Iluminace 2017, 29(4):5-29 | DOI: 10.58193/ilu.1538

Magical Films for People. On the Czechoslovak Film Underground of the 1980s

Martin Blažíček
Akademie múzických umění

The study focuses on the cultural circle of the Czechoslovak underground through a specific case study of a group of filmmakers around an author working under the name Čaroděj OZ. The first part explores the wider context of the underground environment in an attempt to clarify and define the background of the generation that worked during the era of so-called normalization at the turn of the 1980s. It also defines the position of underground films in relation to amateur films and describes the specific artistic motivations of the group. Taking individual films as examples, the study comments on the selected period of film production, describing its genre characteristics and influences. Special chapters are dedicated to period film festivals, modes of presentation and the formation of image and self-reflection of the production of the group in samizdat journals.

Keywords: Czechoslovak underground, Čaroděj OZ, normalization, amateur film, samizdat magazines

Published: December 1, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Blažíček, M. (2017). Magical Films for People. On the Czechoslovak Film Underground of the 1980s. Iluminace29(4), 5-29. doi: 10.58193/ilu.1538
Download citation

References

  1. Roger Odin, Otázka amatéra v trojím prostoru natáčení a šíření. Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 5-33.
  2. Martin Čihák, Amatérský film. In: Luboš Ptáček (ed.), Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000.
  3. Alexandra Schneiderová, Performance v rodinném filmu. Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 69-83.
  4. Jiří Horníček, Příspěvky k historii rodinné a amatérské kinematografie (Film History - monotematické číslo o amatérském filmu). Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 254-257.
  5. Miloš Kameník, Nový český amatérský film. Diplomová práce, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2010.
  6. Veronika Jančová, Poloprofesionál nebo "profesionální amatér"? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem. Iluminace 28, 2016, č. 2, s. 45-60.
  7. Stan Brakhage, In defense of amateur filmmaker. Filmmakers Newsletter, Summer 1971.
  8. Vladimír 518 (ed.), Kmeny 0. Praha: Bigg Boss & Yinachi 2013.
  9. Josef Alan (ed.), Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2001.
  10. Lucy Reynolds, A Certain Sensibility, Cerith Wynn Evans and John Maybury, ICA. Dostupné online:, [cit. 30. 10. 2017].
  11. Susanne Pfeffer (ed.), You Killed Me First: Cinema of Transgression. Berlin: Walther Koenig, 2012.
  12. Nelly Podgorskaya (ed.), Necrorealism. Moskva: Moscow Museum of Modern Art 2011.
  13. P. Adams Sitney, Visionary Film: The American Avant-Garde, 1943-2000. New York: Oxford University Press 1974.
  14. František Stárek - Jiří Kostúr, Baráky: souostroví svobody. Praha: Pulchra 2010.
  15. Martin Machovec (ed.), Pohledy zevnitř. Příbram: Pistorius & Olšanská 2008.
  16. Martin Machovec, Podzemí a underground. Paměť a dějiny 9, 2015, č. 1, s. 4-13.
  17. Jiří Voráč, Divadlo a disent: příspěvek k dějinám české divadelní opozice (1970-1989). In: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada teatrologická a filmologická = Otázky divadla a filmu = Theatralia et cinematographica 47, 1998, č. Q1, s. 23-46.
  18. Vladimír Gaar (ed.), Meliés aneb Od A do Z našimi filmy. Samizdat 1984.
  19. Tom Troscianko - Timothy S. Meese - Stephen Hinde, Perception while watching movies: Effects of physical screen size and scene type. i-Perception 3, 2012, č. 7, s 414-425. Dostupné online:, [cit. 20. 12. 2016]. Go to original source...
  20. Johanna Posset, Česká samizdatová periodika 1968-89. Brno: R&T 1991.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.