Iluminace 2025, 37(1):99-121 | DOI: 10.58193/ilu.1799

Aparátová teorie, postkinematografické dispozitivy a algoritmická interpelace subjektu

Jiří Sirůček
Univerzita Karlova, Česká republika

In the 1960s and 1970s, film studies scholarship linked to psychoanalysis and Marxism attempted, under the umbrella of apparatus theory, to examine the ways in which cinema reproduces capitalist power and ideologically affects the perceiving subject. Rather than analyzing the narrative configurations of films, its proponents focused on the hidden effects of the cinematic apparatus itself, and the ways in which it inscribes itself imperceptibly into the unconscious of viewers and interpellates them. Building on the insights of apparatus theory, this text asks how the analytical inputs of this thinking and its theory of the constitution of the subject can be applied today — after the transformation of the cinematic media regime into a post-cinematic one. By focusing on media dispositifs and the ways in which they manipulate the user, the text shows how the post-cinematic apparatus (defined primarily by the asignifying processes of algorithmic systems) affects the perceiving subject. In the same way that apparatus theory considered the interpellation of the fixed subject (which would later become part of capitalist labor relations to produce value) as the main mechanism of ideology, the subject of post-cinema is, through the modulation of desires, attached to dispersive media platforms where he or she actively generates value in the form of data. The text will therefore argue that, despite the significant structural transformations of media environments, the process of subjectivation described by the apparatus theory is still a relevant theoretical tool for exploring the dynamics of the manipulatory power of contemporary media dispositifs.

Klíčová slova: algoritmus, aparát, dispozitiv, postkinematografie, subjekt

Apparatus Theory, Post-Cinematic Dispositifs, and the Algorithmic Interpellation of the Subject

Keywords: algorithm, apparatus, dispositif, post-cinema, subject

Vloženo: 4. prosinec 2024; Přijato: 18. březen 2025; Zveřejněno online: 9. červen 2025; Zveřejněno: 11. červen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sirůček, J. (2025). Aparátová teorie, postkinematografické dispozitivy a algoritmická interpelace subjektu. Iluminace37(1), 99-121. doi: 10.58193/ilu.1799
Stáhnout citaci

