Iluminace 2021, 33(2):27-57 | DOI: 10.58193/ilu.1701
El Dorado of Traitors. Unrealized Production Cycle and Cultural-Political Collisions of Post-War Czechoslovak Cinema
- Univerzita Karlova
This paper provides a view of the genre phenomena from an atypical perspective: It attempts to capture and functionally explain the production cycles in their unrealized form. The paper follows a thematically coherent group of films during a specific limited period, which were considered but not finally produced and to which certain material traces have been preserved. The existence and analytical extraction of these existing traces - made on the example of the stimuli of genetic criticism - will make it possible to look into the history in its unseen and discontinuous form. The idea laid out at the beginning of the study is that the fact that something did not happen in the end - it was either inactive, forbidden or it hit a "dead end" - also says a lot and provides invaluable information about the ultimately active, permissible and dominant. The study tests this hypothesis on a specific production system of the Czechoslovak nationalized cinema, specifically in the first half of the 1950s. The so-called state-socialist mode of production posed significant obstacles to the development of production cycles during this period, but it also encouraged internal work on unrealized production cycles. The case study of the unrealized production cycle of the second center will then present a coherent group of existing screenwriting formats. However, not a single film from this group was created in the end, even though the materials about the so-called second center were then officially preferred. The fact that these films were not realized can be explained precisely by a careful intersection of the theory of production cycles, the history of production culture (state-socialist mode of production) and genetic criticism.
Keywords: genre theory, nationalized cinema, unrealized production cycle
Published: June 1, 2021 Show citation
References
- Altman, Rick. Film/Genre (London: British Film Institute, 1999).
Go to original source...
- Blažejovský, Jaromír. "Trezor a jeho děti: Poznámky k zakázaným filmům v socialistických kinematografiích", Iluminace 23, č. 3 (2010), 8-27.
- Blažek, Petr. "'Při natáčení filmů o procesech je třeba opatrnosti': Příprava, natáčení a uložení filmového záznamu soudního procesu 'Milada Horáková a spol.'", in Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla, ed. Petr Kopal (Praha: Casablanca - Ústav pro studium totalitních režimů, 2009), 201-213.
- Bordwell, David. Poetics of Cinema (New York - London: Routledge, 2008).
- Černík, Jan. "Scenáristika a Hlavní správa tiskového dohledu v Československu", Iluminace 29, č. 1 (2017), 29-49.
Go to original source...
- Česálková, Lucie. "Úvod: K (ne)užitečnosti českého krátkého filmu 50. let", in Film - náš pomocník: Studie o (ne)užitečnosti českého krátkého filmu 50. let, ed. Lucie Česálková (Praha - Brno: Národní filmový archiv - Masarykova univerzita, 2015).
- Česálková, Lucie - Pavel Skopal. "Brno z pohledu tzv. nové historie kinematografie", in Filmové Brno: Dějiny lokální filmové kultury, eds. Lucie Česálková - Pavel Skopal (Praha: Národní filmový archiv, 2016), 7-19.
- Deppman, Jed - Daniel Ferrer - Michael Groden, eds. Genetic Criticism: Texts and Avant-textes (Philadephia: University of Pennsylvania Press, 2004).
- Doles, Steven. "Black Film Writing: The 1949-1950 'Race Problem' Cycle and the African American Press", in Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film and Television, eds. Amanda Ann Klein - R. Barton Palmer (Austin: University of Texas Press, 2016), 80-95.
Go to original source...
- Drašner, František. Číhošťský zázrak: Zpráva o P. Josefu Toufarovi (Praha: Libri, 2002).
- Eisman, Šimon. Film a kulturní politika: Společenské kontexty zestátněné kinematografie: 1945-1952 (Praha: Univerzita Karlova - Filozofická fakulta, 1999).
- Grindon, Leger. Knockout: The Boxer and Boxing in American Cinema (Jackson: University Press of Mississippi, 2011).
Go to original source...
