, 'A Mixed Picture: Drawn Animation/Live Action Hybrids Worldwide from the 1960s to the 1980s', 24 April 2011,, [accessed 7 September 2020].
  5. Genoveva Dimitrova, 'Ruski legendi v Roterdam', Kultura, vol. 7 (2009), p. 5.
  6. Gérard Genette, Figures of literary discourse, trans. Alan Sheridan (New York: Columbia University Press, 1982).
  7. Gérard Genette, Palimpsests: literature in the second degree, trans. Channa Newman and Claude Doubinsky (Lincoln: University of Nebraska Press, 1997).
  8. Gunnar Strøm, 'The Animated Documentary', Animation Journal, vol. 11 (2003), pp. 46-63.
  9. Igor' Belen'kiy, Istoriya kino. Kinos'yemki, kinopromyshlennosť, kinoiskusstvo (Moskva: Aľpina pablisher, 2019).
  10. Irina Bibina, 'Biograficheskiy tekst v literature i kino: 'Poltory komnaty' I. Brodskogo i A. Khrzhanovskogo', Izv. Sarat. un-ta. Nov. ser. Ser. Filologiya. Zhurnalistika, vol. 17, iss. 4 (2017), pp. 465-468. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Irina Gorbachyova, Irina Starovoytova, 'Predstavleniye lokusa sredy v poezii I. Brodskogo na uroke russkogo yazyka v inostrannoy auditorii (na primere prosmotra fil'ma A. Khrzhanovskogo 'Poltory komnaty, ili Sentimental'noye puteshestviye na rodinu)', Mir russkogo slova, vol. 3 (2013), pp. 98-108.
  12. Jay Telotte, Animating Space: From Mickey to Wall-E (Lexington: Kentucky University Press, 2010). Přejít k původnímu zdroji...
  13. Joseph Brodsky, Less than One: Selected Essays (New York: Farrar, Straus & Giroux, 1986).
  14. Joseph Brodsky, Selected Poems (New York, Harmondsworth: Penguin, 1973).
  15. Judith Kriger, Animated Realism: A Behind-the-Scenes Look at the Animated Documentary Genre (London & New York: Elsevier / Focal Press, 2012). Přejít k původnímu zdroji...
  16. Lidiya Kuznetsova, 'Zoomorfnyy kod v kinematografe Andreya Khrzhanovskogo', Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta, vol. 15, no. 1 (2013), pp. 61-67.
  17. Nadezhda Marinchevska, Animatsionnite hibridi (Sofia: Titra, 2015).
  18. Natalia Rulyova, 'Poetry in pictures: a film about Joseph Brodsky', 8 July 2010, openDemocracy, [accessed 20 May 2020].
  19. Nataliya Bedina, Ekaterina Egorova, Dariya Oderii, 'Poetika fiľma Andreya Khrzhanovskogo 'Poltory komnaty, ili Sentimentaľnoe puteshestviye na Rodinu', Kuľtura i tsivilizatsiya, vol. 9, iss. 6A (2019), pp. 66-78.
  20. Nataľya Agafonova, Obshchaya teoriya kino i osnovy analiza fiľma (Minsk: Tesey, 2008).
  21. Nataľya Krivulya, 'Udiviteľnyye puteshestviya v prostranstve kuľtury, ili intellektuaľnyye igry Andreya Khrzhanovskogo', Kinovedcheskiye zapiski, vol. 92-93 (2009), pp. 319-342.
  22. Nataľya Sokolova, Istoriya i teoriya kino (Tyumen': RITS TGAKI, 2007).
  23. Paul Fierlinger, Interview with Judith Kriger, in Judith Kriger, Animated Realism: A Behind-the-Scenes Look at the Animated Documentary Genre (London & New York: Elsevier / Focal Press, 2012).
  24. Paul Ward, 'Animating with Facts: The Performative Process of Documentary Animation in the ten mark (2010)', animation: an interdisciplinary journal, vol. 6, no. 3 (2011), pp. 293-305. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Paul Ward, Documentary: The Margins of Reality (New York: Wallflower, 2005).
  26. Paul Wells, 'The Beautiful Village and the True Village: A Consideration of Animation and the Documentary Aesthetic', in Paul Wells (ed.), Art and Animation (London: Academy Editions, 1997), pp. 40-45.
  27. Paul Wells, 'Writing Animated Documentary; a Theory of Practice', International Journal of Film and Media Arts, vol. 1 (2016), pp. 6-18.
  28. Semen Freylikh, Teoriya kino: ot Eyzenshteyna do Tarkovskogo (Moskva: Akademicheskiy proyekt, 2009).
  29. Stephen Holden, 'Poet in Exile, Still Gripping His Memories', 19 January 2010, The New York Times, [accessed 20 May 2020].
  30. Sybil DelGaudio, 'If Truth Be Told, Can 'Toons Tell It? Documentary and Animation', Film History, vol. 9 (1997), pp. 189-199.
  31. Tatevik Khachaturyan, 'Sinkretizm kak osnova yedinstva: obraz, poeziya, kinotekst', Artikuľt, vol. 13, iss. 1 (2014), pp. 65-72.
  32. Taťyana Shcherbina, 'Poltora kota' Andreya Khrzhanovskogo', 2002, Vestnik Yеvropy,, [accessed 6 June 2020].
  33. Trinh Min-ha, 'The Totalizing Quest of Meaning', in Michael Renov (ed.), Theorizing Documentary (New York: Routledge, 1993).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.