Reference

  1. Åkervall, Lisa. "Networked Selves: Ryan Trecartin and Lizzie Fitch's Postcinematic Aesthetics", Screen 57, č. 1 (2016), 35-51. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Alexander, Neta. "Catered to your Future Self: Netflix's 'Predictive Personalization' and the Mathematization of Taste", in The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century, eds. Daniel Smith-Rowsey - Kevin McDonald (New York - London: Bloomsbury Academic Publishing,
  3. 2016), 85.
  4. Althusser, Louis. Lenin and Philosophy and Other Essays, přel. Ben Brewster (New York - London: Monthly Review Press, 1971).
  5. Anger, Jiří - Kevin B. Lee. "Suture Goes Meta: Desktop Documentary and its Narrativization of Screen-Mediated Experience", Quarterly Review of Film and Video 40, č. 5 (2023), 595-622. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Arielli, Emanuele. "Taste and the Algorithm", Studi di Estetica 12, č. 3 (2018), 77-97.
  7. Baudry, Jean-Louis. "Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus", Film Quaterly 28, č. 2 (1974-1975), 39-47. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Bazin, André. Co je to film?, přel. Ljubomír Oliva (Praha: Československý filmový ústav, 1979).
  9. Beckman, Frida, ed. Control Culture: Foucault and Deleuze After Discipline (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018). Přejít k původnímu zdroji...
  10. Belton, John. "If film is dead, what is cinema?", Screen 55, č. 4 (2014), 469-470. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Boever, Arne De - Warren Neidich, eds. The Psychopathologies of Cognitive Capitalism: Part One (Berlin: Archive Books, 2013).
  12. Bryukhovetska, Olga. "'Dispositif ' Theory: Returning to the Movie Theater", ART iT, 8. 10. 2010, cit. 4. 11. 2024, https://www.art-it.asia/en/u/admin_ed_columns_e/apskocmpv5zwojrgnvxf/.
  13. Bucher, Taina. "Nothing to disconnect from? Being singular plural in an age of machine learning", Media, Culture & Society 42, č. 4 (2020), 610-617. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Casetti, Francesco. Filmové teorie 1945-1990, přel. Helena Giordanová (Praha: Akademie múzických
  15. umění v Praze, 2008).
  16. Casetti, Francesco. "Sutured Reality: Film, from Photographic to Digital", October, č. 138 (2011), 95-106. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Casetti, Francesco. The Lumière Galaxy: Seven Key Words for the Cinema to Come (New York: Columbia University Press, 2015). Přejít k původnímu zdroji...
  18. Comolli, Jean-Louis - Jean Narboni. "Cinema/Ideology/Criticism", in Movies and Methods 1, ed. Bill Nichols (Berkeley - Los Angels - London: University of California Press, 1976).
  19. Comolli, Jean-Louis. "Technique and Ideology: Camera, Perspective, Depth of Field [Parts 3 and 4]", přel. Diana Matias, in Narrative, Apparatus, Ideology: A Film Theory Reader, ed. Philip Rosen (New York: Columbia University Press, 1986), 421-443.
  20. Dayan, Daniel. "The Tutor-Code of Classical Cinema", Film Quarterly 28, č. 1 (1974), 22-31. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Deleuze, Gilles - Antonio Negri. "Control and Becoming", in Gilles Deleuze, Negotiations, přel. Martin Joughin (New York: Columbia University Press, 1995), 169-176.
  22. Deleuze, Gilles - Félix Guattari. Tisíc plošin, přel. Marie Carucio-Caporale (Praha: Herrmann a synové, 2010).
  23. Deleuze, Gilles. Foucault (Praha: Herrmann & Synové, 1996).
  24. Deleuze, Gilles. "Having an Idea in Cinema (On the Cinema of Straub-Huillet)", přel. Eleanor Kaufman, in Deleuze and Guattari: New Mappings in Politics, Philosophy, and Culture, eds. Eleanor
  25. Kaufman - Kevin Jon Heller (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1998), 14-19.
  26. Deleuze, Gilles. "Postskriptum ke společnostem kontroly", cit. 20. 2. 2025, http://fysis.cz/filosofiecz/ texty/jarda/deleuze.htm.
  27. Deleuze, Gilles. Rokovania: 1972-1990, přel. Miroslav Marcelli (Bratislava: Archa, 1998).
  28. Denson, Shane. Discorrelated Images (Durham - London: Duke University Press, 2020). Přejít k původnímu zdroji...
  29. Denson, Shane - Julia Leyda, eds. Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film (Falmer: REFRAME Books, 2016).
  30. Engels, Friedrich - Karl Marx. Německá ideologie: I, Feuerbach, protiklad materialistického a idealistického nazírání, přel. Pavel Levit (Praha: Nakladatelství Svoboda, 1952).
  31. Finn, Ed. What Algorithms Want: Imagination in the Age of Computing (Cambridge: The MIT Press, 2017). Přejít k původnímu zdroji...
  32. Flisfeder, Matthew. Algorithmic Desire: Toward a New Structuralist Theory of Social Media (Evanston: Northwestern University Press, 2021). Přejít k původnímu zdroji...
  33. Foucault, Michel. Dějiny sexuality I: Vůle k vědění, přel. Čestmír Pelikán (Praha: Herrmann & synové, 1999).
  34. Frey, Mattias. Netflix Recommends Algorithms, Film Choice, and the History of Taste (Oakland: University of California Press, 2021). Přejít k původnímu zdroji...
  35. Grusin, Richard. The Nonhuman Turn (Minneapolis - London: University of Minnesota Press, 2015).
  36. Gurattari, Félix. Chaosmosis: An Ethico-Aesthetic Paradigm, přel. Paul Bains a Julian Pefanis (Bloomington - Indianapolis: Indiana University Press, 1995).
  37. Hall, Stuart. "Kódování/dekódování", přel. Jan Baloun, Teorie vědy 27, č. 2 (2005), 41-58.
  38. Hall, Stuart. "Recent Developments in Theories of Language and Ideology: A Critical Note", in Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79, eds. Stuart Hall - Dorothy Hobson - Andrew Lowe - Paul Willis (London: Routledge, 2003), 147-153. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Hanáková, Petra. "Aparát", Cinepur, 1. 2. 2001, cit. 14. 11. 2024, http://cinepur.cz/article.php?article= 109.