- Grindon, Leger. "Cycles and Clusters: The Shape of Film Genre History", in Film Genre Reader IV, ed. Barry Keith Grant (Austin: University of Texas Press, 2012), 42-59.
Go to original source...
- Hasan, Petr. "Filmová rada (1948) 1949-1955", Iluminace 28, č. 1 (2016), 166-169.
- Heffernan, Nick. "Slum Plays, Salvation Stories, and Crook Pictures: The Gangster Regeneration Cycle and the Prehistory of the Gangster Genre", Film History 29, č. 2 (2017), 32-65.
Go to original source...
- Kaplan, Karel. Zpráva o zavraždění generálního tajemníka (Praha: Mladá fronta, 1992).
- Kaplan, Karel - Pavel Paleček. Komunistický režim a politické procesy v Československu (Brno: Barrister & Principal, 2001).
- Kaplan, Karel. StB o sobě: Výpověď vyšetřovatele Bohumila Doubka (Praha: Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu PČR, 2002).
- "Když historikům došlo, co objevili, přeběhla jim po zádech husí kůže, říká ředitel NFA o filmech z procesů z 50. let", Seznam Zprávy, 22. 3. 2018, cit. 9. 9. 2021, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kdyz-historikum-doslo-co-objevili-prebehla-jim-po-zadech-husi-kuze-rika-reditel-nfa-o-filmech-z-procesu-z-50-let-44069.
- Klein, Amanda Ann. American Film Cycles: Reframing Genres, Screening Social Problems, and Defining Subcultures (Austin: University of Texas Press, 2011).
Go to original source...
- Klein, Amanda Ann - R. Barton Palmer, eds. Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film and Television (Austin: University of Texas Press, 2016).
Go to original source...
- Klein, Amanda Ann - R. Barton Palmer. "Introduction", in Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film and Television, eds. Amanda Ann Klein - R. Barton Palmer (Austin: University of Texas Press, 2016), 1-20.
Go to original source...
- Klimeš, Ivan. "Za vizí centrálního řízení filmové tvorby: (Úvod k edici)", Iluminace 12, č. 4 (2000), 135-139.
- Klimeš, Ivan. "Kinematografie v rukou státu (1945-1959)", in Český filmový plakát 20. století, ed. Marta Sylvestrová (Brno: Městská galerie, 2004), 86-94.
- Knapík, Jiří. "Filmová aféra L. P. 1949", Iluminace 12, č. 4 (2000), 97-119.
- Knapík, Jiří. Kdo byl kdo v naší kulturní politice 1948-1953 (Praha: Libri, 2002).
- Knapík, Jiří. Únor a kultura: Sovětizace české kultury 1948-1950 (Praha: Libri, 2004).
- Knapík, Jiří. V zajetí moci: Kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956 (Praha: Libri, 2006).
- Königsmarková, Jana. Křídla zamrzlá v ledu bez obav zvedněme: Proměna recepce básnické tvorby Konstantina Biebla na přelomu 40. a 50. let (Plzeň: Západočeská univerzita, 2018).
- Košťál, Karel. Svědectví plukovníka: Fakta o politických procesech pohledem bývalého náměstka ministra vnitra (Praha: Orego, 2003).
- Košťál, Karel. Pravda o procesu s Rudolfem Slánským a jeho společníky: Kritické výhrady k "Výpovědi" B. Doubka a k Historikům 92, dodatek ke knížce Svědectví plukovníka, OREGO, 2003 (Praha: Orego, 2009).
- Kupková, Marika. "Nejistá převaha: Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let", Iluminace 26, č. 2 (2014), 57-74.
- Kusák, Alexej. Kultura a politika v Československu: 1945-1956 (Praha: Torst, 1998).
- Láníček, Jan - Stuart Liebman. "A Closer Look at Alfred Radok's Film Distant Journey", Holocaust and Genocide Studies 30, č. 1 (2016), 53-80.
Go to original source...