  40. Hanáková, Petra. "Filmový divák jako dědic renesančního pozorovatele? Rozpory perspektivního ukotvení teorie filmového pohledu", Slovo a smysl, cit. 14. 11. 2024, http://slovoasmysl.ff.cuni.cz/ node/102.
  41. Hanáková, Petra. "Sutura", Cinepur, 1. 12. 2003, cit. 5. 11. 2024, https://www.cinepur.cz/rubriky/ 604-sutura.
  42. Hansen, Mark B. "Algorithmic Sensibility: Reflections on the Post-Perceptual Image", in Post-Cinema:
  43. Theorizing 21st-Century Film, eds. Shane Denson - Julia Leyda (Falmer: REFRAME Books, 2016), 785-816.
  44. Hansen, Mark B. N. "Ubiquitous Sensation: Toward an Atmospheric, Collective, and Microtemporal Model of Media," in Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing, ed. Ulrik Ekman (Cambridge: The MIT Press, 2012), 63-88. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Heath, Stephen. "On screen, in frame: Film and ideology", Quarterly Review of Film Studies 1, č. 3 (1976), 251-265. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Hörl, Erich. "General Ecology", in Posthuman Glossary, eds. Rosi Braidotti - Maria Hlavajova (London - New York: Bloomsbury, 2018).
  47. Hörl, Erich. "The Environmentalitarian Situation: Reflections on the Becoming-Environmental of Thinking, Power, and Capital", Cultural Politics 14, č. 2 (2018), 153-173. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Chamberlain, Daniel. "Scripted Spaces, Television Interfaces and the Non-Places of Asynchronous Entertainment", in Television as Digital Media, eds. James Bennet - Niki Strange (Durham - New York: Duke University Press, 2011). Přejít k původnímu zdroji...
  49. Cheshire, Godfrey. "Part Two of The Death of Film/ The Decay of Cinema", New York Press, 11. 8. 1999, cit. 12. 11. 2024, https://www.nypress.com/news/part-two-of-the-death-of-filmthe-decay-of-cinema-JVNP1019990811308119930.
  50. Kužel, Petr. Filosofie Louise Althussera: O filosofii, která chtěla změnit svět (Praha: Nakladatelství Filosofia, 2014).
  51. Kužel, Petr. "Ideologie, ideologické státní aparáty a konstituce subjektu v díle Louise Althussera" (Přednáška prezentovaná v rámci semináře Společnosti pro filosofickou antropologii, Pražské kreativní centrum, Praha, 16. 10. 2018, cit. 12. 11. 2024, https://www.youtube.com/watch?v=-c6adMD7lyyg).
  52. Lacan, Jacques. "Stadium zrcadla jako to, co formuje funkci Já, jak nám je odhalována v psychoanalytické
  53. zkušenosti", in Imaginárno a symbolično: Imaginaire et symbolique (Praha: Academia, 2016), 21-35.
  54. Langlois, Ganaele. Meaning in the Age of Social Media (New York: Palgrave, 2014). Přejít k původnímu zdroji...
  55. Lazzarato, Maurizio. Signs and Machines, Capitalism and the Production of Subjectivity, přel. Joshua David Jordan (Los Angeles: Semiotext(e), 2014), 58-59.
  56. Lazzarato, Maurizio. "The Machine", přel. Mary O'Neill, Traversal, 2010, cit. 11. 11. 20204, https://transversal.at/transversal/1106/lazzarato/en.
  57. Lupton, Deborah. Data Selves: More-than-Human Perspectives (Cambridge: Polity Press, 2019).
  58. Münsterberg, Hugo. The Film: A Psychological Study (Mineola - New York: Dover Publications, 2004).
  59. "Netflix Is Now Available Around the World", Netflix, 2016, cit. 5. 11. 2024, https://about.netflix.com/en/news/netflix-is-now-available-around-the-world.
  60. Oudart, Jean-Pierre. "Dossier Suture: Cinema and Suture", Screen 18, č. 4 (1977), 35-47. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Parikka, Jussi. Insect Media: An Archaeology of Animals and Technology (Minneapolis - London: University of Minnesota Press, 2010). Přejít k původnímu zdroji...
  62. Pettman, Dominic. Infinite Distraction: Paying Attention to Social Media (Malden - MA: Polity, 2016).
  63. Rodowick, David N. The Crisis of Political Modernism: Criticism and Ideology in Contemporary Film Theory (Berkeley - Los Angeles - London: University of California Press, 1994). Přejít k původnímu zdroji...
  64. Rodowick, David N. The Virtual Life of Film (Cambridge - London: Harvard University Press, 2007). Přejít k původnímu zdroji...
  65. Rodowick, David N. What Philosophy Wants from Images (Chicago: University of Chicago Press, 2017). Přejít k původnímu zdroji...
  66. Rouvroy, Antoinette - Thomas Berns. "Algorithmic governmentality and prospects of emancipation Disparateness as a precondition for individuation through relationships?", přel. Liz Carey-Libbrecht, Réseaux 177, č. 1 (2013), IX, cit. 7. 11. 2024, https://www.cairn-int.info/article-E_RES_177_0163--algorithmic-governmentality-and-prospect.htm.
  67. Rouvroy, Antoinette. "The end(s) of critique, Data behaviourism versus due process", in Privacy, Due Process and the Computational Turn: The Philosophy Of Law Meets The Philosophy Of Technology, eds. Mireille Hildebrandt - Katja de Vries (London: Routledge, 2013).
  68. Shaviro, Steven. Post-Cinematic Affect (Winchester: Zero Books, 2009).
  69. Shaviro, Steven. The Cinematic Body (Minneapolis - London: University of Minnesota Press, 1993).
  70. Shaviro, Steven. The Rhythm Image, Music Videos and New Audiovisual Forms (London - New York: Bloomsbury, 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  71. Spellerberg, James. "Technology and Ideology in the Cinema", Quarterly Review of Film Studies 3, č. 2 (1977), 288-301. Přejít k původnímu zdroji...
  72. Strutt, Daniel. The Digital Image and Reality: Affect, Metaphysics, and Post-Cinema (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2019). Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.