- Macek, Václav - Jelena Paštéková. Dejiny slovenskej kinematografie (Bratislava: Osveta, 1997).
- Madsen, Deborah. Rereading Allegory: A Narrative Approach to Genre (New York: St. Martin's Press, 1994).
- Martin, Adrian. Mysteries of Cinema: Reflections on Film Theory, History and Culture 1982-2016 (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018).
Go to original source...
- Mittell, Jason. Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture (New York - London: Routledge, 2004).
Go to original source...
- Neale, Steve. Genre and Hollywood (London - New York: Routledge, 2000).
- Neale, Steve, ed. Genre and Contemporary Hollywood (London: British Film Institute, 2002).
Go to original source...
- Nezval, Vítězslav - Konstantin Biebl. Bojím se jít domů, že uvidím kožené kabáty na schodech: Zápisky Vítězslava Nezvala a jiné dokumenty k smrti Konstantina Biebla (Olomouc: Burian a Tichák, 2011).
- Nowell, Richard. Blood Money: A History of the First Teen Slasher Film Cycle (New York - London: Continuum, 2011).
Go to original source...
- Nowell, Richard. "Hollywood Don't Skate: US Production Trends, Industry Analysis, and the Roller Disco Movie", New Review of Film and Television Studies 11, č. 1 (2013), 73-91.
Go to original source...
- Price, Steven. "Script Development and Academic Research", Journal of Screenwriting 8, č. 3 (2017), 319-333.
Go to original source...
- Schmarc, Vít. Země lyr a ocele: Subjekty, ideologie, modely, mýty a rituály v kultuře českého stalinismu (Praha: Academia, 2017).
- Skopal, Pavel. "Filmy z nouze: Způsoby rámcování filmových projekcí a divácké zkušenosti v období stalinismu", Iluminace 21, č. 3 (2009), 71-90.
- Skupa, Lukáš. Vadí - nevadí: Česká filmová cenzura v 60. letech (Praha: Národní filmový archiv, 2016).
- Staiger, Janet. "Hybrid or Inbred: The Purity Hypothesis and Hollywood Genre History", in Film Genre Reader III, ed. Barry Keith Grant (Austin: University of Texas Press, 2003), 185-199.
- Stanfield, Peter. Horse Opera: The Strange History of the 1930s Singing Cowboy (Urbana: University of Illinois Press, 2002).
- Stanfield, Peter. Cool and the Crazy: Pop Fifties Cinema (New Brunswick - New Jersey - London: Rutgers University Press, 2015).
- Stanfield, Peter. Hoodlum Movies: Seriality and the Outlaw Biker Film Cycle, 1966-1972 (New Brunswick - New Jersey - London: Rutgers University Press, 2018).
Go to original source...
- Szczepanik, Petr. "Úvod: Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií", in Nová filmová historie: Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury, ed. Petr Szczepanik (Praha: Herrmann & synové, 2004), 9-41.
- Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc: 1945-1970 (Praha: Národní filmový archiv, 2016).
- Szczepanik, Petr. "Postwar Czechoslovak Comedy: The Autonomisation of Parody, and Lemonade Joe (1964)", in Popular Cinemas in East Central Europe: Film Cultures and Histories, eds. Dorota Ostrowska - Francesco Pittasio - Zsuzsanna Varga (London - New York: I. B. Tauris, 2017), 102-119.
Go to original source...
- Šefraná, Věra Adina. Česká filmová dramaturgie pod dohledem ideologie 1945-1955 (Olomouc: Univerzita Palackého - Filozofická fakulta, 2012).
- Trnka, Jan. "Dobrý scenárista Josef Neuberg: Procesy psaní a vývoje scénáře v české kinematografii 1919-1965" (Disertační práce, Brno: Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 2018).
- Tudor, Andrew. "Genre", in Film Genre Reader III, ed. Barry Keith Grant (Austin: University of Texas Press, 2003), 3-11.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.